Vart tog hela helgen vägen?

Vart tog helgen vägen?

Hade inte jag någon plan att jag skulle städa och fixa hemma i helgen? Har ett vagt minne av att jag tänkt något sånt.

Fredagseftermiddagen började med urnsättning av morfar med efterföljande släktmiddag. Inte i bästa balans bar det sedan iväg till Orionpuben. Som var lite splittrad eftersom ingen riktigt hade samlat ihop folk så att de åt middag på samma ställe, men framåt nio eller så var vi alla på Berlin drack den goda ölen. Sedan gick några av oss vidare till Broder Tuck, och jag fick än en gång erfara att ett dåligt humör inte går att bota med mer alkohol. En person, som faktiskt inte var jag, kom nästan inte in, men vi andra var så städade att det löste sig ändå.

Jag har en teori om det där. Ställena bryr sig egentligen inte om hur full du är. Men om de ifrågasätter din nykterhet märker de två saker:

1. Om du har tendenser till aggressivitet
2. Om du kan skärpa dig när det gäller

Och naturligtvis om du är så kravallfull att du faktiskt är för full oavsett hur bra du är på att skärpa dig.

Lördagen inleddes med en alltför tidig väckarklocka och en tänkt hyllningsserenad till Resorbens lov (tog dubbel dos innan jag somnade). Men jag hann både med en lång skön dusch och frukostte och havrefras innan det var dags för julmarknadsbakisande med CarlA.

Nej, Konstfacks julmarknad är inte den smartaste platsen när man har ett blodtryck på 90 över 60, inte tycker om människor och dessutom är sliten från dagen innan. Det fanns en hel del fina saker som jag säkert skulle ha köpt om jag inte varit konsumtionsfientlig*, men jag och CarlA hittade en fin julklapp till en gemensam vän i alla fall.

Sedan åkte vi till Hornstull för Streets julmarknad. En rolig detalj är att en av oss som inte är jag inte är så van vid att åka tunnelbana. Så personen vet inte var man byter mellan grön och röd linje utan att behöva byta perrong, och har heller ingen aning om vad stationerna söder om Slussen på röd linje heter, eller i vilken ordning de kommer. Kul att för en gångs skull vara den som har mest koll.
 
Jag funderade på ett korsstygnsbroderi med svordomar, men kom fram till att dess prislapp stred mot ovan nämnda konsumtionsfilosofi.

Eftermiddagen avslutades med filosofiska samtal på Copacabana, om det eventuella sambandet med uttalad ideologitillhörighet och de handlingar man utför . Grym äppelpaj, riktigt mysig miljö, ingen som protesterar eller tittar snett när jag tar av mig skorna och sätter mig i skräddarställning, att man kan köpa en kanna te billigare än vad en kopp påste ofta kostar. Och bränna sönder fingrarna på locket ett par tre fyra gånger eftersom man glömmer bort att kokande vatten har den dåliga ovanan att vara varmt...

Idag har jag bara gjort mest ingenting och försökt ägna mig åt intensivåterhämtning och välmåendeträning, men nu är det dags att slänga upp lite julpynt och duka upp mysigt kvällsfika.

Jag rekommenderar alla att lyssna på "Paus" av Carl Johan Vallgren. Ska se honom live på tisdag :-)


*Dvs fattig

(Tack LenaK för bilden)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback