Unga människor

Jag har kommit till den - möjligen en smula fördomsfulla - slutsatsen att människor mellan 20 och 25 fullkomligt saknar all form av intelligens. Elakt? Nej, då. Nu ska ni få höra.

Platsen är Kungliga biblioteket, KB. Närmare bestämt den stora läsesalen i detta bibliotek. I denna läsesal läser man böcker som förvaras i bibliotekets magasin, eftersom svenska böcker inte får lånas hem från detta bibliotek. I mån av plats får även andra människor, som läser böcker eller annat de tagit med sig till biblioteket, läsa i läsesalen.

Läsesalen på KB är en tyst plats. Det tycker du kanske är självklart? Då är du nog inte mellan 20 och 25. På en tyst plats har man mobilen avstängd. Det tycker du kanske också är självklart, även om du är mellan 20 och 25? Ah, men vad menas då med att mobilen ska vara avstängd?

Är du nu över 50 år gammal tror du nog att man ska stänga av mobilen helt. Men det är fel. Du kan mycket väl ha på mobilen, men den ska vara ljudlös. "Ljudlös" betyder att mobilen inte ska låta. Det är alltså inte - vilket du som är mellan 20 och 25 troligen inte har fattat - okej att ha vibrationen på. Har du det förtjänar du att grillas långsamt över en eld med plast- och oljebränsle, som spyr ut giftiga gaser, vilka du måste vara noga med att andas in så att de inte kommer ut i atmosfären och förstör miljön.

Varför tror jag då att detta är en allmän företeelse bland dessa människor? Jo. Jag var i läsesalen idag. Bredvid mig satt en tjej. Hennes mobil vibrerade. Min tanke var förstås att det var synd om henne, som hade glömt stänga av vibrationen och därför säkert skämdes nu. Gjorde hon det? Nja. Om hon gjorde det kände hon i så fall ett stort behov av att genast berätta detta för någon, för människan SVARAR i telefonen! Inne i läsesalen! Sedan PRATAR hon i telefonen medan hon går mot utgången. Förmodligen blev hon tillsagd i receptionen, för hon såg lite stukad ut när hon kom in. Men det tog inte slut där. Lite senare vibrerar telefonen IGEN. Och människan svarar även denna gång! Men nu säger hon "vänta lite" medan hon småspringer mot utgången. En stund senare gör hon om manövern en tredje gång. Hur är det möjligt för en människa att vara så urbota egoistisk och korkad? Eftersom hon hade papper framför sig, med text på, är det trots allt troligt att hon kunde läsa. Men hon kanske inte såg alla skyltar? Fast ska man verkligen behöva läsa på en skylt att man ska stänga av mobilen för att fatta att man inte svarar telefonen i en knäpptyst läsesal?

Är du snällare än jag, vilket är det enda rimliga, tänker du kanske att hon väntade på ett väldigt viktigt samtal. Det kanske hon gjorde. Men gör man det har man, för i helvete, inte i läsesalen att göra. Det finns gott om andra platser man kan vara på. Särskilt om man, som hon, inte ens läser material från KB.

Jag menar inte att alla i hennes ålder är fullt så galna som hon. Men strax efter att hon gick ut andra gången vibrerade en annan mobiltelefon! Den skyldigg var i samma ålder som brottslingen ovan, fast av annat kön. Han hade i alla fall vett att inte svara. Men stängde han av ljudet? Nej då. En minut senare vibrerade telefonen igen.

Märker inte dessa människor att de är de enda som låter? Varför läser de i KB:s läsesal om de inte gillar tystnad?

Är de komplett galna? Eller är det jag som är galen? Rösta!

Kommentarer
Postat av: Lian

Visst ska det vara så tyst att man skäms för att man vänder blad?

2008-10-20 @ 12:58:32
Postat av: Kerstin

Jag vet inte hur jag ställer in vibrationsfritt på mina mobiler, hittar bara ljudlöst:-( Men jag svarar i alla fall inte när det vibrerar och brukar ha mobilen i ficka så det inte märks när den gör det. Men jag är förståss inte mellan 20 och 25.

2008-10-21 @ 10:06:42
Postat av: Herr K

Håller med Lian!! Det finns saker man bara inte gör. Störa andra på KB är en dem.

Den som har såna behov av att svara i telefonen omedelbart bör gå på KB (konstnärsbaren) i stället. Det blir betydligt dyrare men där kan man prata så mycket man vill! Problemet är bara att andra pratar där så den egna läsningen kan bli lite störd... Men för den som prioriterar sina samtal så...



Eftersom jag har fyllt 50 så stänger jag av telefonen framförallt därför att de som ringer också har fyllt 50. De skulle inte förstå jag "tystade" telefonen. De skulle tro att jag bara ger f-n i att svara (ohyfsat) eller har blivit akutsjuk (kris). Eller någe. Så det blir avstängning och telefonsvarare som gäller.



2008-10-22 @ 22:40:37
Postat av: Lian

Och hur ofta är ni på KB om man får fråga...?

2008-11-04 @ 11:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback