Folk som är så dumma att jag inte tror på dem

Läste en krönika i Aftonbladet av en absurd person vid namn Anna Ekelund. Nu skulle jag vilja kunna göra "Anna Ekelund" till en länk till platsen där hennes fullkomligt horribla dumheter kan läsas. Men som den datorokunniga människa jag tyvärr är får jag publicera adressen istället: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713306,00.html. Jag fick länken från en annan blogg som fanns länkad från Gylf, så jag var beredd på att den skulle innehålla dumheter.  (Eftersom den kritiserades på den bloggen. Gylf innehåller inte så mycket dumheter) Vilket jag dessutom ändå hade väntat mig eftersom det gällde Aftonbladet. (Varför köper människor den tidningen? Jag får alltid lust att gå fram och föreläsa för personer som sitter och läser skittidningar – nån gång när Marre är lagom full kommer hon säkert att göra det.) Men trots att jag var förvarnad var jag till en början övertygad om att skribenten var ironisk.
 
Texten handlar i korthet om att barn är kvinnors ansvar och att män som vårdar spädbarn är omanliga, osexiga och, här kommer det, onaturliga. Varför finns det människor som tycker sånt här? Varför får de skriva i tidningar? Varför köper människor tidningar som publicerar såna här vedervärdiga texter? Nästa gång jag ser någon läsa Aftonbladet tänker jag gå fram och berätta för dem att löneglappet mellan män och kvinnor är deras fel…
 
Jag vet verkligen inte om jag ska skratta eller gråta. Kan inte jag och alla andra halvvettiga människor (de helvettiga får också följa med) flytta någonstans och bilda vår egen stad eller stat? Problemet är väl att de som var kvar omedelbart skulle starta en massa irriga krig, tvinga kvinnor att välja mellan husarrest och våldtäkt, införa skolaga, ersätta alla sjukhus med alternativ örtmedicinering och köpa jättemånga exemplar av Aftonbladet.
 

Om någon datorkunnig människa läser detta är det för övrigt fritt fram att undervisa mig om hur man gör såna där bra länkar. Jag såg att Helena har såna i sin blogg och jag är så avundssjuk så. Att jag har paxat Jonas datorkunskaper verkar inte hjälpa. Misstänker att han fortfarande använder dem och att det är därför de inte överförts till mig. Om man kan något annat roligt, datorrelaterat eller inte, får man förresten gärna lära mig det också.


Kommentarer
Postat av: Helena

Hehe! På den här sidan hittar du all info du behöver: http://info.blogg.se/

// Helena, master hacker ;)

Postat av: Marianne

Nä, jag är ändå för dum. Jag lyckades skapa en länk och var skitstolt tills jag upptäckte att länken inte ledde nånstans. Guiden verkar inte gjord för mig; en mening som "Du öppnar länkfönstret genom att klicka på länk-knappen" ledde till att jag fick leta efter sagda knapp i tillräckligt många minuter för att jag skulle tvingas ta en "oj, jag tappade visst intresset"-paus. Om jag vetat hur länkknappen såg ut, eller att den fanns, skulle jag ju försökt själv och inte läst i guiden liksom. Jag försöker igen en annan dag när jag är lite mindre jättetrött.

2005-11-20 @ 22:40:45
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Johan S

Apropå dumma människor (läs aftonbladetläsare) så tror jag att det pågår en omfattande intellektuell utarmning av den svenska befolkningen (eller kanske alla västerländska befolkningar) och där tidningar som Aftonbladet är en bidragande faktor till detta. Dessa läsare tror att bara för att det är tryckt är det sant, eller i alla fall tillräckligt sannolikt för att man ska tro på det. Att de dessutom är sagda av en "expert" ger extra tyngd, om än viktlös.
De "experter" som uttalar sig i sådana tidningar spelar nog i samma liga som till exempel docent Olle Johansson, verksam vid Karolinska Institutet, som föreningen Vetenskap och Folkbildning gav utmärkelsen "årets förvillare" 2004, för sin "forskning" om hur elektromagnetisk strålning ger negativa hälsoeffekter. Hans forskning anses nämligen allmänt vara allt annat än just forskning just för att han med ett "vagt, vilseledande och suggestivs språk" framställt något sorts resultat som är "svagt underbyggt, både teoretiskt och metodologiskt".
Sådana kvacksalvare ska man vara mycket försiktig med så till de som inte vet vad ni ska tro på, här är ett hett tips: läs INTE Aftonbladet, eller Expressen med för den delen; de är ju ungefär lika.
Idén med att skapa ett nytt samhälle är jag med på! Nackdelarna till trots. Förresten kommer de som är kvar att se till att de ovan nämnda kvällstidningarna är de enda som finns kvar. Fördelen för det nya samhället är då istället att dessa tidningar inte finns där och man slipper desinformationen de sprider.
/JS

2005-12-01 @ 22:44:15
Postat av: Marianne

Måste ta och kolla upp vetenskap och folkbildning. Vof.se var det väl?
Men tror du att morgontidningarna försvinner i det gamla samhället har du nog en vidare definition av hel/halvvettiga människor än jag. Många ovettiga människor läser morgontidningar, och en del av dem förstår även innehållet... Dessa är iofs eventuellt bildbara, och kanske ska sättas i nån sorts mellanvärld där de kan utvecklas befriade från den gamla världens människors skadliga inflytande, så att de sedan kan kvala in i den nya världen. Eller så är det här resonemanget lite småfascistiskt. Jag lägger ner, tror jag. Men jag blir ändå arg när folk läser Aftonbladet.

2005-12-01 @ 23:35:45
URL: http://marre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback