Hitta din inre reaktionär!

Fröken K hade inte setts till på ett tag. Marianne tyckte att det var ganska skönt. Marre tyckte att det var skitskönt. Men Marianne började tröttna på att ta ansvar för allt och innerst inne kände Marre att upproret var meningslöst om det inte riktades mot någon. Men så skulle kollektivet ut till hembygden och träffa sina föräldrar. Detta är nu inget som sker så värst sällan, men denna gång passade de på att göra lite ärenden, vilket gjorde att de fick se sig om i sina gamla trakter istället för att bara åka bussen till föräldrarna och tillbaka.

Och nu dök Fröken K upp med all sin forna kraft! Vem i HELVETE har godkänt att det har blivit en skobutik av Hersbyholmskiosken, där Marre och Emma brukade köpa dajm? (De var smarta och köpte en stor för sju kronor istället för två små för fyra kronor styck. Emma skulle sedan komma att läsa ekonomi.) Och nya helt onödiga busslinjer har de dragit också. Vaddå 222:an? Hur ska en kunna veta vart den går?!? Och av tre busschaufförer kände kollektivet bara igen en. EN!? Vad gör de? Anställer nya? Det gick så långt att Marianne och Marre var tvungna att hålla i Fröken K. Framförallt när hon såg att den gulliga gula stugan vid squashhallen var utbyggd. Och renoverad!? Och apropå squashhallen har de Friskis och Svettis där nu.

Fröken K: "När VI bodde där åkte vi minsann till Bosön för att träna, och det gick så bra så. Vi fick gå från Rudboda eftersom enda bussen gick 7.40 på morgonen och det VAR JÄTTEBRA. Nu har de lata djävlarna säkert en busslinje dit också. Dumma dumma dom. Kalis mamma kanske har fixat fönstret, eller rent av flyttat? Är det ingen hejd på galenskaperna?!"

Marianne och Marre lyckades lugna sin nyväckta reaktionär till vän, och de tog bussen förbi Handelsbanken vid Vasaplatsen, gick av vid biblioteket i Torsvik och gick in på Electrolux bredvid Domus och lyckades ignorera den i deras värld icke-existerande rulltrappan. De funderade att gå in och hälsa på i Euroskor, där de praoade i åttan, men de verkade ha bytt personal. Dessutom var det oklart hur de fick plats med skorna när de hade fyllt butiken med så väldigt mycket lampor. Visst, belysning är viktigt, men skorna måste väl också få plats?

Sens moral: Du vet inte hur reaktionär du är förrän du uppsöker barndomstrakter du inte sett på åtta-nio år...

Kommentarer
Postat av: Lena Kronberg

Reaktionärt? Det där?
Ha!

Här har ni en reaktionär som heter duga...
Nä, kanske inte duga, men jag ÄR REAKTIONÄREN PERSONIFIERAD!

När jag är i mina barndomstrakter, tänker jag ibland att jag ska se om några gamla skolkamrater finns kvar vid sjön, kiosken eller skolan.
Tittar ivrigt efter 11-12 åringar. Mina barn påstår att kamraterna bör vara vuxna, men jag lyssnar inte eftersom jag hoppar upp och ner och tuggar fradga i ilska över att kiosken inte ens finns längre...!
Det står en villa där... EN VILLA!!! Hur i h******e har de fått byggnadstillstånd till det?
Och var ska de finniga femtonåringarna stå med sina moppar?

Jag känner mig vimmelkantig och känner att jag behöver stöda mig mot busshållplatsens stolpe, när jag förskräckt upptäcker att där FINNS INGEN STOLPE!! GHHHHAAAA!!!!
Busshållplatsen är flyttad 25 meter! Och vad ska det vara bra för?
Vacklar vimmelkantig ner till sjön, vill sätta mig på bryggan och lugna ner mig. En fin gammal brygga, byggd i två vinklar, som ett rätvinkligt Z.
Alla mina tidigare upptäckter borde ha fått mig att förstå...
Bryggan är ombyggd... Istället för en brygga med en tjusig knyck mitt på, så har de byggt två...

Jag tar mig till min bil, sätter mig och kör sakta hem till Lund. Jag är bortbyggd...

2006-04-02 @ 11:09:27
Postat av: Lena Kronberg

Fick för övrigt en chock över insikten. Jag är en ärkereaktionär.
Gjorde ett test. Testa dig också och berätta var du finns, så kan vi jämföra.

http://www.politicalcompass.org/

2006-04-02 @ 18:27:51
Postat av: Lian

Gjorde testet. Är, inte helt förvånande, mycket liberal och lite höger.(Fick Economic Left/Right: 1.38 Social Libertarian/Authoritarian: -6.05)

2006-04-02 @ 22:25:46
Postat av: Marianne

Attan Lian, jag som tänkte att jag blev så vänster för att testet kanske var amerikanskt och anpassat efter deras förhållanden... Hur fick du 1,38? Genom att utgå från storföretagens inneboende brahet? Eller nej, jag vet: Du tror på astrologi, va? Nej, nej förlåt förlåt. (Fröken K slår mig i huvudet med en penna. Aj! Fröken K är så våldsam... AJ! Marre: "Nu får du fan lägga av, vi skämtade ju bara och Lian fattar faktiskt det!")

Jag gjorde testet två gånger och försökte tänka lite olika.
Ekonomiskt höger/vänster: -6,63 båda gångerna
Icke-auktoritet: -5,9 respektive -7,18
Jag är Gandhi och Dalai Lama.

Postat av: Marianne

Nu gjorde jag om det och försökte svar så mycket höger som möjligt inom ramen för mina åsikter. (Dvs att jag när jag tvekade genomgående svarade det "högraste" alternativet, och mindre hårt tog avstånd från höger respektive höll med vänster.)
Resultat:
Höger/vänster: -4,50
Icke-auktoritet: -6,00

Jaha, så var det med det...

2006-04-02 @ 23:08:02
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Lena Kronberg

Economic Left/Right: -7.38
Social Libertarian/Authoritarian: -7.18

Ganska nära Gahndi om jag inte minns fel. Och tydligen rätt nära dig Marre...

Så jag är väl inte så konservativ som jag gärna vill tro...

2006-04-03 @ 01:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback