Musik och praktik

Ska på Adolphson och Falk ikväll, och ägnade därför gårdagskvällen åt intensiv träning. Fyra skivor plus samlingsskivan är jag någorlunda inlyssnad på nu, att jämföra med min förkunskap som bestod av tre låtar: ”Blinkar blå”, ”Stockholmsserenad” och ”Mer jul”. En del låtar är hur bra som helst, exempelvis ”Soloviolin” från Indigo från 1990, medan andra är sämre. På de tidiga skivorna är det mycket syntigt blip-blop, men texterna är ibland bra, och de kommer förmodligen inte spela så syntigt live. En låt från Indigo som inte är så bra inkluderar ett rim på ”disko” och” frisco” (frisco var inte bara ett sunkigt jeansmärke utan även en läsk av sprite-typ, för dem som inte minns). Det känns nästan som att de hade ett par bra låtar och sen kompletterade med sunk för att komma upp i tio låtar till skivan. Men det kan också vara så att skivan befinner sig i brytningen mellan 80- och 90-tal och att låtarna därmed är inspirerade av båda decennierna, eller vad vet jag.

Praktiken på Tibble tuffar på. Imorgon ska eleverna få leka att de är stormakter i Europa på 1700-talet. Sen ska en elev få vara Polen och så ska de andra stycka honom eller henne mellan sig…

Enligt en av mina estetelever var en orsak till 30-åriga kriget att ”Dom där kalvarna inte var nöjda”. Hm. De har prov på fredag… (Ja, jag vet att detta bara är roligt om man kan historia och känner till kalvinisternas roll)

I övrigt har jag en vacker blåtira från i måndags, då jag var på Cybertown med scouterna. Underskatta inte kraften hos 35 kg springande scoutflicka….

Men på det hela taget är världen bra. Det finns kanske fler idioter än vettiga människor, men som tur är träffar jag mest de sistnämnda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback