Ludvig Rasmusson

 "Ludvig Rasmusson" är rubriken till den här texten. Dels för att jag har tänkt att den till stor, ganska stor eller åtminstone viss del kommer att handla om denna roliga och kloka skildrare av gubbismens bästa sidor, och dels för att något som är i rubriken lätt poppar upp i sökmotorer och jag vill att Ludvig Rasmusson ska hitta hit så at han får läsa om sin allmänna brahet. Jag fick en bok av Rasmusson i present ungefär i julas - med "ungefär" menar jag att det kan ha varit julen innan, eller någon födelsedag eller så, om det nu är så att jag verkligen fått den, viss risk finns för att den är lånad eller snodd eller så. Boken bestod av en samling krönikor som var välskrivna och ibland så roliga att jag skrattade högt på tunnelbanan, eller skulle ha gjort om jag hade åkt tunnelbana då, vilket jag inte är säker på att jag gjorde, så så det kan ha varit på bussen, men ändå. Så när jag för någon månad sedan vandrade utmed världens längsta bokbord och fick se författaren sittande vid ett bord i egen hög person (om han nu är lång, det är egentligen mest en gissning, för det är svårt att se när någon sitter ner och wikipediaartikeln saknar denna viktiga uppgift ) kändes det självklart att stanna till och köpa ett signerat exemplar av kåserisamlingen "Mannen som tyckte för mycket". Det är en bra bok.

Rasmusson har ett roligt sätt att skriva. Han inleder de flesta stycken, eller egentligen inte alls de flesta, men rätt många, eller i alla fall ett par stycken stycken, i boken med en kort mening, och sedan låter han denna mening följas av längre meningar, varav en del nästan onödigt långa, med inskjutna bitsatser, huvudsatser, och mittemellansatser, på ett sätt så att språkbehandlingen i sig ibland nästan är mer underhållande för en meningsbyggnadsnörd som jag än det roliga innehållet. När han har skrivit en eller ett par av dessa utdragna, funderande, insiktsfulla och kloka meningar avslutar han stycket. Med en elegant kort liten mening. 

Vad skriver då Rasmusson? Ett litet smakprov borde det väl gå att bjuda på utan att upphovsrättlagarna, antipiratbyrån, polisen, Norstedts förlag och "Föreningen för minskad spridning av kultur" kommer hit och slår mig med lagboken?

Rasmusson stör sig på att idrottstävlingar numera kallas idrottsfester. Om detta skriver han bland annat:
 
"Tänk om jag var bjuden på fest och hade på mig kläder med reklam för Cloetta! Och bara drack sportdryck och inte sade ett ord! Utan stod i ett hörn och strechade."

Vidare har Rasmusson inte något problem med att vissa gäster kommer för tidigt till fester. Så länge de accepterar att sitta någonstans och titta på teve tills festen börjar. Om de kommer in i köket och säger:

"Åh, jag är så generad att jag kom för tidigt, men jag ska inte vara til besvär, absolut inget besvär för min skull, men kan du bara laga lite lite lite lite kaffe, så skulle jag bli så tacksam så tacksam, men inget besvär för min skull, ja, har du grädde skulle jag bli ännu tacksammare, och bitsocker, och om du har en smörgås, så lovar jag att inte besvära mer." Varpå de följer upp med att kommentera att maten luktar gott, men verkar onyttig - och borde inte värden tänka mer på vad han äter?

...tycker inte Rasmusson att det är så mysigt och problemfritt med tidiga gäster längre.

Budskapet är alltså följande: Ge er iväg till en nattöppen bokhandel och köp något av Rasmusson, bums! Eller till en vanlig dagöppen bokhandel om det skulle vara så att ni tittar in här så sällan att ni inte läser detta förrän det blivit fredagsmorgon. Men tittar ni in så sällan har ni kanske inte tid att läsa böcker?


Kommentarer
Postat av: Keratin

Eller också lånar en en av sin dotter eller önskar den till jul.

2007-09-17 @ 08:56:27
Postat av: Herr K

Så du har träffat Ludvig Rasmusson? Avundsjuk blir jag!!!

2007-09-17 @ 13:32:56
Postat av: Guldkorn och ädla stenar

Är du säker på att det var Ludvig Rasmusson?
Kan det inte ha varit Rasmus Ludvigsson..?
Och fick du verkligen exemplaret signerat - eller var det du som signerade åt honom?
Och jag nu inte läser det ovanstående förrän det blivit tisdagseftermiddag - kan det då inte betyda att några av de trogna beundrarna av denna blogg gett upp - här vankas uppenbarligen inget mer - kanske de trogna tänker och blir därigenom lite otrogna.
Dessutom kanske man inte har tid att läsa blogg - med tanke på det jättebibliotek av olästa böcker som står och skriker på uppmärksamhet - var gång ägaren passerar.
(Eller så beror det bara på att ägaren av alla dessa böcker fastnat i facebook-träsket och springer runt med sin vampyr och suger blod av sina vänner - eller kastar kanonkulor och ropar Arrr - Shiver me timbers! - Vad nu det kan betyda - men det låter lite piratiskt i mina öron...)

Postat av: Guldkorn och ädla stenar

Och när du städar i bloggrollen - och tar bort länken till LenaK - och eventuellt ersätter den med undertecknad - så kan du kanske fråga dig huruvida vi ska vänta på HerrK's nästa inlägg...
Själv börjar jag tvivla - ser att ganska många klickar på den länken på min sida - antar att de besviket läser de något försenade tankarna om nyårkonserten...
Med tanke på att det ju började bra...

2007-09-30 @ 19:41:11
URL: http://letaguldkorn.wordpress.com/
Postat av: Guldkorn och ädla stenar

Till alla som älskar intelligent design - NOT
http://seedmagazine.com/news/2005/11/the_other_id.php

Glöm inte att läsa svaret på det otrevliga brevet i slutet på artikeln.

2007-10-23 @ 00:10:18
URL: http://letaguldkorn.wordpress.com/
Postat av: Kalle

Det är så avspänt med bloggar, och ännu mer med blogg-kommentarer - man kan bara titta in och skriva ned nåt (för att känna att man existerar).

2007-10-30 @ 23:40:29
Postat av: Vessla

Det kan mycket väl vara så att jag tittar in för sällan. Jag började fundera över vilken fredag du kunda tänkas mena strax efter att jag slutat skämmas för att jag inte tittat in redan under natten.

Sen såg jag att du skrivit ditt inlägg i september...

Stockholm 2008-02-13
Vessla

2008-02-13 @ 17:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback