Ett rosa dockhus till Spindelmannen!

Rädda barnen! Jag kräver Spindelmannendockans, Actionmans och Hulkens rätt till ett rosa dockhus. De bör få ett rosa kök med en bedårande rosa dockspis att laga mat och slappna av vid efter dagens bovjakt och äventyrande. Barbie bör få en egen AK-4*, och händer som kan greppa saker.

Vidare kräver jag rosa tekniklego, blå och svarta leksakssmycken, rosa barnbyxor med eldsprutande coola drakar på, mörkblå småbarnsklänningar och söta nallar och fluffiga moln på alla svarta barntröjor. Okej, inte på alla kanske, men jag kräver att de är i majoritet. Eller snarare att de finns att få tag i.

En oväntad bundsförvant i den här kampen, kampen som jag egentligen inte alls driver om man inte räknar att jag suckar uppgivet någon gång i veckan samt grymtar surt ibland när jag råkar se ett skyltfönster med barnkläder (akta er alltså - jag är en rebell som borde spärras in för uppvigling!), så frågan är om ordet "bundsförvant" är särskilt korrekt, är tidningen "Vi föräldrar" som har startat en namninsamling mot könsuppdelningsfixeringen i barnens värld.

Så det jag egentligen vill säga är att alla borde skriva på den här eminenta namninsamlingen eller skämmas i evig tid.

Ut och uppvigla med er!
(Själv hade jag tänkt dra igång en stor demonstation idag, men det är ju så dimmigt ute och jag är förkyld. Och bara lättmjölk har jag hemma till mitt te, så egentligen är det nog mest synd om mig ändå...)


*Nej, jag är inte så positiv till vapenleksaker till barn egentligen, men Barbie med en AK-4 skulle delvis ta bort det som är dåligt med både AK-4:or och Barbie...

Kommentarer
Postat av: Lian

Varför är "Vi föräldrar" en oväntad bundsförvant?

2006-10-22 @ 21:59:17
Postat av: Marianne

För att jag trodde att de var onda. Mainstreampress som handlar om föräldraskap brukar enligt mina välgrundade fördomar knappast vara feministisk.

Välgrundande? Jo, för för typ fem år sen satt jag i ett väntrum hos en barnmorska. Och då bläddrade jag i några tidningar. Och jag minns dem som könsrollskonservativa.

Och då kan jag ju knappast ha fel. Vem skulle veta bättre - en prenumerant eller? Phhft!

2006-10-23 @ 23:40:32
Postat av: Okänd

STOPP!
Nu är det så här fröken.
Strukturer i samhället har inte bara utformats av en svart agenda med ett förtryck i förgrunden. Uppdelningen har nog en funktion som i nån Dawinistisk-genus-evolution tagit form efter genetiska betingenheter och påverkat bl.a yrkesroller. Att kvinnor har en större empatisk förmåga och lämpar sig där av till yrkesroller inom t.ex vård och omsorg. Detta för att kvinnor, de flesta, kommer att föda barn -har därmed högre smärttröskel och bättre immunförsvar. Kromosomerna är olika och borde slå olika. Se samma mönster i naturen t.ex fågellivet. Jag tror att influenser från naturen har påverkat oss att ta roller som passar genusen bäst ur ett överlevnadsperspektiv.

För att knyta ann till ditt utbrott vill jag hävda att genusbetingade leksaker har en funktion som hittat dit av sig själv -evolutionerat. Sedan kan jag hålla med om att föräldrar indoktrinerar sina barn till roller, barnen själva gör inte valet. Intressant vore att låta ett barn, opåverkad (hur nu det skulle gå till), oberoende genus, presenteras en typisk pojkleksak resp. tjej leksak och se vilken som ses mest attraktiv.

För övrigt gillar män också Barbie:sar

2007-01-25 @ 11:36:08
Postat av: Okänd

Du ser: Jag är en typisk A människa.

2007-01-25 @ 11:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback