Världen förändras - en liten stadsvandring

På Holländargatan i Stockholm ligger ett hus som var Stockholms Universitets första kårhus. Det var här revolutionen debatterades på 60-talet, och det var här den (ö?)kända kårhusockupationen ägde rum 1968. Visst förekom det annat här också; visst var det inget ensidigt vänsterfäste, men det är nog ändå kårhusockupationen som detta hus främst förknippas med idag.

Vem disponerar över byggnaden idag? Handelshögskolan, förstås - kapitalismens plantskola.*

Ett kvarter därifrån, på Drottninggatan 95a, ligger en byggnad som uppfördes 1863 för att inrymma Stockholms första tekniska högskola. Byggnaden ritades av min farfars morfar, Fredrik Willhelm Scholander, vilket inte har något med saken att göra alls utan bara är mitt sätt att ta vara på en chans att skryta med min coola släkt.

Stockholms första tekniska högskola. En byggnad för vetenskaplighet, objektivitet, samt faktabaserade beräkningar och beslut. Inget godtycke. Bara sanning.

Vilka som disponerar över byggnaden idag? Migrationsdomstolen.


Så det kan gå.



*Nej, jag är inte kommunist, och ja, jag gillar kapitalismen på vissa, rentav många, sätt, men jag tyckte att jag kom på en fyndig formulering, så ni behöver väl inte vara så överspända. Okej? 

Kommentarer
Postat av: Jonas

Rörelsen har uppenbarligen spridit sig till USA!
http://griperblade.blogspot.com/2006/07/news-flash-gays-dont-get-abortions.html
(man måste läsa en bit ned på sidan för att hitta det)

2006-07-24 @ 14:54:44
Postat av: soledads språknämnd

Man FÅR säga kapitalism även om man inte är commie. =)

2006-07-27 @ 15:28:23
Postat av: Marianne

Jonas: Det måste jag kolla upp! Bekämpandet av detta ständiga homoaborterande måste gå vidare! Tänk om det sprider sig, och de homosexuella lejonen börjar göra abort, vad i all världen ska vi då ta oss till?

soledad: Välkommen! Jo, en får väl det, men jag har vissa känslig läsare... ;-)

2006-08-03 @ 00:31:41
Postat av: Lian

Jag är inte alls känslig!!!

2006-08-04 @ 16:06:28
Postat av: Marianne

Ah, du fattade att jag syftade på dig pga den uteblivna kongruensböjningen, förstås? För den var självklart avsiktlig; jag är ofelbar.

Nej, du kan säkert läsa "kapitalismens plantskola" utan att hoppa till - i tvärtomlandet.... (massa kramar på dig :-) )

2006-08-05 @ 14:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback