Mysig helg

Eftersom jag lyckats lura ut vänner till obygden på middag skulle jag städa och göra i ordning på lördagen. Men så kom jag på att det en BRIO-middag verkligen behöver är en riktigt bra spellista. Förstås. Hur ofta dör någon av dammförgiftning? Så kom jag på att vi hade gjort ett undantag från separatismen, i form av Marcus, 10 månader, som gjorde att jag faktiskt var tvungen att städa.

Gästerna kom, vi lagade mat, drack vin, drack vin, diskuterade att Lian har fel och drack te. Och drack vin. Efter midnatt var det dags att gå upp på takterrassen och titta på utsikten, och vid halv två gav vi oss ut på en kvällspromenad till bryggan vid sjön. Även Marcus var vaken, eftersom det tydligen är svårt att sova när man blir skrämd av plötsliga diskussionsljud hela tiden. Märkligt, vi som aldrig bli uppspelta eller upprörda... De av oss som skulle sova i samma rum som Marcus tänkte att han kanske skulle sova lite på morgonen, men till min, Åsas och Lians stora glädje ville han leka med oss redan halv åtta. Tur för honom att han är söt och glad...

Söndagen ägnades åt promenerande i den soliga staden med Lian, besök på Stockholmsbriggen "Tre Kronor" med Lian, Marcus, Lena K, och Christian (Kristian?), följt av lunch och kultur på Moderna med alla utom de två förstnämnda. Då dök även Terminator sr och Terminator jr upp. Från feminetik alltså, inte Arnold.
 
Jag passade på att gå in på Arkitekturmuseum, så nu kan även det strykas från listan av museer som jag ska besöka innan det blir dyrt, och museibesök åter blir något man bara gör när man har utländska gäster eller vill imponera på någon. 

Från och med första december har jag tack vare den fina presenten från Anna mat varje dag fram till jul. Jo, mat. Den innehåller bönor och mjölkprodukter, och det räcker väl ganska långt? Fram till dess lever jag på resterna från lördagens goda middag.

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för mysig kväll!

Postat av: Lian

Som jag minns det hade jag rätt. Att ni har gått och kommunistat er är inte mitt fel!

2006-11-27 @ 16:29:00
Postat av: Marianne

Lian: John Stuart Mill var en av de första feministerna...

Helena: Tack detsamma!

2006-11-28 @ 01:50:46
Postat av: Lian

Hur definierade Mill feminismen? Som jag minns det var han knappast någon modern feminist. Han var för rösträtt och mot annan lagstadgad diskriminering men han tyckte inte att gifta kvinnor skulle arbeta. Vad har tyckte om det kollektiva ansvaret mins jag inte?

2006-11-29 @ 12:15:09
Postat av: Marianne

Kollektivet har inget ansvar. Men varje individ som befinner sig i en privilegerad position har ansvar för hur den agerar på ett annat sätt än den som inte är priviligerad.

En person som har lätt för att höras och synas har mer ansvar än en timid tapetblomma för att alla som vill kommer till tals t ex.

Och i en typisk grupp har killar tolkningsföreträde.

Det typiska liberala misstaget när det gäller orättvisor är att inte erkänna dem bara för att mán inte kommer på något bra sätt att få bort dem. (nu säger jag inte att du har gjort det, bara att det är vanligt)

2006-11-29 @ 14:03:19
Postat av: Lian

Var och en måste bedömas individuellt. Killar kan vara tapetblommor och tjejer bulldozers (såklart).

Könet är en mycket liten del av det som gör en person privilegierad eller inte i olika situationer. Hudfärg, nationalitet, utbildning och ekonomi väger oftast mycket tyngre.

Dessutom kan man inte försvara sig genom att tänka: "det är OK att jag inte uttalar mig mot någon som säger något rasistiskt för jag är tjej och/eller timid och ingen lyssnar på mig". Det är uppsåtet med en kommentar och inte effekten av den som måste bedömas. Om någon säger något antirasistiskt men uttalar mig klumpigt så att ingen förstår är det lika berömvärt som den som håller ett fint tal mot rasism och lyckas övertyga flera rasister om hur fel de har. Om den som uttalar sig klumpigt dessutom är blyg och var tvungen att samla en del mod innan är det extra berömvärt.

Jag tycker inte på något sätt att världen är rättvis. Förstår inte hur någon kan tycka det. Skillnaden mellan män och kvinnor i länder som Sverige kommer dock inte med på min lista över de värsta orättvisorna.

2006-12-03 @ 14:42:54
Postat av: Marianne

Jag stjäl lite från en feministdebattör:

"Individen går före kön. Alltid.

Men strukturella skillnader om hur män och kvinnor som grupp behandlas är så påtagligt och jag vill göra någonting åt det. Därför är jag feminist. Liberal feminist."

2006-12-04 @ 01:03:19
Postat av: Lian

Låter bra även om formuleringen känns lite konstig rent språkligt. "Skillnader" är ett bra ord eftersom det inte säger någonting om att män alltid har fördelar. Frågan är sedan vad man gör åt detta...

2006-12-04 @ 09:25:39
Postat av: LenaK

Han heter Christian.
Ja, det var jättemysigt att träffa Marre, Lian, Terminator jr och sr.

Om jag bott kvar i Stockholm hade jag skrivit mig på de statliga museerna fram till nyår - sen hade jag ockuperat...

2006-12-04 @ 13:45:15
Postat av: LenaK

Förlåt Marcus - men bäst kommer sist - eller hur? Mysigt att träffa dig också - du är så sanslöst söt så man blir alldeles till sig av att titta på dig.

PS: Var Marianne och fröken K med i söndags?

2006-12-04 @ 13:47:28
Postat av: Marianne

Marianne var dominerande i söndags, med korta gästspel från kollektivkamraterna. Marre var skitsur för att de andra förbjöd henne att leka i klossrummet på Arkitekturmuseeum...

2006-12-06 @ 01:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback