Postcivilisationen?

Könsdiskriminerande gräslig yxparfymsreklam, ytlighet utan tillhörande djup, människor som ogillar och ogiltigförklarar allt de inte förstår, och är beredda att ta till våld för att försvara sin rätt att hata oliktänkande. Är det detta som är det postciviliserade samhället?

Åsas tanke att inta/köpa Värmland eller Jämtland och bygga en hög blommig kärleksmur för att hålla ovettiga människor utanför kanske är en bra idé? Så att en slipper förklara sig hela tiden ("nej, att jag ogillar konsumtionssamhället innebär inte att jag hatar dig för att du köpte en Snickers och slängde halva för att du inte orkade äta upp..."). Den kollektiva versionen av att ledsna på allt och flytta till ett ensligt skogstorp är trevlig, men oftast är jag (och Åsa också tror jag) inne på en mer världstillvänd lösning.

Ett grupp hus på lagom pendelavstånd från stan införskaffas. De som vill leva kollektivt men ändå ha ett eget litet hus tillsammans med eventuella partners och ännu eventuellare småmänniskor får det, medan de större husen görs om till kollektivhus á fem-tio (typ) kollektivister. Alla som vill delar sovrum med dem som vill dela sovrum med dem, och umgängesytorna är gemensamma. Kollektivhusen kan tänkas ha olika teman:

"Genusmedvetna vegetarianers relationsanarkistiska glädjekollektiv"

"Snälla icke-ekonomistiska mysliberalers miljömedvetna diskussionskollektiv"

"Kafkadyrkande filosofer som samlar Mangaserier och odlar sin egen 'tobak'"

"Djurälskande djurätares Dionysosdyrkande orkesterkollektiv"

"Postfeministiska postmodernistiska postciviliserade brevbärare"

och så vidare. Mer idéer någon? Vi ska ha en biogasdriven blommig folkabuss och en övernattningslägenhet i stan. Och odla grönsaker, ha höns och så. Kalles favoritdiskussionsmodell, med cirkelsamtal där var och en talar i tur och ordning bör användas, om inte annat som komplement till vanliga diskussioner där jag och likasinnade pratar mest. Lyssna är bra.

Gylf har jag tjatat om en del här nu. Att läsa gylf är som att tjuvlyssna på en mysig kökskonversation på en fest medan en står vid kylen och låtsas leta efter sin öl. En är nöjd med att lyssna. Men så kommer det in en birakille i köket och börjar ifrågasätta alla mysiga saker som sägs. Han kräver att alla termer ska definieras eftersom han annars inte förstår vad som menas, och tänker inte alls på att alla som deltog i samtalet från början förstod dem alldeles utmärkt. Alla ler ansträngt och hoppas att de ska börja spela "Günter" i vardagsrummet så att han går dit istället. För personen vid kylen uppstår ett dilemma. Lägga sig i eller inte? Killen sabbar ju min mysmiljö, alltså påverkar han mig.


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag vill också bo i ett myskollektiv. :)

Räkna med att jag (och filuren) kommer och hälsar på och insisterar på att få bjuda på indisk linsgryta (som bara är lite för starkt krydda). Jag blir så glad när människor gör något. Vågar brinna. Då blir jag stolt över mina vänner.

Kram tillbaka vännen. Hoppas att vi ses snart. :)

Postat av: Jonas

Nu gjorde du det svårt för mig plötsligt. Hur ska jag kunna välja mellan alla dessa temahus? Får man blanda? Glädjemedvetna Mangaliberalers anarkovegetariska genuskollektiv?

Oh, eller ett äkta postmodernt meta-kolletiv! Det köper jag direkt!! (I bildlig bemärkelse, alltså.)

2006-03-17 @ 11:34:05
Postat av: Åsa

Ja.. så sant. Vad ska vi ha för tema på vårt eventuella Svartbäckskollektiv? "Nattpratande folkmusikaliska miljövänners framförbrasandiskuterande världsförbättrarkollektiv?" Eller "Kreativa drömmares kollektiv för främjande av långa frukostar i solen på verandan"?

2006-03-17 @ 16:48:11
Postat av: Marianne

Helena: Du och filuren har en ståande inbjudan till samtliga framtida kollektiv som jag bor i (om ni inte blir nazister eller oknasiga). Fast ni ska ju så klart bo där med oss!

Jonas: Väljandet kan bli lite svårt. En kanske får flytta in först och kompromissa fram ett tema senare?

Åsa: Byt ut "eller" mot "och": "Nattpratande folkmusikaliska kreativa framförbrasansdiskuterande miljövänners drömmande världsförbättrarkollektiv för främjande av långa frukostar i solen på verandan!"

2006-03-19 @ 16:46:10
Postat av: Lian

Hurra för kollektiv! Blir mycket lättare att hälsa på er alla om ni bor på samma ställe. Är det förövrigt bara jag som inte förstår vad yxparfymsreklam är?

2006-03-21 @ 22:57:57
Postat av: Marianne

Ja, Lian. Det är bara du ;-) Tänk på engelska så blir det lättare.

2006-03-21 @ 23:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback