SvD argumenterar för sex timmars arbetsdag?

Igår var jag sugen på gott fullkornsbröd, ny litteratur i pocket och goda gärningar. Jag gjorde slag i saken och gick till Kungstappen och gav blod. Det var min nionde gång, så nästa gång får jag en bronspin. Duktiga duktiga jag. När jag efter förrättandet av den lätt smärtsamma goda gärningen fikade med det goda fullkornsbrödet (utan leverpastej - jätteduktiga jag), läste jag Svenska Dagbladet.

Ledarskribenten Per Ericson har skrivit en
artikel om dyra lyxkök som vi köper men tillbringar allt mindre tid med familjen i, eftersom vi jobbar så mycket. Ericson argumenterar för mer familjemys och mindre arbetsstress. Är det här en artikel på SvD:s ledarsida för sextimmarsdagen? undrade jag. Okej för att det var länge sen jag läste svenskan, men ändå...

Men nej. "Familjemyset" ska åstadkommas genom att någon av familjens vuxna får "chans att använda den där spisen på dagtid" och genom att diskutera möjligheterna till inköp av hemnära tjänster. Exakt hur
blir det mer familjemys av att en vuxen är hemma på dagtid? Är det bara delar av familjen som har behov av att mysa tillsammans? Kommer familjen verkligen att tillbringa mer tid tillsammans i köket om de får dra av kostnaderna för hembiträdet på skatten?

Det dummaste med Ericsons text är att den har poänger som skulle kunna utvecklas till en intressant diskussion om hur vettigt det är att jobba 60 timmar i veckan istället för att ta vara på sitt liv. Men Ericson är ideologiskt låst i att lösningen på allt är att "familjen får bestämma själv". För det första består en familj av individer, och det är dessa som ska ha frihet, inte något av samhällsnormen påbjudet kollektiv. För det andra får dessa bestämma själva. Att samhället inte subventionerar att en vuxen arbetsför individ, som inte sällan har en dyrbar utbildning bakom sig, är hemma och använder köket betyder inte att en inte får välja att vara det. Men en får finansiera det själv.

Detta påminner om debatten om individualiserad föräldraförsäkring, där det påstås att pappan ska tvingas vara hemma. Ingen tvingas till något bara för att det är subventionerat av samhället, men ett icke-subventionerat val kan få ekonomiska konsekvenser som en inte är beredd att ta.

Vill en individ vara hemma mer går det väl att låta bli att köpa den där svindyra spisen, och lägga pengarna på en arbetstidförkortning istället? Jag menar inte att sex timmars arbetsdag är det nationalekonomiskt bästa och rotavdrag för hemnära tjänster det sämsta (är ju inte nationalekonom direkt), men vill en lösa problemet "mycket arbetsstress - lite familjemys" bör en försöka se även de lösningar som skyms av ens ideologiska skygglappar.

Vem har rätt: Ericson eller jag? Vad tycker ni?

PS. Brödet är verkligen gott - gå genast och ge blod!


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag vill argumentera för att fler ska kunna jobba hemifrån som jag. Kan dock bli svårt om man är lärare.:)

Postat av: Lian

Han skriver även någonting om att en barnfamilj inte kan leva på en lön längre. Detta gör mig så arg. Självklart GÅR det att leva på en lön man kan få leva ganska fattigt. Alla ensamstående med barn svälter inte ihjäl.

Sen förstår jag inte varför så många liberala (som inte brukar tycka att staten ska lägga sig i) tycker att staten ska "sudventionera" just hushållsnära tjänster framför till exempel turistnäringen.

2006-03-30 @ 13:34:42
Postat av: Marianne

"subventionera" heter det kanske...

Visst är det jobbigt när en skribent både har ”fel” och ”rätt”. Man vill ju antingen hata eller älska…

2006-03-30 @ 14:27:13
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Lian

Kommentaren var nog inte från dig. Så går det när man lånar min dator...

2006-03-30 @ 14:28:03
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Cynismen

Den vänstra sidan: Den viktigaste politiska frågan är att inte göra något som kan riskera vår valseger. Makt är bra, om vi har den. Andras maktutövning är maktmissbruk. Makt makt!

Den högra sidan: Vi måste till varje pris kämpa för att fyrtiotalisterna och de väletablerade yngre får det bättre. Bilar är bra. Allt är ekonomi. Pengar pengar!

2006-03-30 @ 14:38:01
Postat av: Marianne

"Cynismen" är mitt nya neggiga alter ego. Insåg att det kanske inte var självklart...

Och Lian: Du får gärna ta bort min blogg som din URL också ;-)

Jobba hemifrån på heltid är nog inget för mig, men som lärare har en 10 timmar i veckan som en kan jobba hemma, och det passar mig bra. Om en nu bara kunde få lägga dem var en ville också.

Lev på en lön, men bekosta det själv! Ta ansvar för dina egna livsval. Sen när blev det liberalt att tycka att allt var bättre förr?

2006-03-30 @ 14:52:07
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Lena Kronberg

Men herregud vad du är smart Marianne, och du också Elisabet.

Det märks att vi är släkt ;-)

2006-04-01 @ 02:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback