Min politiska (brist på) ideologi

Det är besvärligt med människor som känt en ett par år. Framförallt om de har bra minne. I samband med det nya partiprojektet påpekade John en sak jag sade i en diskussion på en filosofionsdagsmiddag hösten 2001. Jag ska ha sagt att ideologi alltid måste gå före de enskilda frågorna, och att alla människor borde ha en grundideologi som de bottnade i när de svarade på vad de tyckte i politiska frågor. Denna ideologi borde alla försöka hitta fram till, och den borde kunna sammanfattas i ett fåtal punkter...

Så jag får väl försöka anta min egen utmaning.

Mariannes ideologiskt kopplade tyckanden:


1. Varför inte höger eller vänster?

- Många högerinriktade människor har en inställning till karriär, pengar och fattiga och/eller svaga människor som jag inte fixar. Människoförakt.

- Många vänsterinriktade människor har en syn på individen som ovidkommande som jag inte fixar. Klart att de stora sambanden måste analyseras, men är man i ett rum med fem-sex personer är det inte okej att reducera individer till representanter för en klass, ett kön eller en etnicitet. Människoförakt.

- Nej, så här enkelt är det ju inte. Men jag fixar inte vare sig vänsterklumpen eller högerklumpen.
 

2. Individen eller kollektivet?

- Individen i kollektivet! Individer måste ha möjlighet att utvecklas. Jag ser inga problem med att en person som lyckats med något tjänar mer pengar än andra, så länge samhället respekterar och värderar alla lika. "Du har mer pengar än jag men jag är lyckligare än du." Världen är orättvis - mot dig...

- Samhället finns till för individen, inte tvärtom. Om en individ vill välja att vara ekonomiskt ineffektiv och vara hemma med sina barn istället för att låta dem gå på förskola ska de få det utan fördömande. Men samhället gynnas inte av det och ska därför inte sponsra det.


3. Konsumtion och ekonomism

- Ogillar jag marknadsekonomi? Det tror jag inte alls. Men det är när alla tror att de måste äga en massa dyra onödiga saker för att räknas som stora inkomstskillnader blir ett problem.

- Samhället har blivit mer ekonomismiskt. Allt ska mätas i pengar. Jag vill inte motionera för att det spar pengar för samhället i form av lägre vårdkostnader. Jag vill motionera för att det är kul (och för att jag är fåfäng och vill vara snygg, men det erkänner jag inte). Att samhället bör satsa på att få folk att röra sig kan motiveras ekonomiskt, men aldrig individens motionerande. Återigen ser man inte träden för all skog...


4. Bidrag - hur och hur mycket?

- Pengar är inte allt. Det är inte ens i närheten. Men en viss ekonomisk grundtrygghet behöver vi alla. Socialen ska hjälpa folk, både ekonomiskt för stunden och med att ta sig ur bidragsberoendet i längden. Men de måste lära sig att ingen blir hjälpt av att bli nertryckt i skorna. Tänk en socialsekreterare som skickade ett uppmuntrande "glöm inte att du är bra"-mess till en hjälpsökande.

- Finns det pengar att få kommer folk att försöka få dem. Därför måste det finnas kontroll och ifrågasättande inom bidragssystemet. Men det betyder inte att socialsekreterare ska utgå från att alla försöker lura sig till pengar de inte har rätt till.

- Hur får man bäst en bidragsberoende att sluta vara det? Genom att personen får jobb. Hur är det nu: Är det lättare att söka jobb om man mår bra eller om man mår dåligt? Vem anställer någon som känner sig värdelös?


5. Jämställdhet och miljövänlighet?

- Ja.


6. Mariannes liberala samhälle:

- Alla respekterar alla oavsett inkomst, utbildning och intressen.
- Samhället har en grundtrygghet som gör att folk vågar chansa och satsa på självförverkligande även om 
  de inte har pengar eller rika föräldrar.
- Tillväxt är ett medel, inte ett mål.
- Alla människor har ambitionen att försörja sig själva.
- Dåliga saker bekämpas inte nödvändigtvis bäst med förbud.
- Samhället strävar efter att vara ekologiskt hållbart.
- Människor ses som individer, inte som representanter ett kön, en klass, etnicitet eller sexualitet.
- Ingen begränsas av onödiga normer.
- Inga krig
- En massa annat som jag har glömt

Har jag missat något som ni tycker att jag ska tycka något om?


Kommentarer
Postat av: Lena Kronberg

Har du sett denna artikel, där en människa inte ses som ett kön, utan som en "hen"
http://idg.se/ArticlePages/200604/26/20060426101733_SOS/20060426101733_SOS.dbp.asp

vilket framsteg!

2006-04-27 @ 14:33:57
Postat av: Lian

Du skriver ingenting om krig så jag antar att du är för.

2006-04-27 @ 15:01:36
Postat av: Marianne

Jag funderade på att skriva det, men det kändes onödigt att ta ställning i en så självklar fråga. Men eftersom syster tjatar så...

2006-04-27 @ 15:20:45
Postat av: Marianne

Lena: Ja, jag såg den. Coolt att det sprids! Funderar på att skicka ett uppmuntrande mejl till artikelförfattaren.

2006-04-27 @ 15:23:45
Postat av: Macramatic

Himla friska idéer som du har! Höger- och vänsterideologierna har målat in sig i sina hörn där de endast kan överleva med hjälp av hatet mot den andra. Båda har svårt att relatera sig till oss vanliga människor och dagens moderna samhälle. Jag tror väääldigt många känner som du.

I stort är det väldigt sunda åsikter du har. Men jag ser samtidigt problem som även politiker har svårt med och det är svårigheten att konkretisera, samt en vidsynthet att kunna ifrågasätta även det mest fundamentala i samhället.

Är arbete i den form som den finns idag, det som vi faktiskt ska sträva mot? Ska vi fortsätta ha den gamla sysselsättningsformen som mål ifall allt färre är benägna att anställe människor efter de premisserna?

Ska vi verkligen ha ett bidragssystem som utgår ifrån ett passivt givande som utgår ifrån att mottagaren är värdelös och inte själv kan prestera?

Kan man kräva en stat som inte fokuserar på ekonomin när det är sånt fokus på vad den offentliga sektorn gör med "skattebetalarnas" pengar?

Postat av: Lena Kronberg

Kom på en sak som fattas. Ska kulturen bära sina egna kostnader? Eller kan samhället uppmuntra till ickeproducerande verksamhet, via ekonomiska medel?

För övrigt vill jag också ha en blogg, eller egentligen en jättefin hemsida.
Kolla min kompis Lottas nya hemsida:
http://www.charlotteengelkes.com/

hennes bror har gjort den. Undrar om han är dyr?

2006-04-28 @ 16:55:51
Postat av: Marianne

Lena: Ja, vi mindre tekniska får klara oss med såna här reklamfinasierade bloggtjänster. Det kanske är därför många som inte skriver så ofta, och alltså borde ha hemsidor, ändå har bloggar?

2006-04-29 @ 19:06:36
Postat av: Marianne

Macramatic:
Tack för berömmet, och för de bra tankarna.

Det där med att ifrågasätta hela samhället har jag också varit inne på. Men har man valt partiformen får man nog till en början försöka utgå från det rådande samhället. Men ett radikalt nytt synsätt skulle absolut behövas. Stora delar av partistyrelsen träffades via filosofiska föreningen på Stockholms Universitet, så ingen av oss är helt främmande för nytänkande.

Måste tänka mer...

Lena: Riktigt fin hemsida!
Kulturpolitiken är svår. Jag tror att kultur är bra för samhället, och därför bör den få finansiellt stöd på något sätt. Kulturen är klurig för oss världsförbättrande liberaler. Ska litteratur få bidrag? Även nazistisk litteratur så länge den håller sig inom lagens ramar? Om inte, vem bestämmer vilken litteratur som ska få bidrag?

Marre: "Jag, såklart!"
Fröken K: "Nej, nej dumsnut! Jag! RÄTT beslut måste ju fattas, förstår du."
Marre: "Du är dum!"
Fröken K: "AJ!"
Fröken K och Marre: "MARIANNE! Hon slår mig!"
Fröken K och Marre: "Nej, det är HON som slåss!"
Marianne: Ja, ja. Nu ska vi äta pannkakor.

2006-04-29 @ 19:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback