B-uppsatsnoja

Imorgon är det dags för opponering på min b-uppsats. Lite nojig är jag allt. När jag skriver c-uppsats ska jag överväga om det inte eventuellt kan vara en bra idé att läsa igenom texten innan jag lämnar in... Det värsta är att jag inte har nån som helst känsla för hur dålig eller möjligen bra den är. Kommer jag få rest? Har jag klarat mig med god marginal? Är den så dålig att den inte ens kan kallas uppsats utan bara en ordhög som eventuellt skulle kunna definieras som en halvtaskigt besvarad hemtenta? Det var så det kändes när jag lämnade in...

Men jag känner ju mig själv. (Även om jag lovade en tjej i min opponentgrupp idag att jag skulle säga upp bekantskapen med mig själv eftersom jag återigen misslyckats med det inom skolvärlden grundläggande kravet att komma i tid till seminariet. Ledsen Maria, jag tror att jag ljög lite.) Jag vet att jag slarvar och börjar i sista minuten med saker eftersom det är så att om jag är medveten om att jag inte gjort mitt bästa så gör det ju inget om någon annan påpekar brister med arbetet. Det är mycket värre att få kritik på något som man verkligen kämpat med. Om jag nu någonsin verkligen kämpat med en skoluppgift? På kth, kanske, när jag tog de där luriga mattetentorna till sist, genom att faktiskt göra övningarna i boken och inte bara trycka in gamla tentor tills de rann ut ur öronen. Fast en mattetenta eller en tekniktenta är aldrig lika personlig som en humaniorauppgift. Eller så har jag bara glömt hur det kändes att köra tentor på kth. Kan vara så.

 Okej, om jag ska vara ärlig är ett annat skäl till att jag slarvar att jag är lat. Och slarvig.

Jag vet att jag kommer att få kritik för mina långa meningar och min stundtals krångliga meningsbyggnad. Att jag presenterar metoden före syftet och frågeställningarna känns annars som det irrigaste, men det kommer jag ju själv att påpeka imorgon.

Jaja. Ordning är för idioter. Vi genier behärskar och behöver kaos i tillvaron. Jag måste jobba lite på min hybris inför imorgon...

Kommentarer
Postat av: Gutentight

Hoho, känner igen mig där. Uppsatsångesten! Kommer ihåg min B-uppsats, vi var nervösa som få, sedan gick vi på examinationen, får g med en rest - korta rubriken! Har samma dilemma nu igen, imrogon lämnad min C-uppsats in och på måndag är det dags för dommen att falla - godkänt eller inte!

Men jag lugna dig med att du inte kommer falla på din svenska, nämligen inget man får fällla en uppsats för MEN är lite mer tveksam till att du har metoden före syftet... en ny variant, låt mig veta hur det gick :)

Postat av: Marianne

Hm, kan tänka mig att det är olika formaliekriterier på olika institutionioner och lärosäten. Jag läser historia (Min uppsats handlade för övrigt om synen på arbetslösa och arbetslösheten under 1890-talet i Stockholm), och om du har skrivit tillsammans med någon annan skriver du antagligen inte inom humaniora, eller?

Låter konstigt att man inte skulle kunna få rest på sitt språk. Om det är så dåligt att innehållet knappt är tillgängligt måste man väl kunna få rest. Mitt problem är inte att mitt språk är dåligt, utan att det är onödigt komplicerat. Jag tycker att det är nödigt komplicerat, men alla håller inte med ;)

2005-12-15 @ 12:19:02
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Sandra

måste bara säga att din uppsats var jättebra. Jag var ju en av de som opponerade på din och de ända "fel" vi hittade var ju småsmå petiga fel som inte hade med innehållet att göra. Du ska vara stolt att du klarar b-uppsatsen utan kompletering!!!

2005-12-16 @ 03:07:15
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Sandra

jag kan inte stava trallalalala

2005-12-16 @ 03:11:18
URL: http://donnasandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback