Fira fars dag?

Fars dag är ett kommersiellt jippo som min familj inte brukar fira. Mina föräldrar moderatpolitikerna säger att de tycker att den är en fånig och konstruerad högtid. Till skillnad från vårt julfirande, förstås, som inte räknas som konstruerat eftersom det konstruerades redan på 1800-talet. Att säga att det finns en skillnad i och med att julen faktiskt firas pga Jesu födelse funkar inte så bra om man inte är kristen. Jag hade en period i tonåren när jag tyckte illa om julen för att det var fånigt att träffa sina släktingar och fira något som ändå ingen trodde på istället för att bara träffas och umgås vilken dag som helst.

Men jag har ändrat mig. Jag tycker att högtider är kul. Det gäller bara att göra dem till sina egna så att det inte känns tillgjort. Sen måste man kompromissa lite om man vill fira med andra människor. Istället för att ta avstånd från saker för att de är fåniga och konstruerade kan man väl konstruera om dem så att de passar den firande gruppen? Helena och Heidis luciatåg är lika vackert varje midsommar till exempel. Ett annat omdiskuterat firande är icke-religiösa namngivningsceremonier, som kan vara jättekrystade om man inte ser till att göra dem på ett bra och personligt sätt.
 
Med ovanstående i tankarna diktade jag en vers till min pappa i Fars dag-present, som jag delar med mig av nedan:

 

Min pappa
 
Min pappa ställer upp och sliter gärna
Din familj är du alltid mån om att värna
Pratar politik och löser handfasta frågor
Bubbar sten och trivs vid havets vågor

Läsning ska vara spännande och gärna roligt
Framför religion föredrar du det som är troligt
Reser runt och läxar upp försäkringstjänstemän
Och kramas med mamma när du kommer hem sen
Du gillar tåg och gamla Star Trek
Hoppas du aldrig från oss far väck!

Du har flera intressen som inte ryms här
Musik, bildning, prylar och sånt där.
Jag gillar dig för du är bra
En pappa som du skulle alla få ha…


Problemet med just Fars dag dyker väl i och för sig upp om man känner sig tvingad att hylla sin pappa. Då blir det bara dåligt. En pappa som förtjänar en hyllning vet då inte om den är ärligt menad medan en pappa som är dålig får en oförtjänt hyllning. Så egentligen är väl fars dag generellt sett rätt dålig. Men jag tänker fira lite i alla fall. (Pappa fick förresten dikten till jobbmejlen och kommer alltså inte att läsa den förrän imorgon och då är det ju inte fars dag längre)

Detta resulterar i det en smula mjäkiga: 
Ett firande som gör dig och din omgivning glad är bra. Så länge du vet varför du firar något och inte kräver att högtiden ska vara lika viktig för andra som den är för dig är det bra. Fira inte för att du känner dig tvingad (utom min födelsedag /Marre).
 

Kommentarer
Postat av: Johan

Vilken bra farsdagspresent! Önskar att min hade varit lika bra. Jag var i alla fall bättre än föregående år - ett sms är bättre än inget sms är min paroll numera. Särskilt som jag har mängdrabatt hos Televerket (som de borde heta).

Särskilt tionde raden:
"Hoppas du aldrig från oss far väck!"
gillar jag, den tilltalar mitt sinne för bra ordvitsar.

Hepp, klockan e fett mycke. Dags att sova. Hade så gott. Lycka till med praktiken i morgon också.

/J

Postat av: Anna

Jag tycker att alla möjligheter till att fira är bra, högtider är kul. Fast jag kan hålla med om att det känns fånigt att hävda "jesu födelsefirande" år ut och år in, när det egentligen för de flesta handlar om att fira en högtid med släkt och vänner. Men kyrkan har ju patent på alla "riktiga" högtider utom midsommar, så vad gör man?

(Vad hände med Helena-Anna-Lars-Niklas-luciatåget? Har det utkonkurrerats av ett fientligt Helena-Heidi-luciatåg?! Ve och fasa!)

2005-11-17 @ 21:06:31
Postat av: Marianne

Ja, när tre fjärdedelar av luciatåget skolkar från midsommarfirandet var ju den kvarvarande fjärdedelen tvungen att rekrytera. Hon fick inte bara med sig Heidi utan också en gitarr, ett dragspel, en klarinett samt tre uppsalastudenter som spelade på instrumenten. Bildbevis finns på http://home.student.uu.se/e/erwi3973/midsommar05/


Självklart var tåget mycket fientligt mot tidigare års tåg. Minst hälften av visorna var nidvisor om er...

Min pappa blev för övrigt jätteglad över dikten.

2005-11-20 @ 18:41:10
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Helena

Ja, så länge jag får vara med i luciatåget är jag nöjd ;)

Nu återstår bara att fundera ut nya dagar att fira. Talk like a pirate day och international towel day firar ju jag redan.

Funderar på att börja ha vinprovning vare halloween och kalla den för hallå-vin, kanske borde man börja ha kilt på skott-dagen och eller äta mat det land som har nationaldag olika dagar (grilla 4:juli, sill 17:e maj och så vidare). Det är bara fantasin som sätter gränser. :)

2005-11-23 @ 13:57:01
URL: http://skrivkramp.org
Postat av: Marianne

Jag tycker att det är fel att hylla skottarna genom att bära kilt på deras nationaldag. Visserligen är den bara var fjärde år, men man måste ändå tänka på att det var den där skotten i Sarajevo som startade Första Världskriget.
Hallå-vin låter jättebra. Pratar man Lidingömål blir uttalet helt rätt.

2005-11-23 @ 16:43:07
Postat av: Helena

Så sant. Att jag inte tänkte på det...

Ja visst! Det kör vi på nästa år tycker jag. Efter provningen måste vi gå från dörr till dörr och ropa "hallå-vin" tills någon är dum nog att öppna. :)

2005-11-24 @ 00:54:21
URL: http://skrivkramp.org
Postat av: Marre

Nu har jag funderat lite. Är det inte bättre om vi tigger till oss vin av de som öppnar - en slatt här och en slatt där - och sen kör provning med betygssättning av de olika vinerna? Huset som vinner kan få ett fint pris kanske. "Hallå-vins bästa slattgivare" på en fin plakett och flaska med slattar (häxblandning passar ju bra in i sammanhanget...).

2005-12-09 @ 19:54:05
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Fröken K

Nej, vet ni vad! Kommer ni hem till mig så tänker jag i alla fall inte öppna! Ni är alkoholromantiserande flummare! Usch och fy.

2005-12-09 @ 19:56:07
URL: http://marre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback