Helgrapporten

Deltagare (i ungefärlig ankomstordning): Marianne, Carl, Lars, Heidi, Tina, Mats, Håkan, Magnus, Åsa, Erik, Christofer, Helena, Jonas, Andreas, Mattias, Johan H och Johan B.
På lördagseftermiddagen åkte jag och 16 vänner ut till mitt landställe på Rådmansö för att fira min födelsedag och allmänna förträfflighet. Temat för festen var bra vänner, god mat, bastu, snöbollskrig där man inte fick kasta på mig och stjärnspaning på bryggan. De två första delarna klarade vi av fort, men bastun blev inte av förrän på söndagseftermiddagen och stjärnspaningen glömdes bort helt. Dessutom visade det sig under söndagens timslånga snöbollskrigspromenad att ytterst få av mina vänner hade förstått temat...

Eftersom jag var festarrangör lektes det naturligtvis lekar. Först delades alla in i tre lag och fick i uppdrag att förbättra världen. Först fem saker som de gjort den senaste veckan/månaden/året för att göra världen bättre och sedan fem förslag på saker man kan göra för att bli en bättre världsförbättrare.
Följande har mina vänner gjort:
Anordnat scoutmöte
Sopsorterat
Skänkt tre kronor till jordbävningsoffren i Pakistan
Bjudit på muffins och bullar
Varit flytthjälp
Cyklat
Köpt rättvisemärkt kaffe
Vittnat i rättegång om misshandel
Utvecklat unga människor
Ändrat Hydros el-reklam (som tidigare uppmuntrade till elslöseri eftersom elen var billig! Dåligt, Hydro - bra, Andreas)
Minskat Täby kommuns miljöpåverkan
Sagt åt oskötsamma ungar
Rättat särskrivningar
Handlat ekologiskt på scoutkurser

De anser att vi borde:
Åka mer kommunalt
Vara ärligare
Hångla mer
Vara bra förebilder för ungdomar
Vara färdiga i tid
Köpa vin och godis till Marre
Hångla med en tönt
Utrota fattigdomen
Störta en diktator
Lägga ner Radiokanalen The Voice
Lägga ner Frankrike
Konsumera klokt
Engagera sig ideellt i idéburen snäll organisation
Låta bli att röka
Följa scoutlagen
Le mot människor man möter

Alla lag vann! Såklart.

Lek nummer två var bordplaceringsrelaterad. Vid varje plats låg det en lapp där det stod till exempel "ingen potatis", "getdyrkare", "skrämmande", "slackerkompanjon", "banan", "Fantomen", "Den riktiga vuxna", "smygscout", "senilitet" eller "Pernod och apelsinjuice". Detta var mina associationer om gästerna. För att lista ut var man skulle sitta skulle man alltså lista ut vilken association man hörde ihop med. Johan B som kom sent fick det lätt, men en del andra visade sig vara kluriga, baserade på tio år gamla internskämt som de var. Sedan fick gästerna skriva motsvarande associationer om mig. Dessa var:
Spraybalsam
Lysande lärarkandidat (eller mule)
Schizofren?
Hon som slår hastighetsrekord
Ord
Som jag, fast annorlunda
Speedy Gonzales
Blogg
Kiknar av skratt och har fett snygg syssling
Struntprats-Don Quijote
Mackmyra
Livfull
Serietekshangarounder
Engagerad initierad snabbpratardebattör
Lektant

Tack för ert alltid lika härligt roliga sällskap och de finfina presenterna. Har lärt mig att Emils, som jag trodde, dialektala uttal av "bysse" är den ursprungliga svenska stavningen, att det i Frankrike på 1700-talet levde en man som var exceptionellt genial och avskyvärd även för sin tid, att man i Dalarna säger "fetna" istället för "bli tjock", att bra privatdeckare helst dricker te, och allra helst rooibos, att allt är möjligt och att allt kan hända, att Strindberg är en känd skådespelare från förra sekelskiftet och att regionalpolitiken bedrivs på en arena med mängder av aktörer. Någon trevlig kväll fram över ska jag träna på att dricka vin också. Eller ska jag det? Måste fråga mitt lyckohjul. Eller måste jag det? Måste fråga lyckohjulet. Eller måste jag det? Måste fråga lyckohjulet...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för en fantastiskt jättetrevlig helg!
Jag har lärt mig massor om hur man förbättrar värden och att det inte är någon bra idé att ha sitt lillfinger under den morot man just håller på att skära i småbitar.

2006-01-30 @ 19:54:47
Postat av: Hogge

Det var jag som skrev kommentaren men namnet kom inte med.

2006-01-30 @ 19:56:20
Postat av: Johan B

Tack Marre för ett kanonkalas. Tog lite bilder som inte blev så bra, men följ länken så kan ni se dem i alla fall.

Postat av: Jonas

Instämmer med föregående! Det roligaste var nog att det funkade att köra spontan-på-minuten. Sen dess har jag sovit rätt mycket. Nu är jag pigg igen. Sen har vi sett Narnia, så nu vill jag sova igen. Mer om det i en annan kommentar.

2006-01-30 @ 23:20:25
Postat av: Marianne

Tack för bilderna Johan! Fina överlag, men den med mig i centrum är nog den värsta jag sett. Tror inte på att jag såg ut så, varför du naturligtvis måste ha redigerat dem.

Själv var jag inte så klok som Jonas utan åkte direkt från festen (via min lägenhet för avslängning av packning) hem till Carl för drinkar, som följdes av middag och öl. Jag var lite trött när jag höll min första lektion 8.00 i morse.

2006-01-30 @ 23:37:13
Postat av: Åsa

Stjärnspaningen glömdes inte alls bort. Det var bara det att folk av någon fånig anledning valde att krypa ned i sina sovsäckar istället för att följa med ut och sitta på bryggan med mig, Erik och Pirko klockan halv sex på morgonen. Det var fantastiskt vackert kan jag meddela. Vågona som rullade in från Ålandsahv, israsslet i strandkanten, Tyvö fyr som blinkade längst ut mot havet, och en gnistrande stjärnhimmel över den frusna skärgården. Oj vad ni missade!
Tack för en jättemysig helg,Marre!

2006-02-01 @ 23:34:42
Postat av: Marianne

När du skriver så där poetiskt vill jag skaffa bil (och körkort) och börja pendla därifrån. Dyrt med taxi från krogen, dock. Men annars vill jag vara där jämt. Och alla vännerna och deras vänner ska också vara där.

Annars kanske det där med att bli snorrik och köpa en stor villa vid Brunnsviken där vi kan bo i ett naturkollektiv nära stan blir bra.

2006-02-02 @ 18:16:25
Postat av: Partysessan

Du glömde LEKTANT!!!

2006-02-06 @ 22:24:55
Postat av: Marianne

Inte längre...

2006-02-06 @ 22:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback