Hejsan morsan, hejsan stabben...

Marianne, Marre och Fröken K ska jobba som kolloledare i sommar. Detta blev klart efter ett telefonsamtal i ett träsk på Möja - då jag pratade om mina friluftskunskaper utan att nämna att jag var mitt i skogen och inte visste var jag var eftersom jag inte hade tänkt på att ta med kompass - följt av en intervju dagen därpå. Till denna intervju skulle man göra en uppgift som hette "En dag på kollo". Här följer min lösning på uppgiften:


"Sofia vaknade tidigt, lätt nervös som vanligt. Hade ledarna märkt när hon smög in igår? Bara en timme sent, men ändå? Hon kröp upp ur sängen så ljudlöst som möjligt (om Pia vaknade och började prata med sin skrikiga röst skulle det vara kört). Hon smög sig ut, tassade försiktigt fram till västra huset och kröp ihop under fönstret för att tjuvlyssna på ledarsamlingen.

 

- Barnen får alldeles för lite motion! gnällde Lennart Hurtig och rättade till baskern så att den lutade i exakt rätt vinkel i pannan. Minst en timme varje morgon borde barnen springa - med höga knäuppdragningar. De ville väl inte att barnen skulle bli godisknaprande slöfockar vars enda motion är tumrörelserna när de skriver SMS?

- Fast barnen kanske inte tycker att det är så kul att springa? invände Maja Mjuk. Jag tänkte att vi skulle börja med att ha ett gruppsamtal under fikat efter frukosten, och sen kan vi ha en vilostund fram till lunch, och sen efter lunch kan de väl få baka nåt gott till eftermiddagsfikat? Och sen ikväll kan vi väl ha mysstund? Det ska inte vara så stressigt för barnen på kollo,

- Visst handlar det om att ha roligt, men tanken är ju också att de ska lära sig saker på kollo! Jag tycker att vi börjar med dubbeltimme naturkunskap och sedan praktisk matematik i skolsalen resten av dagen. Sen ikväll kan vi väl ha glosförhör? Det tyckte jag om att ha på somrarkvällarna när jag var barn. Mmm glosförhör... sade Petra och drömde sig bort till en tid då det var ordning och reda i världen.

- Flottbygge! Vi bygger en stor flotte och åker iväg på älven! Det är kreativt, man lär sig saker, man är utomhus och barnen tycker att det är roligt! Det gjorde vi när jag var kolloledare i Värmland, och det gick jättebra! Kalle log överlyckligt över sin finfina idé.

- Ja, Kalle, det var väl kreativt och så. Men du vet kanske att det inte finns någon älv här i närheten? Och det här mötet handlar inte om att planera dagen - det gjorde vi igår, om ni minns? Vi var överens? - utan om att dela upp ansvarsområdena inför skattjakten och prata om gårdagen. Vad hände igår kväll? Vad finns det som vi måste diskutera?

 

Sofia höll andan. Typiskt föreståndaren att ta upp såna onödiga saker just när de var på väg att glömmas bort. 

 

- Jag tycker att vi måste diskutera det här luddet som jag hittade i torktumlaren igår. Sade Petra och plockade fram en dammtuss ur fickan. Vissa av oss försöker faktiskt göra ett jobb och så finns det sluskar som inte städar efter sig. Och jag såg nog vem det var!


Sofia andades ut. Morgonsamlingen var om tio minuter - tiden skulle inte räcka till för att avhandla petitesser som rökning och nattliga äventyr. Hon hade aldrig tyckt så bra om någon som hon tyckte om Petra just nu.


- Petra, om du irriterade dig på det, och du såg vem det var, varför sade du inget då, till den personen? frågade Anna och försökte låta konstruktiv på rösten.

- Det kan väl inte vara mitt ansvar att styra upp folk som inte har vett att städa efter sig heller! Dessutom såg jag nog att du sprang ut ur köket igår utan att ställa in din tallrik i diskmaskinen!

- Ja, Oscar och Emma hade börjat slåss utanför, och jag kände att det liksom var prioriterat?

- Jaha! bröt Kalle in. När det blev bråk på mitt förra kollo en gång, då gjorde vi så att vi tog en hink och sen...

Föreståndaren suckade och insåg att det var dags att försöka hinna med det där samtalet som hon borde ha haft med åtminstone Petra och Kalle för en vecka sen om det bara funnits tid... Sedan sade Johan något om "barnen i fokus" som bara föreståndaren och Anna hörde.

 

Efter morgonsamling och frukost började skattjakten som Anna och Stefan hade arrangerat tillsammans med en grupp äldre kollodeltagare. Lennart Hurtig hade fått ansvar för en av ledtrådarna som skulle sitta högt uppe i ett träd ute på en ö som låg tio minuters kanotfärd bort. En uppgift han var rätt nöjd med, även om han blivit besviken över att han inte fick byta till en annan ö, som enligt honom låg en kvarts kanotfärd bort men som enligt Stefan låg två timmars segeltur bort.


Skattjakten gick bra bortsett från att två kanoter välte för att barnen stod upp och hoppade i dem. Föreståndaren föreslog försynt för Lennart att detta var något som borde diskuteras under paddlingstillfällena. Lennart kände sig orättvist behandlad - det var väl inte hans fel om barnen var dåliga på att paddla bara för det var hans jobb att lära dem paddla och kanske hade glömt att nämna att kanoter inte var helt osänkbara?

 

Sofias lag kom tvåa i skattjakten, och trött efter en hård och aktivitetsfylld dag somnade hon i tid för första gången på två veckor. Men hon hade bestämt sig för att i alla fall smyga upp och lyssna till det komiska morgonmötet? Varför var Johan, Stefan och Anna så tysta på mötet när det var de som pratade mest annars?"



Behöver jag nämna att Marre är synnerligen nöjd med att ha fått gå på en anställningsintervju där det ingår att läsa upp såna här texter?


Kommentarer
Postat av: Lian

Precis så här var det när jag jobbade på kollo men vi hade inga hinkar?
Jag ser ett språkfel men säger inte var för då tar du kanske bort det och då blir min kommentar knasig.

2007-06-01 @ 09:12:01
Postat av: Lian

Varför blir tre prickar ett frågetecken?...

2007-06-01 @ 09:13:00
Postat av: Lian

Ibland...

2007-06-01 @ 09:13:59
Postat av: Kronberg skrattar och ler

Om man skriver sin text i word och kopierar den till bloggen blir både tankstreck, citattecken och tre prickar frågetecken - vilket är irriterande.
Grattis alla tre till kollojobbet - då blir det inte Grönan och era täta besök på Skansen denna sommar ;-)
Jag jobbar i augusti som vanligt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback