Marcus - min lärjunge

Marcus
Ja, ni ser ju själva! Världens vackraste barn. Och som ni ser är han också ovanligt intelligent; handen knuten framför ansiktet är ju en kraftfull retoriskt gest. Jag ser ett feministiskt kamptal växa fram bakom den tänkande pannan. I vilket fall planerar han definitivt världsfreden.

Jag har redan rekryterat honom till min världsförbättrarsekt. Vi tror på fred, godhet, solidaritet, jämställdhet, hierarkiavskaffande, glädje, kramar och även lite på flygande spaghettimonster. Han har förstås fått en egen fsm-tröja av sin favoritmoster. Vi tror också på marknadsekonomi när den är bra, fast utan att behöva definiera vad "bra" innebär. Att få vara diffus när det passar är den stora fördelen med att organisera sig som en sekt.


Tre inlägg på en dag, flyr jag månne från mina studier nu igen?


Kommentarer
Postat av: Johan St

Mycket söt!
Vart vill du komma med indoktrineringen? Ska han bli en upplyst despot, eller en handlingskraftig debattör?

2006-01-31 @ 21:13:43
Postat av: Marianne

Han ska bli en ny, mer intellektuellt inriktad Thomas Di Leva tror jag. Eller precis vad han vill så länge det gör världen bättre :)

2006-01-31 @ 21:42:09
Postat av: Håkan Fröling

Om du skriver under på att utgångspunkten är människans lika värde oavsätt kön, etnicitet, läggning, utbildning, kultur och att det inte finns några enkla sanningar så får du absolut vara hans sekt mentor.

Postat av: Claes Fröling

Farfar kommer att bli en av hans mentorer,Jag skall rådgiva Markus till att förstå många praktiska saker. En ledstjärna är "Att förstå vad den andre vill,och se till att så sker, det kallar jag för kärlek. Det finns många stjärnor på vårt himlavalv.

2006-02-02 @ 09:35:44
Postat av: Håkan Fröling

Vi har nu gått igenom alla ansökningar. Marcus moster och farfar har självklart godkänts som mentorer. För de som inte känner till Flying Spagetti monster finns det mer info här http://www.venganza.org

2006-02-02 @ 14:26:17
URL: http://froling.blogg.se
Postat av: Marianne

Ja! Jag och Claes kan komplettera varandra. "...människans lika värde oavsett kön, etnicitet, läggning, utbildning, kultur och att det inte finns några enkla sanningar" - Skriver under på det här stenhårt. Jag tror ibland att det som kan verka som typ "översitteri" hos oss överutbildade kommer av att vi glömt att vi har lärt oss en massa saker (menar inte att Håkan säger att jag är en översittare, bara en association). Sjukt lärorikt att undervisa i svenska som andraspråk på individuella programmet, för övrigt. När man förklarar "orealistisk" med "det är någon som inte har en realistisk världsuppfattning" känner man sig som en superpedagog. Ungefär lika bra som att förklara "torftig" med "frugal". Alla lika - alla olika.

2006-02-02 @ 18:00:16
Postat av: Håkan Fröling

Det var inte alls menat att associera att du är en översittare, fast det kanske var hårt att ställa krav även fast det var med ironi då jag tycker att du självfallet passerar på alla punkter.

2006-02-03 @ 08:45:59
URL: http://froling.blogg.se
Postat av: Marianne

Om du inte tycker att jag är en översittare måste jag passa på att säga att det heter "även om" eller "fastän" och inte "även fast" ;-) Men särskilt inom humaniora kan det här med bristande hybris faktiskt vara ett problem. Man märker inte själv att man blir bättre på läsförståelse, kritiskt tänkande och textanalys - man tycker bara att andra verkar fatta långsammare än vad de gjort förut.

2006-02-03 @ 20:17:40
Postat av: Håkan Fröling

Din syster påpekade även att man inte får skriva så...

2006-02-03 @ 20:47:56
URL: http://froling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback