Ett litet lästips

Jag är en sån där osolidarisk bloggare, en sån som mycket sällan läser andra bloggar. Men ibland får jag något lästips från pålitligt håll, och då händer det att jag orkar läsa. Ta alltså en titt på bloggaren som jag länkar till i sista länken nedan.

Jag vet inte hur många av er som känner till att det har kommit ut en bok som heter "F-ordet - mot en ny feminism"? Jag vet ärligt talat inte mycket om den, men det intryck jag har fått är att det är ett gäng borgerliga antifeminister som har kommit på att ett nytt kul sätt att sabba för feminismen kan vara att hävda att man är feminist själv, fast en bra, och sen leta fram en massa åsikter som väldigt få feminister har - och kritisera dem som om alla andra feminister hade dem. Det värsta är att en massa annars kloka människor, som
Hanne Kjöller, tyvärr verkar ha gått på det. Visst är det ett problem att våldtagna kvinnor tvingas in i en offerroll - men det är inte feministerna som har tvingat dit dem. Tvärtom. Om feminister i allmänhet ansåg att det var hopplöst att försöka leva ett normalt liv efter att ha blivit våldtagen skulle det knappast finnas några kvinnojourer, eller hur.

En av texterna har skrivits av Boris Benulics, av av denna bloggares kommentar att döma verkar det som att Boris inte riktigt har alla böcker på plats i bokhyllan. Konstigt att en människa med så lite koll hyllas av Timbro (obs:ironi)

För övrigt känner jag mig som en riktigt seriös bloggare när jag har så här många länkar. Men de kommer säkert inte att fungera, och då kan jag känna mig oseriös igen.
 

Kommentarer
Postat av: Lian

Det är alltid bra att kritisera sådant som man inte läst. Och så mycke enklare. Bara att hoppas på att ingen annan läst den heller... (Hum föresten, julklappsidé...)

2008-11-04 @ 11:02:25
Postat av: Marianne

Verkar lite dumt att ge mig texter som av allt att döma är usla i julklapp...



Att jag tar upp boken utan att ha läst den beror på att den är en del i en trend - en trend där "nya feminister" pratar vitt och brett om sin feminism, men lägger 90 procent av sin energi på att racka ner på andra feminister, vilka de inte drar sig för att beljuga. Om de nu vill något på riktigt, och inte är rädda för att kritiseras, kan de ju gå ut och kämpa för sin sak, istället för att bara komma med påhopp på andra feminister. Det är bara feg populism, i samma stil med de feminister som är noga med att påpeka att de inte är såna där radikaler, utan att de minsann rakar armhålorna. Har de inget viktigare att göra än att ta avstånd från kvinnor som inte rakar armhålorna är det kanske bättre om de håller tyst? Eller åtminstone låter bli att kalla sig feminister. Om man vill kalla sig feminist bör man bevisa att man är det innan man ger sig på att kritisera andra feminister. Och denna kritik ska vidare vara saklig, bygga på verkligheten istället för på fantasier om vad andra tycker, samt vara nödvändig för ens budskap. Ej nödvändig kritik mot andra -som kämpar för samma sak som en själv - leder inte till något positivt.



Kram på dig :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback