När A och B ska prata

Man kan, mycket förenklat, dela in människor i två diskussionstyper. Vissa tänker innan de talar, medan vi normala människor som uppskattar interaktion med andra tänker och bollar idéer medan vi pratar. Detta sagt helt utan värderingar naturligtvis.

Mycket av detta är hämtat från en annan 
klok människa, som uppmuntrar till idélåneri.

Vissa hanterar sina problem genom att prata med andra, och bildar sig oftast känslomässiga åsikter och ståndpunkter genom att de växer fram genom kommunikation med andra, medan andra när de går in i en diskussion gör detta för att presentera sin ståndpunkt, inte för att utveckla den. Säg att vi kallar det A-tänk respektive B-tänk.

Här är det bäddat för konflikter. Jag kan bli grymt frustrerad när jag vill ta upp en tanke med någon, och hen sätter sig och lyssnar noga, för att sedan, när jag är "klar" komma med frågor och invändningar. Som att jag förväntas vara tyst om en tanke tills jag skrivit klart doktorsavhandlingen där jag utvecklar den.

B-tänkande människor å sin sida kan känna sig frustrerade över att A-personer inte talar klarspråk utan försöker manipulera dem genom att dölja vad det är de egentligen vill komma fram till. Att ett egentligen inte finns kan vara svårt att greppa.

När A försöker prata med B om deras relation blir det svårt. B kan känna sig hotad över att A bollar fritt med olika tankar, och blir på sin vakt medan hen söker efter vad det är A förväntar sig av henom.

Ett par vänner (som själva får välja om de vill berätta vilka de är) som har haft en relation länge är ganska utpräglade A- (han) respektive B-personer (hon). Följande kan hända:

Han: Brunt kanske vore en fin färg på den här väggen? Som det bruna på gardinerna i gästrummet?
Hon: Ja, vilken bra idé!

Inget missförstånd där? Jodå. Hon anser att de nu har bestämt att vägen ska vara brun. Han anser att de har pratat lite om väggfärger.

A kan uppfattas som manipulativ, medan B kan uppfattas som ointresserad av kommunikation.

Vad är du själv mest - A eller B?




Kommentarer
Postat av: Lian

Vadå missförstånd? Jag har redan köpt brun färg.

2006-12-15 @ 00:03:40
Postat av: Kerstin

Bra underlag för diskussioner under julen :-)

2006-12-15 @ 09:14:30
Postat av: Anonym

Snarare handlar det väl om att en har rätt och en har fel.
Jag träffar ofta personer som har fel. Vilket är tråkigt - det leder till onödiga konflikter...

2006-12-15 @ 23:01:59
Postat av: Marianne

Ja, det händer mig också. Själv har jag aldrig haft fel, faktiskt. Däremot har det hänt att verkligheten behövt justeras lite för att passa in på sanningen om den...

(förresten: Vill du inte säga ditt namn är det okej, men ange gärna en signatur)

2006-12-18 @ 01:57:39
Postat av: Lian

"Han" brukar nuförtiden lägga till: -"Och det betyder inte att detta är bestämt." Vilket är konstigt när det precis är det man gjort?

Med tanke på att Marianne aldrig har fel måste det vara någon av de andra i kollektivet som jag hamnar i diskussion med varje gång.

2006-12-18 @ 08:14:02
Postat av: Marianne och Marre

Nej då, du diskuterar med oss båda. Fröken K däremot håller med dig ibland...

2006-12-18 @ 10:23:43
Postat av: LenaK

Det är alltså jag som ofta träffar folk som har fel.
Och nu råkade jag skriva en blogg som har ett fel, felet var att min signatur föll bort. Jag skrev faktiskt dit min signatur - som alltid.
Det är så irriterande med alla dessa fel som man ständigt stöter på...

2006-12-27 @ 01:50:52
Postat av: Okänd

Jag skulle vilja säga att jag är en typsik A människa vad gäller vardagliga tingest, men en typ B människa när det gäller relationsdiskussioner. Tror att det gör mig till en typ X människa. Kvinnor har en tendens att alltid vilja diskutera relationsproblem fritt utan tanke för att uppmuntra oss män till att göra detsamma. Detta är en helt livsfarlig balansgång för oss män. Väljer vi att, vilket vi oftast gör för att slippa sova på soffan, vara timida och försiktiga i dessa frågor och blir då per automatik typ B människor. Av nån anledning hamnar vi iallafall då på soffan och då är vi glada att vi valde den i brunt.

2007-01-25 @ 10:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback