Några ord om bland annat Emanuel Blume, Sinn Fenn och Fria Proteatern

Låten "Fyra årstiderna" med Sinn Fenn är väldigt bra. Jag har 23 stycken omaka svarta strumpor som ser nästan likadana ut men är lite olika långa och blekta i olika gråbruna nyanser. Varför? Ett mysterium. Ungefär som att diskvattnet som jag så duktigt gör i ordning hinner bli halvljummet innan jag kommer på vad det var jag skulle ha det till. En läsare som tror på sammanhang tror säkert att ett sådant finns mellan ovan nämnda låt och de 23 strumporna. Och visst finns det det. Tankarna tänktes nämligen precis samtidigt. En för mig ny bra låt landade i medvetandet samtidigt som strumpsorteringsfrustrationen blev så stor att jag blev tvungen att blogga lite. Om jag lägger ner dem osorterade i lådan kommer jag någon stressig morgon ändå att strunta i att de är omaka. Och så hamnar de i tvätten för att sedan åter ligga på soffans armstöd en stund och vägra likna varandra helt.

Tanke: "Musik! Jag måste sätta på musik!"
En eller ett par kvartar senare maler en vag känsla långt bak i hjärnan av att musiken jag lyssnar på är livlös och allmänt trist. Ytterligare en stund senare har känslan färdats vidare och nått hjärnans mer aktiva delar och lyckas genom en allians med hörselorganen få den beslutsfattande delen av kroppen att inse att någon musik aldrig sattes på. Och denna insikt leder till att rummet strax fylls av lite gammal Imperiet, blandat med Emanuel Blume, som är en göteborgare i ungefär samma stil som Loke, en skiva av nygamla Sinn Fenn, samt Fria Proteatern, som jag ska gå och se den 24 april. Förresten är det alldeles för lite bra spelningar i världen (med det senare avses de Stockholmsscener som är gratis eller billiga).

Men den 11-12 maj blir det en riktigt schysst tvådagarsfestival på Debaser Medis för oss med bra musiksmak. Då spelar  Loke, eMil Jensen, Johan Johansson, Cirkus Miramar, Sanna Carlstedt, Kolportörerna, Emanuel Blume och Euskefeurat. Mot slutet av lördagskvällen dyker Carl-Johan Vallgren och, lite oväntat och än så länge inte så lite hemligt, Thomas Di Leva upp och gör korta gästspel. Inträde kostar 60 kronor för båda dagarna om man är student och Fatbursparken är bokad för tältning. Frukostbuffén - som dukas upp i parken klockan elva på morgonen och ackompanjeras av Sofia Karlsson som sjunger Dan Anderssons Svarta ballader - ingår i priset. Ölen kostar 10 eller 15 kronor beroende på om man nöjer sig med en stor stark eller vill ha en schysst belgare. Vilka är på? Biljetterna släpps den 2 april och lär gå åt rätt fort. Mer information finns på
www.fantasiminifestival.se. Naturligtvis kommer Thåström att vara där som paustrubadur...


Varande I Fullständig Kontroll, Honung!

Tänkte meddela att jag har blivit antagen som medlem i Heartless Bitches International, där "bitch" betyder "being in total control, honey". Gå in på webbplatsen och se dig omkring. 

Läs ett citat från 
min ansökan, och om du vill kan du klicka på mitt namn så får du läsa hela. Då kan du också se att jag inte tycker att det är fel av en V.I.F.K.H. att vara lite kreativ med sanningen (men om du tror att jag har den sortens kreativitetsproblem har du antingen nyss hittat hit eller läst väldigt naivt). Annat bra att se på webbplatsen är två serier, en om en kille som verkligen inte fattat mycket, och en annan om kille med samma problem. Läs också den här fina sågningen av en kille som tror att han är en "nice guy", fast det han egentligen menar är att snygga tjejer är ytliga och taskiga som bara vill ha snygga killar med personlighet och inte fula töntar som han själv...

För övrigt var det tur att jag skrev det förra inlägget innan mitt dåliga post-SvD-läsningshumör helt sopades bort av den flodvåg av vårkänslor som drabbade mig när jag promenerade runt sjön och myste över tillvarons allmänna underbarhet. Om alla hade en skog att gå omkring i skulle världen vara mycket snällare.

Om pengar, fusk och vad som är viktigt

Men för de flesta människor spelar det ju ingen större roll...

...om socialbidraget sänks eller villkoras*
...om homosexuella inte får gifta sig
...om man bara kan få studiemedel i tolv terminer
...om det blir 200 kronor dyrare att resa med SL
...om biblioteken börjar ta avgifter från vuxna låntagare

Eller hur? Allt det är sant. Men för de flesta människor spelar det inte heller någon större roll om förmögenhetsskatten sänks eller att arvsskatten och gåvoskatten avskaffades. För att inte tala om fastighetsskatten. Nu kommer en lång harang om fastighetsskatten som de flesta av er hört förut, och om ni vill kan ni hoppa vidare till nästa stycke.

Nej, jag tror inte på att hyrorna skulle sänkas. De som skulle gynnas är de som redan äger sina villor. Intressant förresten när högern försöker sig på hjärteargument mot fastighetsskatten och säger att det är synd om alla par i 60-årsåldern som inte har råd att bo kvar i sina villor. Och visst, det är det kanske. Men det är i så fall betydligt mer synd om de fattiga barnfamiljer som inte har råd att köpa en villa utan bor i trånga lägenheter. Därmed inte sagt att den fattiga barnfamiljen borde villan. Ur marknadsekonomiska och andra förnuftiga synvinklar är det nog bäst om folk får behålla sin egendom. Men man ska inte försöka med hjärteargument när man pratar om människor som hör till den tredjedel som har det bäst ställt. Ja, det är tråkigt om de känner att de inte har råd att bo kvar fast de skulle vilja, ur den enskildes perspektiv. Men ur ett samhällsperspektiv är väl rörlighet på bostadsmarknaden bra? Och kommer nu någon och tror att den fattiga barnfamiljen skulle ha möjlighet att köpa villan, eftersom den skulle bli billigare utan fastighetsskatt, så behöver hen en lektion i hur bostadsmarknaden ser ut i Stockholm (och säkert på andra ställen, vad vet jag, jag har aldrig varit utanför tullarna. Du är född, uppväxt och bor utanför tullarna din hobbymytoman! Sluta märka ord, hjärnelände, jag försöker vara politisk här.). Bostäder kostar vad folk har möjlighet att betala för dem. Många fler vill på i hus än det finns hus, och mäklarna gör allt för att driva upp priserna. Avskaffas fastighetsskatten kommer priserna att stiga så att månadskostnaden blir densamma.


Problemet är att det finns så många som inte fattar. Och de sprider sina åsikter till andra som skulle kunna fatta om de bara fick hjälp med att öppna ögonen. I Svenska Dagbladet idag skriver Maria Abrahamsson på ledarsidan, angående förslaget om ett nytt lagförslag som handlar om att tydliggöra att bidragsfusk är ett brott som kan ge fängelse (det är det nämligen redan idag), följande:
 
"Någon anledning att gulla mer med bidragsbrottslingar än med skattebrottslingar finns väl ändå inte?"

Jag tror inte att Abrahamsson är vare sig elak eller korkad. Men om jag hade haft lika lite förmåga att sätta mig in i andra människors situation som hon har skulle jag tro att hon var det. Nu tror jag bara att hon har dålig inlevelseförmåga och tillbringar för mycket tid med människor som är precis som hon själv. För naturligtvis finns det all anledning att "gulla" mer med bidragsfuskare än med skattefuskare. Fattiga människors desperation bör respekteras mer än rikare människors desperation. Därför att den är på riktigt. Man bör gulla mer med någon som började fuska för att få pengarna att räcka till sådan lyx som både hyra och mat, än med någon som gjorde det för lyxen att slippa sälja segelbåten. Oavsett hur mycket den senare älskade sin segelbåt. De allra flesta bidragsfuskare har blivit det genom att de befann sig i en desperat situation. Bidragstagare är svaga. De börjar inte tillhöra samhällets starka bara för att de börjar fuska. Jo, det finns nog en och annan som gör sig rik på att fuska med bidrag, eller fuskar trots att de upplever sig ha alternativ. Men de är i minoritet. Därmed inte sagt att man inte ska beivra bidragsfusk. Naturligtvis ska man göra det. Ju fortare man hittar fusket desto fortare kan fuskarna få hjälp ur sin situation och ju längre de fuskar, desto mindre ser de sig själva som samhällsmedborgare. Bidragsfusk är skadligt för samhället. Men främst för att det är skadligt för de fuskande individerna, och deras eventuella barn.

I sig ser jag inget fel med lagen. Det är bra att det går att sätta bidragsfuskare i fängelse. Men det innebär inte att man inte i första hand ska fokusera på att förhindra att folk fuskar och ta bort orsakerna till att folk fuskar. Och attityden till bidragsfuskare måste vara att i första hand se dem som människor som varit desperata. Som så ofta är det inte nödvändigtvis moderaternas idéer det är fel på, utan de attityder som ligger bakom idéerna. Och dessa attityder kommer att leda till att idéerna förvrängs så att även de blir dåliga.
 
Apropå fusk står det i samma tidning om ett par som inte kunnat få tag i en barnvakt som gick med på att jobba vitt. Visst döljer det sig en del riktiga fuskare bland svartjobbarna. Men det döljer sig även såna som blir av med sin ersättning om de hittar ett deltidsjobb som de inte kan försörja sig på eller som riskerar att förlora sitt studiemedel om de tjänar för mycket. Och säkert också en och annan ungdom som blir försörjd av bidragsberoende föräldrar, vilket har den förödande effekten för ungdomens syn på samhället som något rättvist som man ska betala skatt till att ungdomens inkomst dras av från föräldrarnas bidrag. Trots att ungdomen är under 20 år och går i gymnasiet, vilket innebär att föräldrarna har försörjningsplikt. Alla vet att Jeppe fuskar, men ingen frågar varför Jeppe fuskar, kort sagt.


Avslutningsvis tänkte jag såga Fredrick Federley lite. Visst har han en del liberala åsikter som är alldeles utmärkta, som att äktenskapslagstiftningen ska vara könsneutral, och att det inte finns några rationella skäl att vara emot månggifte. Men hans idé om platt skatt argumenterar han i dagens SvD för med följande argument: "Platt skatt uppmuntrar alla att tjäna mer pengar" Jaha? Någon mer än jag som fortfarande väntar på argumentet? Varför skulle det vara bra om vi skulle få ett samhälle där människor fokuserade mer på att tjäna pengar? Ett samhälle som vill att dess medborgare ska se "mer pengar" som det viktiga är inte ett bra samhälle. Utan ett dåligt.

Det kan säkert finnas finfina argument för införandet av platt skatt. Men att det skulle göra medborgarna mer pengakåta kan aldrig någonsin vara ett av dem. 




*Nej, mamma och pappa, jag har inte ansökt om socialbidrag - texten handlar inte bara om mina erfarenheter ;-)


Från kulturell högborg till kaotiskt inferno

När de "stora" städerna i Europa fortfarande inte hade mer än 15 000 invånare, när de flesta av dagens storstäder var småbyar, 400 år innan Stockholm grundades, när Europas landsbygd härjades av rövare - med eller utan adlig titel - levde över en miljon arbetare, handelsmän, tjänstemän och adelsmän i den pulserande storstaden Bagdad. I Bagdad rådde religionsfrihet, även om muslimerna hade vissa privilegier och kristna och judar betalade en extra skatt. Så länge de inte missionerade fick judar och kristna fritt ägna sig åt valfri verksamhet i 800-talets Bagdad, vilket bidrog till att staden utvecklades till ett mångkulturellt handelscentrum. Kulturen blomstrade. 700- och 800-talets Bagdad är centrum i sagosamlingen Tusen och en natt. Människorna myllrade. Brottslingar rannsakades och människor och egendom skyddades av lagar och rättsväsende.

Javisst. Det fanns slaveri. Kvinnorna hade inga vidare rättigheter. Yttrandefrihet var inte att tänka på för andra än Kalifen själv. Men det fanns en civilisation och en respekt för människoliv som Europa vid den här tiden, och i många hundra år efter den, inte var i närheten av.  Därför känns det extra sorgligt att se hur det ser ut i detta (ett av) arabvärldens kulturcentrum idag. Nej, det är inte mer synd om människor som dör av terrorbomber för att de befinner sig på en bokmarknad. Och inte heller är det mer synd om människor för att deras kultur är högtstående. En mördad analfabet är lika mycket värd som en mördad litteraturprofessor. Men ett land med en anrik kultur och en lång historia av civilisation borde ha bättre förutsättningar att bli ett land där det är bra att bo. Ett land som har litteraturprofessorer borde ha förutsättningar att inte sjunka ner i anarki och gangstervälde. Tragedier är lika illa oavsett kulturell status hos den som drabbas, men en del tragedier är obegripligare än andra.

Idag funderade jag lite över Irak*. Varför ser det ut som det gör? Borde det inte ha blivit bra när Saddam Hussein försvann? Nej, det borde det inte. En opposition som inte på eget initiativ klarar av att störta regimen kommer heller inte att klara att styra landet. Utan en demokratiskt sinnad, stark, folklig och välorganiserad opposition har demokratin inte stor chans att få fäste efter att diktatorn är borta. Finns det inte en stark ledning som folket litar på, och som förtjänar folkets tillit, väntar inget annat än anarki och kaos. Och vilka är det som drabbas värst av anarki och kaos? De svaga, som ingen respekterar. Föräldralösa barn och ensamstående kvinnor samt etniska, religiösa och politiska minoriteter.

Men varför har det då fungerat (någorlunda) bra i den kurdiska delen av landet? För att där fanns det en gemenskap, en organiserad opposition och en ledning som folket hade visst förtroende för. Om de förtjänar det eller inte får någon som är mer insatt svara på, men det verkar ändå fungera en smula. I Kurdistan kom upproret mot Saddam inte utifrån. Det var inte på USA:s initiativ som Saddams soldater kördes ut ur Kurdistan. Visst var det USA:s vapenmakt som gjorde att det hände, men initiativet kom inifrån. Det nödvändiga interna motståndet mot regimen fanns, och var inte splittrat.

Och hur är det ute i byarna på Afghanistans landsbygd? Har kvinnorna fått det bättre? Formellt sett - naturligtvis. Men i praktiken kan det mycket väl vara värre att leva som "mindervärdig" i ett kaos där de som har makt och styrka kan göra vad de vill med dig, oavsett vad du gör, än att leva som "mindervärdig" under en regim som har gett dig ett regelverk att anpassa dig till. Burkan var ett medel för förtryck, men kunde också användas som skydd från trakasserier och sexuellt våld. Eftersom kvinnor inte fick arbeta kunde bara män vara poliser. Och eftersom män inte får se kvinnor de inte är gifta eller nära släkt med utan burka, kunde kvinnliga oppositionella inte kroppsvisiteras. Det är lättare att vara oppositionell och verka för förändring om orättvisorna och förtryckarna är organiserat och regelstyrt än om de bara finns där, utan att någon kan ställas till svars för det.

Tror jag. Några andra idéer någon?


*Som vanligt har jag inte gjort någon research, och tankarna har säkert tänkts, skrivits ner och diskuterats i hundratals tv-program, men eftersom jag inte minns det utgår jag ifrån att ingen av er gör det heller.

Kompisars kompisar

Ni vet att det alltid är den där kompisens kompis som har gjort det där dåliga, fast det egentligen var en nära vän, eller till och med en själv? Medan det där coola som ens kompis arbetskamrats svägerskas frisörs polare gjorde för enkelhetens skull förvandlas till något som "en kompis till mig" gjorde?

Men nu över till ett helt annat ämne. En kompis kompis hade tipsat om och kollat upp ett proggband som skulle spela på sammetssunkhaket "KGB" i tisdags kväll. Jag, Vesslan och Vesslans kompis - han som hade kollat upp allt inför kvällen - fick lite bråttom och som de tillsvidareanställda krösusar som de är innebar det taxi. Men på något sett lyckades vi ändå komma för sent. Vi missade hela konserten. Bandet var inte ens kvar när vi kom! Och när vi stod där vid baren och förundrades över hur lång tid det egentligen kan ta att åka taxi, trots att man håller sig inom Vasastan, kom Johan B, som Vesslans kompis heter, på hur det nog hängde ihop. Kommentaren som förklarade allt var:

- Det kan ha varit 2006... Eller, när jag tänker efter, är jag rätt säker på på att det stod 2006.

Men lite god öl en tisdagskväll fungerar ju utmärkt även utan progg, och det fanns gott om världsproblem att lösa, så det var ingen skada skedd. Dock känns det som att jag kan vara sen rätt mycket i framtiden utan att Vesslans kompis kan säga så mycket om det :-)


En annan kompis kompis har länge dragits med en oförmåga att berätta roliga historier, vilket har stört honom eftersom han uppskattar roliga historier, även de som inte är så roliga, och skulle vilja vara en sån som berättade dem. För att bli en bättre historieberättare brukar han öva sig på sitt lilla tvååriga barn, och en dag satt han med sin fru (jo, så vuxna kompisar har mina kompisar) på ett hamburgerhak, och hon berättade en gammal så kallad rolig historia:
 
"Alla barnen äter hamburgare, utom Conny, för det är hans ponny."

Inte jättekul, men kanske nog för ett nostalgiskt småleende. Hennes man, alltså min kompis kompis, tyckte dock att den var hur kul som helst. Han skrattade jättemycket. Några dagar senare när de är hemma hör hon hur han övar på historien inför det lilla barnet. Han mumlar fram:

"Alla barnen äter hamburgare, utom Kalle, för det är hans häst."

Frun påpekar för honom att han säger fel, och att det liksom inte riktigt rimmar... Mannen utbrister:

"Menar du att det är fel? Men jag har ju berättat den här på jobbet!!"

Någon mer än jag som verkligen skulle vilja ha varit där och fått se arbetskamraternas miner när han berättade historien?

Egofixerad sifferhistoria

Historia är ett oerhört brett ämne. Två historieintresserade kan träffas utan att de upplever att de har några gemensamma intressen, om de till exempel har olika favoritepoker och värdesätter olika sorters historia, exempelvis politisk historia respektive socialhistoria.

"Jag skiter väl i vilket år Karl XII kröntes; det jag vill veta är hur 1890-talets människor påverkades av arvet efter honom!"

Som en historieintresserad person som ägnar det mesta av min tid åt annat är det nödvändigt att hitta olika ingångar till historien, för att upprätthålla en hyfsad allmänbildningsnivå. Går man bara på intresse gräver man lätt ner sig, vilket för mig skulle kunna leda till att jag om några år skulle kunna allt om mellankrigstiden men inte ha en aning om vilka de politiska aktörerna under världskrigen var. Det var en skotte som startade första världskriget, men mer än så vet jag inte...

Den ingång jag har valt den här gången är min födelsedag. Vad hände då? (Underligt nog känner jag lite ansvar för dessa händelser - jag skäms för de dåliga och är stolt över de bra. Vilket leder mig fram till slutsatsen att jag inte alls är så oförnuftig som jag tror, utan snarare är att likna vid Voltaires antimateria.)

Bra saker är bland annat att den första socialdemokratiska kvinnokonferensen i Stockholm krävde kvinnlig rösträtt den 25 januari 1907, att Skogsmulle dök upp 1957 och att poliovaccineringen i Sverige startade samma dag det året. Mindre bra saker är att Idi Amin tog makten i Uganda den 25 januari 1971 och att det första vinter-OS anordnades i Frankrike 1924. Det första ledde till tusentals döda och mångårigt förtryck av en hel befolkning, vilket gör att den årliga plåga för oss sporfanatismskeptiker som inleddes den 25 januari för drygt 80 år sedan känns lite futtig i sammanhanget.

En annan händelse var utlämningen av de uniformsklädda flyktingar som kom till efter andra världskriget från sovjetockuperat område. Kom du i uniform var du att betrakta som krigsfånge och skulle utvisas. Händelsen den 25 januari 1946 kallas "Baltutlämningen", trots att det bara var 146 balter som utvisades tillsammans med de 2700 tyskarna. Utlämningen av balterna till den sovjetiska ockupationsmakten ledde till många folkliga protester i Sverige och jag kan rekommendera "Legionärerna" av Per Olov Enquist om man vill veta mer. Problemet var att det, av naturliga skäl, var svårare moraliskt att lämna ut krigsfångar till Stalin än det var att lämna ut dem som flytt från västkontrollerat område. Enligt Enquist oroade man sig i onödan, eftersom krigsfångarna i Sovjetunionen inte behandlades omänskligt. Frågan är bara om de behandlades mänskligt eftersom debatterna och protesterna i Sverige gjorde att Sovjet visste att de hade ögonen på sig?

Boforsaffären avslutades den 25 januari 1988 med att förundersökningen om mutbrott lades ned på grund av brist på bevis, och den 25 januari 1922 ändrades grundlagen så att det skulle gå att genomföra rådgivande folkomröstningar. Senare samma år genomfördes en folkomröstning där de som ville ta det goda ölet ifrån oss stackas människor förlorade, vilket ledde till att tjugotalets människor fick ha sitt öl i fred, och förmodligen även till att en svart marknad med tillhörande maffia inte skapades i Sverige.

Annat viktigt var att Robert Burns, Vladimir Vysotskij,  Eduard Sjevardnadze och - sist men också viktigast - Virginia Woolf föddes den 25 januari, samt att Kristian II, även känd som "Kristian tyrann", Al Capone och Ava Gardner dog samma datum.


Eländig nyansering

Bloggtjänsten har legat nere och strulat i några dagar, så allt det kloka som jag tänkte skriva då har runnit bort. Ni har missat när jag var vid Skanstull, skulle till Odenplan, åkte till Gullmarsplan, gick av Farstatåget och sedan nästan tog en tur till Skarpnäck. Ni har missat ett filosoferande kring onödigt komplex ungdomsteater och funderingar över varför det är kö på Lemon samt en helt obegriplig redogörelse för hur spelet "Chez Guevara" går till. Så nu får ni hålla till godo med nedanstående:

Att se nyanser, kunna sätta sig in i andras perspektiv och att fatta att dåliga känslor både ebbar ut och försvinner är en del i att bli vuxen. När man är riktigt liten finns det två tillstånd: Bra och obra. Är det bra är allt bra och man tror att det alltid kommer att vara bra. Är det obra är allt obra och inget kommer någonsin att bli bra igen. Första gången man har feber tror man, av naturliga skäl, att man kommer att må så resten av livet. När den älskade föräldern går till jobbet är det inte alls självklart för det lilla barnet att föräldern kommer att komma hem igen. Därav avgrundsvrålen.

Första gången man får sitt hjärta överkört av tåget (en referens till ovanstående ej nämnda pjäs som ni på grund av teknikens allmänna ondska inte vet något om) vet man inte att man kommer att bli kär igen. Inte heller vet man att man kommer att kunna skratta igen, eller ens att man kommer att kunna stiga ur sängen igen. Att de flesta tonåringar med hjärtesorg klarar av att stiga ur sängen och skratta igen rätt fort, och sedan också bli kära igen, gör inte smärtan ett dugg mindre när den väl är där. Tänk att du mår så illa som man kan må när man blir trampad på av någon man trodde att man kunde lita på. Tänk dig hur det är när det känns som absolut värst. Och så tänker du att du inte, inte ens innerst inne, varken tror eller vet att det kommer att gå över. Inte så mysigt?

Men de positiva saker som kommer av insikten att livet går vidare, att mörkret skingras och att man faktiskt kan påverka sin situation är inte ensamma. De har sällskap av de dåliga saker som följer av samma insikter, i alla fall hos reflekterande människor. Nämligen att inte känna saker fullt ut. Det går inte att gå runt och känna att världen är skräp och man själv dess enda papperskorg när man inser att man kommer att vara glad igen efter att man fått äta sin macka och lyssnat på Euskefeurats "Jämna plågor" en stund. Det finns inga katastrofer längre, eftersom allt bara envisas med att ordna sig hela tiden. Typisk jävla skitvärld att hela tiden påminna en om att den saknar brist på ofördjävlighet!