Intrycksbombardemang

Nu är jag ute på praktik och blir helt slut av alla nya intryck. Har inte träffat elever på ett år, och aldrig tidigare träffat gymnasieelever. Skrämmande är de. Ena sekunden känns de jämnåriga för att sedan transformeras till barn sekunden därpå.

Inte blev det bättre av att eleverna var på samma ställe som en lagom småfull Marre i fredags (tokfull enligt min definition /Fröken K). Marianne jobbar annars på för att hålla det övriga kollektivet på behörigt avstånd från hennes alldeles egna elever. Men eleverna verkar ha klarat sig ifrån mötet utan livshotande men.

Hur mår skolan i Sverige? Skolan jag är på verkar ha det bra. Det kan bero på att oseriösa elever inte har tillräckligt höga betyg för att komma in i och för sig...

Kommentarer
Postat av: Helena

Personligen tror jag att det är nyttigt för gymnasieelever att inse att deras lärare är människor. ;)

Vilka program undervisar Marianne på?

Postat av: Marianne

Jag undervisar två estetklasser, en "Idrott, hälsa, ledarskap", en "World wide language" och en Kulturklass. Eleverna jag träffade var från kulturklassen.

Jag tror egentligen inte heller att det var så farligt. Bara lite typiskt att träffa (minderåriga)elever första helgen efter att jag fått praktikplats på gymnasiet...

2005-11-17 @ 17:06:33
Postat av: Johan

Inte en chans att gymnasieeleverna skulle haja att deras lärare är människor. De förstår ju inte ens att deras klasskamrater är människor. Usch vad förvirrad man är i tonåren.

2005-11-18 @ 04:03:23
URL: http://tullen.malfunction.org
Postat av: Marianne

Generaliserar du inte lite väl mycket nu Johan?(Johan B, förresten, skriver du inte in initial gör jag det åt dig) Jag tror att många gymnasieelever saknar den insikten, men jag tror också att de är i minoritet. Däremot är man ju oftast sjukt självcentrerad i tonåren, men att man inte tar så mycket hänsyn till andra betyder inte att man inte tycker att man borde göra det (ju fler negationer desto bättre). Den värsta egocentriciteten brukar dessutom ha gått över när man kommer till gymnasiet, enligt min inte alls särskilt stora erfarenhet. Själv tror jag att jag var som värst i sjuan för att sedan få återfall i samma beteende då och då fram till 20-årsåldern (eller rentav 27-årsåldern).

Jag tror att relationen mellan lärare och elever är komplicerad även för eleverna, och att insikten att läraryrket är en persons jobb, inte hens liv, är nyttig för dem.

2005-11-20 @ 18:12:32
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Jonas

Att utgå från sin egen erfarenhet i sin analys av andra kan rentav tyckas självcentrerat...

2005-11-20 @ 21:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback