Dags att skärpa sig? - Liten helgrapport

Orin Den här texten kallas "liten helgrapport" eftersom den i stort sett bara kommer att behandla fredagen, samt lördagens första sex timmar.

Efter tre timmars förmiddagsseminarium med eftersnack började min helg vid halv ett på fredagen. Lämnade Kungsholmen och for till Roslagstull för lunchfrukost (dvs lunch för mig och frukost för Johan B). Jag var lite trött och fick småsova i soffan till tonerna av Clas Celsing band medan Johan stekte pannkakor. Efter lunch och te var det dags för lite kultur i form av Strindbergsmuseet och utställningen "Sverige och Förintelsen" på Forum för levande historia.

Tre bra skäl att uppsöka dessa museer:
1. Det är intressant
2. De är små, vilket ger mycket kulturcred för lite tid
3. De ligger centralt (Drottninggatan 85 respektive Stora Nygatan 10)

Men man behöver återhämta sig lite för att komma i partystämning efter en förintelseutställning, så gå inte dit på väg till puben.

Efter uppiffning och ombyte åkte Johan iväg och vann en Pokerturnering (grattis!), medan jag åkte till den läskiga ön på andra sidan Gamla stan och drack öl hos Niclas - på Berlin Bar på Skånegatan 71 - med Heidi, Jakob (? - ja, jag är dålig), Åsa, Christofer, Tina, Erik, CarlA, Pia, Andreas, Carl-Fredrik, Lars, Clas, Helena, Jonas, Lian, Håkan och en tjej med ett fint, ovanligt, men tyvärr inte oförglömligt, namn*. Musslorna var helt okej, lokalen härligt jättemysig, och ölen var god, god öl. Sällskapet var förstås underbart.

Efter stängning lämnade allt förnuft sällskapet. Dvs alla utom jag, Helena, Jonas, Christofer och Niclas åkte hem. Vi andra tog en eller ett par öl på Broder Tuck, innan de också stängde och vi stoppade in oss i en stortaxi och for iväg hem till Niclas för att dricka folköl och Calvados, samt lära Marianne att spela gitarr. Jag kan numera spela början på "Smoke on the water" så att det är igenkännligt för alla som fått veta vad jag tänkt spela. Men vi var lite trötta, som man brukar vara på fredagar, så efterfesten dog redan vid halv sju.


Varför då skärpa sig?
Jo, mamma är med i Viktväktarna och har ett litet häfte med hur man räknar så kallade points, eller poäng. Vi satt ute på landet igår och jag prövade att räkna på min fredag. Jag ska ha max 18 eller 19 poäng per dag ungefär. 33 cl öl ger 2,5 poäng. Aj då. Som tur är slutar ju fredagen klockan tolv, men det blev nog ungefär 18 poäng bara i öl ändå. Och lite mer än så i mat. På lördagen kom jag upp i 14 poäng i alkohol med både lördagsmorgonen och lördagskvällen inräknade.

Förra helgen blev det ungefär 10,5, 17, respektive 12,5 poäng i alkohol. Och jag som alldeles nyss var så stolt över min vita fyradagarsvecka. Tja, det finns bara en sak att göra, eller hur?


Jag måste sluta äta på helgerna...




*Som vanligt har jag säkert glömt någon, och den personen får inte bli arg, för det är inte så lätt... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback