Cirkus Miramar, Dan Berglund, Ebba Grön, Nationalteatern och DLK så klart

Låttips? Jag håller på att sätta ihop en låtlista med schyssta röda låtar för att bli inspirerad i mitt uppsatsarbete. De ska helst behandla knegare och profit, och allra helst ha direkt fackföreningsarbetesanknytning. De får gärna vara bra, men det viktiga är att en finner sig stå med knytnäven i luften när en lyssnat ett tag, utan att minnas att en lyfte den. Ju svartvitare samhällsskildring desto bättre, eftersom jag skriver om perioden 1890-1920, då världen var klart svartvitare än nu. Fast mest svart. Det var definitivt inte bättre förr. Det som möjligen var bättre var att kampen mot allt dåligt var mindre komplicerad, eftersom det som var dåligt var så mycket och så dåligt att nyansering oftast var onödig.

Exempel på vad som finns på listan nu:

Nationalteatern: Hanna från Arlöv, Plasts sång, Arbetarbroder, Internationalen, Samhällets styvbarn
Dan Berglund: Ombudsmannen, Visa till parasiten, Mina herrar som räknar profit, Visa till SAP, Skepparn, Kampens väg, En Örgryteyngling
Ebba Grön: Profit, Sno från dom rika, Beväpna er, Slicka uppåt, sparka neråt!, Staten och Kapitalet
Imperiet: Guld och gröna skogar, Tiggarens tal
KSMB: Osynliga handen
Röda Bönor: Tusen systrar kan ställa krav, Vi ska gå ut tillsammans (och flera andra låtar)
De Lyckliga Kompisarna: Allmosor. Dricka sprit och hålla käften, Scania-hjon
Cirkus Miramar: Pm till världen, Gargamels gånglåt, Fattiga barn med hjärna, Fest på slakteriet
Knutna nävar: Framåt Kamrat
Doktor Kosmos: Borgarsvin, Stoppa valfriheten, Det sociala arvet
Björn Afzelius: Sång till friheten
Radioaktiva Räker: En näve hat (mest skrän, men titeln gjorde den direktkvalificerad)
Christina Kjellsson: Grön Turban
Laleh: Bostadsansökan
Lars Demian: Pank, H&M, Jul hos frälsningsarmén, Man får vara glad att man inte är död
Coca Carola: Moderater, byråkrater, ekonomer och fantomer

Röda Bönor har ett mycket vackert kampbudskap som jag måste dela med mig av: "Med vår glädje spränger vi gränserna"  - Så ska kampen föras!

Har någon några låttips till mig? Alla tas tacksamt emot! Tack Johan B för de indirekta låttipsen :)

Kommentarer
Postat av: Johan B

Ojoj, det här är en utmaning. Jag får komplettera med det som ligger är på toppen av mitt huvud:

Dan Berglund:
Bullen hade firat
Kampens väg

Mörbyligan
Kalle E Andersson

Euskefeurat:
Marknadsvisa
Jag måste vara

Allan Edwall:
Årstider
Familjeporträtt

Återkommer med fler

2006-02-25 @ 02:47:54
Postat av: Marianne

Tack Johan! Men var kan jag hitta Allan Edvall?

2006-02-25 @ 20:28:20
Postat av: Jonas

Peps saknar jag direkt. "Falsk matematik" kanske? Borde finnas mycket i hiphop/reggae-svägen åtminstone från det senaste decenniet, men jag är inte så hemma på det själv...

2006-02-27 @ 18:25:36
Postat av: Marianne

Ja, Peps glömde jag, fast jag faktiskt har den och andra låtar på en köp-cd. Klantigt! Går det att få låtar från cd till datorn, månntro? (ja, jag fattar att det går, frågan är om jag kan göra det)Naturligtvis kommer alla andra låtar också från köp-cd - jag gör bara lagliga saker, tralla-la...

2006-02-27 @ 22:23:12
Postat av: Jonas

Har du en windows-dator, googla på "eac lame guide", det är det bästa programmet för sånt. Tredje träffen ser bra ut, följ instruktionerna.

Nu fick du mig att vilja lyssna på Allan Edwall. Se där en kulturgärning!

2006-02-27 @ 23:55:14
Postat av: Marianne

Tack Jonas! Förstod inte allt, men nu finns "Falsk matematik" på min spellista. Jag är ett datorgeni!

Det hemliga syftet med den här bloggen är att göra alla som läser den till bättre människor, inte minst mig själv :-)

2006-02-28 @ 00:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback