Om pengar, fusk och vad som är viktigt

Men för de flesta människor spelar det ju ingen större roll...

...om socialbidraget sänks eller villkoras*
...om homosexuella inte får gifta sig
...om man bara kan få studiemedel i tolv terminer
...om det blir 200 kronor dyrare att resa med SL
...om biblioteken börjar ta avgifter från vuxna låntagare

Eller hur? Allt det är sant. Men för de flesta människor spelar det inte heller någon större roll om förmögenhetsskatten sänks eller att arvsskatten och gåvoskatten avskaffades. För att inte tala om fastighetsskatten. Nu kommer en lång harang om fastighetsskatten som de flesta av er hört förut, och om ni vill kan ni hoppa vidare till nästa stycke.

Nej, jag tror inte på att hyrorna skulle sänkas. De som skulle gynnas är de som redan äger sina villor. Intressant förresten när högern försöker sig på hjärteargument mot fastighetsskatten och säger att det är synd om alla par i 60-årsåldern som inte har råd att bo kvar i sina villor. Och visst, det är det kanske. Men det är i så fall betydligt mer synd om de fattiga barnfamiljer som inte har råd att köpa en villa utan bor i trånga lägenheter. Därmed inte sagt att den fattiga barnfamiljen borde villan. Ur marknadsekonomiska och andra förnuftiga synvinklar är det nog bäst om folk får behålla sin egendom. Men man ska inte försöka med hjärteargument när man pratar om människor som hör till den tredjedel som har det bäst ställt. Ja, det är tråkigt om de känner att de inte har råd att bo kvar fast de skulle vilja, ur den enskildes perspektiv. Men ur ett samhällsperspektiv är väl rörlighet på bostadsmarknaden bra? Och kommer nu någon och tror att den fattiga barnfamiljen skulle ha möjlighet att köpa villan, eftersom den skulle bli billigare utan fastighetsskatt, så behöver hen en lektion i hur bostadsmarknaden ser ut i Stockholm (och säkert på andra ställen, vad vet jag, jag har aldrig varit utanför tullarna. Du är född, uppväxt och bor utanför tullarna din hobbymytoman! Sluta märka ord, hjärnelände, jag försöker vara politisk här.). Bostäder kostar vad folk har möjlighet att betala för dem. Många fler vill på i hus än det finns hus, och mäklarna gör allt för att driva upp priserna. Avskaffas fastighetsskatten kommer priserna att stiga så att månadskostnaden blir densamma.


Problemet är att det finns så många som inte fattar. Och de sprider sina åsikter till andra som skulle kunna fatta om de bara fick hjälp med att öppna ögonen. I Svenska Dagbladet idag skriver Maria Abrahamsson på ledarsidan, angående förslaget om ett nytt lagförslag som handlar om att tydliggöra att bidragsfusk är ett brott som kan ge fängelse (det är det nämligen redan idag), följande:
 
"Någon anledning att gulla mer med bidragsbrottslingar än med skattebrottslingar finns väl ändå inte?"

Jag tror inte att Abrahamsson är vare sig elak eller korkad. Men om jag hade haft lika lite förmåga att sätta mig in i andra människors situation som hon har skulle jag tro att hon var det. Nu tror jag bara att hon har dålig inlevelseförmåga och tillbringar för mycket tid med människor som är precis som hon själv. För naturligtvis finns det all anledning att "gulla" mer med bidragsfuskare än med skattefuskare. Fattiga människors desperation bör respekteras mer än rikare människors desperation. Därför att den är på riktigt. Man bör gulla mer med någon som började fuska för att få pengarna att räcka till sådan lyx som både hyra och mat, än med någon som gjorde det för lyxen att slippa sälja segelbåten. Oavsett hur mycket den senare älskade sin segelbåt. De allra flesta bidragsfuskare har blivit det genom att de befann sig i en desperat situation. Bidragstagare är svaga. De börjar inte tillhöra samhällets starka bara för att de börjar fuska. Jo, det finns nog en och annan som gör sig rik på att fuska med bidrag, eller fuskar trots att de upplever sig ha alternativ. Men de är i minoritet. Därmed inte sagt att man inte ska beivra bidragsfusk. Naturligtvis ska man göra det. Ju fortare man hittar fusket desto fortare kan fuskarna få hjälp ur sin situation och ju längre de fuskar, desto mindre ser de sig själva som samhällsmedborgare. Bidragsfusk är skadligt för samhället. Men främst för att det är skadligt för de fuskande individerna, och deras eventuella barn.

I sig ser jag inget fel med lagen. Det är bra att det går att sätta bidragsfuskare i fängelse. Men det innebär inte att man inte i första hand ska fokusera på att förhindra att folk fuskar och ta bort orsakerna till att folk fuskar. Och attityden till bidragsfuskare måste vara att i första hand se dem som människor som varit desperata. Som så ofta är det inte nödvändigtvis moderaternas idéer det är fel på, utan de attityder som ligger bakom idéerna. Och dessa attityder kommer att leda till att idéerna förvrängs så att även de blir dåliga.
 
Apropå fusk står det i samma tidning om ett par som inte kunnat få tag i en barnvakt som gick med på att jobba vitt. Visst döljer det sig en del riktiga fuskare bland svartjobbarna. Men det döljer sig även såna som blir av med sin ersättning om de hittar ett deltidsjobb som de inte kan försörja sig på eller som riskerar att förlora sitt studiemedel om de tjänar för mycket. Och säkert också en och annan ungdom som blir försörjd av bidragsberoende föräldrar, vilket har den förödande effekten för ungdomens syn på samhället som något rättvist som man ska betala skatt till att ungdomens inkomst dras av från föräldrarnas bidrag. Trots att ungdomen är under 20 år och går i gymnasiet, vilket innebär att föräldrarna har försörjningsplikt. Alla vet att Jeppe fuskar, men ingen frågar varför Jeppe fuskar, kort sagt.


Avslutningsvis tänkte jag såga Fredrick Federley lite. Visst har han en del liberala åsikter som är alldeles utmärkta, som att äktenskapslagstiftningen ska vara könsneutral, och att det inte finns några rationella skäl att vara emot månggifte. Men hans idé om platt skatt argumenterar han i dagens SvD för med följande argument: "Platt skatt uppmuntrar alla att tjäna mer pengar" Jaha? Någon mer än jag som fortfarande väntar på argumentet? Varför skulle det vara bra om vi skulle få ett samhälle där människor fokuserade mer på att tjäna pengar? Ett samhälle som vill att dess medborgare ska se "mer pengar" som det viktiga är inte ett bra samhälle. Utan ett dåligt.

Det kan säkert finnas finfina argument för införandet av platt skatt. Men att det skulle göra medborgarna mer pengakåta kan aldrig någonsin vara ett av dem. 




*Nej, mamma och pappa, jag har inte ansökt om socialbidrag - texten handlar inte bara om mina erfarenheter ;-)


Kommentarer
Postat av: Greggan

Jag tycker den intressanta frågan är: hur mycket pengar behöver du för att vara nöjd? den är svår att svara på då din omgiving, din granne, dina vänner, är dem som styr din nöjdhets-inflation. Svaret är nog inte "så jag klarar mig och lite till" utan mer samvetsenligt "bara lite mer än andra"

Postat av: Marianne

Tror du? Jag känner inget behov av att ha så mycket pengar, faktiskt. Kanske dyker ett sådant behov upp i framtiden, men i nuläget är jag lycklig bara jag har så jag klarar mig och kan göra roliga saker.

2007-03-28 @ 16:16:26
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Lian

Några tankar:

Att skattefuskare är hemskare än bidragsfuskare behöver inte vara sant och många är säkert både och. En hantverkare som skriver in sig som arbetslös för att sedan jobba svart ska det inte gullas med. Hon är inte desperat. Jag tycker inte heller att fattigdom (så länge som man inte svälter) kan rättfärdiga kriminalitet.

Jag anser att vissa saker (som att ta bort fastighetsskatten, avskaffa monarkin, ta bort TV-lisensen och avskaffa värnplikten) ska göras av ideologiska skäl även om det skulle saknas matematiska argument för det. Om man inte använder detta tankesätt skulle man kunna ta alla tillgångar från den som är rikast och dela ut bland de fattigaste. Låter kanske bra på ytan men samhället skulle kännas otryggt och godtyckligt för medborgarna.

Att medborgarnas pengahunger ses som någonting bra kan man knappast skälla på Federley för. Så ser ju staten det. Tillväxt är ju tydligen bra och ifrågasätts sällan som självklart begrepp i de etablerade partierna. Det kan man ju tycka vad man vill om (till exempel dåligt).

Greggan: Angående pengar tycker jag att det vore trevligt med ganska mycket pengar om jag inte behöver jobba massa mer för dem. Jag ser pengar som valfrihet. Om jag får högre lön kan jag gå ner till 80% arbetstid till exempel. Om man resonerar som du kan man skaffa tig fattiga kompisar. :)

2007-03-29 @ 11:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback