Dagens Dumheter, del 2

Tidningens fantastiska insändarsida bjöd denna dag på mer än ett tillfälle till insyn i mindre klartänkta individers funderingar. Personen har denna gång ett mer ovanligt efternamn, så jag använder hans förnamn istället. Göran.

Göran skriver dumheter under rubriken "Visa mer hänsyn för penionärer". Vad är det då som är så dumt med detta? Tycker inte jag att penionärer är värda hänsyn? Jodå. Säkert mer hänsyn än vad de bemöts av på många håll i samhället. Problemet är att Göran har en märkligt selektiv idé om vilka det är som ska visa mer hänsyn.

Det är "unga mammor med barnvagnar" som ska låta bli att be pensionärer med rullator att maka på sig så att barnvagnen får plats. Mer än så säger inte Göran. Vad som ska göras åt problemet, om de unga mammorna ska trolla bort barnvagnen, lämna kvar den på busshållplatsen eller hålla sig i hemmen och baka bullar, går Göran inte in på. Inte heller har han något att säga om unga pappor med barnvagnar. Om de nu är hänsynsfullare när de åker buss, kan inte Göran berätta för oss hur de gör, så att de unga mammorna kan ta efter? Eller åker unga pappor inte buss? Och hur agerar föräldrar som inte är unga när de åker buss? Eller mor- och farföräldrar med barnvagn?

Märkligt om det bara är unga kvinnor som Göran stör sig på.

Men nu är jag orättvis. Unga mammor är inte den enda ondskan i samhället, enligt Göran. Han ser nämligen också dagligen att gamla får stå medan barn och tonåringar sitter på stolar som är märkta för äldre och handikappade. Då undrar jag - är det bara barn och tonåringar som sitter på bussen medan dessa stackars pensionärer får stå? Rimligen inte. Rimligen finns det gott om friska vuxna som skulle kunna resa sig upp och låta gamlingen sitta. Att barn har ett större behov av att sitta än friska vuxna är tydligen okänt för Göran.

Göran hävdar vidare, med en emfas som visas genom användandet av inte mindre än två "faktiskt" i samma mening:

"De gamla förtjänar faktiskt en sittplats och mera respekt då det faktiskt är de som byggt upp Sverige."

Det är inte bara en klyscha, den är också helt orimlig. De gamla, och andra människor, har rätt till en sittplats i den mån de behöver sittplatsen väsentligt mer än personen som redan sitter. En gamling som inte har lyft ett finger, men som numera har svårt att stå på benen, har naturligtvis mer rätt till en sittplats än en fullt frisk 65-åring som "byggt upp Sverige", och nu vill att tonåringarna ska resa sig upp med mössan i handen när han eller hon stiger på bussen.

Ett råd till nästa gång, Göran: Du är mer trovärdig när du talar för mera respekt för gamla människor om du lyckas dölja din egen bristande respekt för unga mammor, tonåringar och barn. Den sortens riktade angrepp som du ägnar dig åt i insändaren leder bara till att du gör dig löjlig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad skönt det är när du skriver sådant som jag rakt igenom kan hålla med om. Kan du inte bara göra så jämt :) ?.

2008-11-18 @ 12:54:43
Postat av: Kerstin

Visst är insändarsidorna underhållande!

2008-11-25 @ 14:30:32
Postat av: Anonym

är du sugen på en ny bloggdesign? i så fall är du välkommen att besöka min designsida: http://IdaDesign.blogg.se

2008-12-18 @ 19:03:41
Postat av: Josefin

Fin blogg !

Kna du kommentera i min blogg också ?

2008-12-29 @ 13:01:53
URL: http://jojjisen.blogg.se/
Postat av: Josefin

Fin blogg !

Kna du kommentera i min blogg också ?

2008-12-29 @ 13:01:55
URL: http://jojjisen.blogg.se/
Postat av: Princess and Butterfly

Läs våran tunga blogg ;D

PEACE!

2009-04-15 @ 17:04:40
URL: http://guzzarnas.blogg.se/
Postat av: ems

vilken fiin blogg du har! <33 Läs gärna min! Kan du rösta på mig i veckansblogg på www.flickanaannaa.blogg.se? Jag kan rösta på dig i nån tävling då? KRAMS

2009-09-19 @ 12:45:36
URL: http://bemsen.blogg.se/
Postat av: ems

vilken fiin blogg du har! <33 Läs gärna min! Kan du rösta på mig i veckansblogg på www.flickanaannaa.blogg.se? Jag kan rösta på dig i nån tävling då? KRAMS!!!!!

2009-09-19 @ 12:46:17
URL: http://bemsen.blogg.se/
Postat av: None of your f*cking business

VAFAAAN

2009-10-20 @ 18:52:35
Postat av: Amanda

hej kolla in min blogg föresten älskar din

2009-11-13 @ 21:00:30
URL: http://mystylemydreams.blogg.se/
Postat av: emma roos

hej snygg och bra blogg

men kan bli bättre med några bilder i

komentera gärna min också



så blir det bra marre hihihihi

2010-01-11 @ 17:23:40
Postat av: emma roos

hej snygg och bra blogg

men kan bli bättre med några bilder i

komentera gärna min också



så blir det bra marre hihihihi

2010-01-11 @ 17:23:44
Postat av: D A N I E L A ♥

- ja klart :D

2010-03-26 @ 14:17:53
URL: http://danielas.se
Postat av: Melissa

Hej vilken grym blogg du har, älskar den :D

Just nu så har jag en frågestund på min blogg så jag skulle uppskatta om du lämnade en kommentar, gärna fler ;)



http://bbaramelissa.blogg.se/2010/june/fragestundbloggpausen.html#comment



Have a nice day

2010-06-17 @ 20:22:59
URL: http://bbaramelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback