C-uppsatsämne valt

Jag planerar att lägga det mesta av min intellektuella kraft på arbetslösa bagare i vår. Deras fackförening hade en egen arbetsförmedling och en egen understödskassa, och dessa ska jag titta närmare på. Arbetarrörelsens arkiv kommer alltså att bli mitt vardagsrum under våren. Min handledare verkar tokbra och skrev artikeln som jag baserade större delen av min bakgrundsdel i b-uppsatsen på, så jag vet att han har koll. Glad!

Idag drog jag över en lektion med elever på individuella programmet med fem minuter utan att eleverna sade nåt. Jag skulle kolla hur mycket tid det var kvar och tittade i schemat, bad om ursäkt för att jag hade hållit dem kvar och de sade att det var lugnt. Sen var jag förstås tvungen att titta in till min arbetsgivare och skryta lite med episoden :) I måndags kom jag på att jag samtalat med fler invandrare (i betydelsen svenskar med annat modersmål än svenska) på en dag en jag tidigare gjort under ett liv. Roligt att få betalt för att lära sig viktiga saker. Mina elever har också lärt mig att Kickis fortfarande är ett sunkställe och att dörrvakter könsdiskriminerar.

Imorgon ska jag gör en gratistidningslektion i en klass som läser svenska på grundskolenivå. De får titta i tidningen, välja varsin nyhet och presentera den muntligt inför klassen (fyra-åtta elever). Sen får de skriva en notis eller artikel om ett ämne relaterat till dem själva, exempelvis "XX uttagen till fotbollslandslaget", där språkstilen ska vara densamma som i gratistidningen. Förra lektionen diskuterade vi bland annat språkstilar i olika tidningar, och jämförde Linda Skugges krönika med gratistidningarna. Skugge förlorade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback