Världens samlade ondska

Nej, den här texten handlar inte om USA. Men jag förstår att du, kära läsare, trodde det. Den här texten behandlar det ondskefulla faktum att det är i slutet av april. Lägg därtill att någon idiot bestämt att april ska följas av maj. På detta kommer den idiotiska idén att man ska deklarera sin inkomst senast den andra maj. Men jag vill inte! Bara att tänka på såna tråkiga saker gör mig illamående. Världen är dålig. Sluta ta mina pengar istället så att jag slipper det där. De rika kan väl betala skatt. Ta pengarna ur Joakim von Ankas kassavalv och låt oss fattiga, lata, förändringsobenägna ekonomi- och teknikhatande humanister läsa 1800-tals romaner i vårsolen ifred för tusan! När jag blir stor ska jag gå med i Björnligan.

Den uppmärksamma läsaren noterade att det smög sig in ett "teknikhatande" i definitionen av oss kloka människor ovan. Och även om man hatar teknik - vad har det med deklarationen att göra? Ha tålamod. Det kommer.

Idag stålsatte jag mig och tittade på siffrorna på den eländiga gulrandiga blanketten som jag nästan sörjde att jag inte lyckats tappa bort. Och sifferjävlarna stämde inte! Här hade jag tänkt skicka iväg ett sms och skapa duktighetskänslor så att det skulle räcka hela helgen. Men nä, det hade Sveriges samlade ekonomer tänkt beröva mig. Efter ett visst illamående över världens förjävlighet hittade jag ett telefonnummer på blanketten, trots att de gjort sitt bästa för att dölja det uppe i ena hörnet. Ha - där fick de! Kvinnan som svarade hade fräckheten att låtsas vara trevlig för att dölja den ondskefulla humanistförgörarkonspirationen. Hon berättade om att man kan ringa företaget som lämnat en felaktig - nu kommer ett konstigt ord - "kontrolluppgift" och fråga dem varför siffran inte stämmer. Hepp. Kul. Och sen, om det skulle visa sig att siffran faktiskt inte stämmer kan man ändra den med sin "E-legitimation". Innan jag går in på vad det sistnämnda är för något måste jag stanna vid vad ni säkert också reagerade på. "OM" siffran inte stämmer?! Ja så fräckt formulerade hon sig. Som om JAG, som är så kunnig inom det ekonomiska området, skulle ha räknat fel. Jag menar - mer än hälften av gångerna som jag skickat en blankett till CSN har de faktiskt inte ringt och frågat vad jag menar med mitt felaktiga ifyllande av deras obegripliga blankett. Så statistiskt sett borde jag ha räknat rätt i deklarationen.

E-legitimation var alltså något jag skulle skaffa mig enligt ekonompersonen. Detta kunde jag tydligen göra via min Internetbank. Ha! En sån har jag! Tji fick hon. Okej, går in på bankens hemsida och klickar mig fram i den snåriga djungel som skapats av datamänniskor som tror att de är begripliga. Kommer en bit på vägen innan det tar stopp vid steg två av fem. Ringer supporten. Blir tillsagd att starta om datorn och börja om. Gör så. Ingen skillnad. Ringer supporten igen. Får frågan om det står något om ett aktivt X högt upp på skärmen. Bedyrar att det inte gör det. Däremot säger jag inget om att det kan ha stått där för en stund sen, innan jag stängde ner den irriterande popup-texten utan at läsa den. För det frågade han faktiskt inte om, eller hur? Men efter en del klickande hittar jag det där motionerande X-et, och lyckas få alltihop att fungera. Trots den obefintliga hjälpen hos den skenbart trevliga konspiratören på Telias supportavdelning.

Så nu, efter säkert kanske tjugo minuter av blod, svett och tårar (ryckte av ett nagelband, svettas gör man ju hela tiden lärde jag mig på biologin, och så lyssnar jag på en låt om en som gråter) lyckades jag, trots att etablissemanget gjorde allt för att hindra mig, skaffa mig något som jag inte vill behöva ha, men som jag behöver ha eftersom siffrorna inte stämmer på den eländiga gula blankettfan som jag inte vill ha. Allt är ekonomernas fel. Och teknikernas. Och etablissemangets. Och patrarkatets. Och USA:s. Särskilt USA:s.


Kommentarer
Postat av: Lian

Värst är ju att vi kom fram till att siffran ändå stämmer om du pratar om den siffra som jag tror att du gör. Kom förresten tillbaks när du sålt lägenhet och köpt hus under det år som ska deklareras samt har en sambo som tycker att vi inte ska ta hjälp av mäklaren trots att hon erbjuder detta kostnadsfritt. (Å andra sidan fixar han deklarationen i år utan att jag behöver anstränga mig så jag ska nog inte klaga eftersom han säkert läser detta.)

2007-04-30 @ 08:23:01
Postat av: Marianne

Visst stämde siffran. De jävlarna räknade säkert rätt bara för att de ville att jag skulle göra en massa besvärliga saker i onödan.

Jag har sålt lägenhet och köpt lägenhet - är det stor skillnad med hus menar du?

2007-05-06 @ 23:13:51
Postat av: Lian

Fastighetskatt menar jag.

2007-05-07 @ 11:11:54
Postat av: Marianne

Aha... Jag ska aldrig bli vuxen.

2007-05-07 @ 12:20:51
Postat av: Lian

Du är redan vuxen!

2007-05-08 @ 08:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback