Sol och gräs

Tog en paus från allt och lade mig på rygg i grädet och blundade. Solen värmde och huvudvärken försvann. Hur kan folk vara negativa till saker på våren och sommaren?

Okej, jag är negativ till en hel del saker. Rasism, homofobi, glasspapper i naturen, onödigt bilkörande, att socialdemokraterna i Stockholm har så sjukt mycket resurser att de kan skicka med en egen tidning i Metro två gånger i veckan. Gårdagens fyrsidiga propagandablad var den värsta populistiska smörja jag någonsin läst. Som om de hade tänkt efter vilken väljargrupp de skulle fånga med varje artikel (så klart de hade).

Jag fastnade särskilt för den med en motorcykelkille som tydligen vunnit någon fånig dokusåpa. Åh! En sån merit - jag blir skitimponerad! Han pratade om att om borgarna fick makten skulle de höja trafikförsäkringen så att de som kör motorfordon får betala för de kostnader deras körande för med sig i form av trafikskador. Och detta var tydligen dåligt eftersom det är en mänsklig rättighet att få ägna sig åt bil- och motorcykelkörning. Och motorsporten kunde ju också drabbas, vilket är förskräckligt eftersom det där med ren miljö bara är strunt. Hallå? Har jag missat något?

Socialdemokraterna verkar ha kommit fram till att miljöintresserade väljare ändå inte röstar på dem. Och så vill de vinna tillbaka det förtroende de tappade på trängselavgifternas genomförande. (Jag är inte emot trängselavgifter, men jag gillar inte när människor ljuger.) Ett argument de framförde var att detta skulle vara ett steg mot en helt privatiserad sjukförsäkring. Och det är ju i så fall inte bra, med ännu mer otrygghet för de svaga i samhället, och med oplanerande ungdomar som inte skulle ha råd med sjukvård. Men varför skulle det behöva vara ett steg på väg mot det? Precis som folk med andra dyra farliga vanor, som tobak och alkohol, är det väl rimligt att avgasspridarna bär sina egna sjukkostnader.

Mer sakpolitik och mindre populistiskt dravel vore trevligt...

(När jag började skriva det här inlägget var jag verkligen positiv, men så tänkte jag på vad jag är negativ till, och så sprang texten iväg.)


Kommentarer
Postat av: Louise

Har också varit extremt irriterad på "Dagens Stockholm"-bilagan i Metro. Första gången jag såg den lade jag inte märke till den röda raden längst ned med "Detta är valpropaganda från Socialdemokraterna" (eller vad det nu var som stod). Tycker åtminstone att en kan skriva klart och tydligt i början vems sanning det är som deklareras... Dessutom anser jag att en valkampanj bör handla om vad partiet kommer att göra, inte vad de redan har gjort och att "alla andra partier är dumma och kommer att förstöra allt det fantastiska."

Postat av: Marianne

Ja, visst borde de var tydligare med att det är propaganda?

Men jag tycker att det är rätt att de fokuserar på vad de har gjort, eftersom problemet med deras politik är att de inte löst en massa problem. Det självklara motargumentet mot allt de säger att de vill göra är ju bara: "Om det nu är så bra, varför har ni inte redan gjort det?" Men visst blir det lite skumt när de skryter med hur mycket pengar de lagt på olika saker. Som om pengarna kom från partikassan...

2006-05-03 @ 03:19:48
Postat av: Louise

Problemet med just sådana här tidningar är väl att de har ett sätt att måla upp bilden på så att det ser ut som om de verkligen har löst en massa problem. De utgår från enskilda fall och lägger sedan till en liten ruta sist i artikeln där de, mer eller mindre, förtalar de borgerliga. Det finns inte en enda artikel där den underläggande poängen inte är "ni måste rösta på oss annars kommer Moderaterna att förstöra allt det fina". Och det mest skrämmande är att mer än 250,000 läsare tar del av propagandan utan att det finns någon motpol.

Tack för en trevlig helg förresten... Upptäckte när jag kom hem att jag nog hade blitt ganska solbränd ändå :).
/L

2006-05-07 @ 17:26:14
URL: http://saoirse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback