Egofixerad sifferhistoria

Historia är ett oerhört brett ämne. Två historieintresserade kan träffas utan att de upplever att de har några gemensamma intressen, om de till exempel har olika favoritepoker och värdesätter olika sorters historia, exempelvis politisk historia respektive socialhistoria.

"Jag skiter väl i vilket år Karl XII kröntes; det jag vill veta är hur 1890-talets människor påverkades av arvet efter honom!"

Som en historieintresserad person som ägnar det mesta av min tid åt annat är det nödvändigt att hitta olika ingångar till historien, för att upprätthålla en hyfsad allmänbildningsnivå. Går man bara på intresse gräver man lätt ner sig, vilket för mig skulle kunna leda till att jag om några år skulle kunna allt om mellankrigstiden men inte ha en aning om vilka de politiska aktörerna under världskrigen var. Det var en skotte som startade första världskriget, men mer än så vet jag inte...

Den ingång jag har valt den här gången är min födelsedag. Vad hände då? (Underligt nog känner jag lite ansvar för dessa händelser - jag skäms för de dåliga och är stolt över de bra. Vilket leder mig fram till slutsatsen att jag inte alls är så oförnuftig som jag tror, utan snarare är att likna vid Voltaires antimateria.)

Bra saker är bland annat att den första socialdemokratiska kvinnokonferensen i Stockholm krävde kvinnlig rösträtt den 25 januari 1907, att Skogsmulle dök upp 1957 och att poliovaccineringen i Sverige startade samma dag det året. Mindre bra saker är att Idi Amin tog makten i Uganda den 25 januari 1971 och att det första vinter-OS anordnades i Frankrike 1924. Det första ledde till tusentals döda och mångårigt förtryck av en hel befolkning, vilket gör att den årliga plåga för oss sporfanatismskeptiker som inleddes den 25 januari för drygt 80 år sedan känns lite futtig i sammanhanget.

En annan händelse var utlämningen av de uniformsklädda flyktingar som kom till efter andra världskriget från sovjetockuperat område. Kom du i uniform var du att betrakta som krigsfånge och skulle utvisas. Händelsen den 25 januari 1946 kallas "Baltutlämningen", trots att det bara var 146 balter som utvisades tillsammans med de 2700 tyskarna. Utlämningen av balterna till den sovjetiska ockupationsmakten ledde till många folkliga protester i Sverige och jag kan rekommendera "Legionärerna" av Per Olov Enquist om man vill veta mer. Problemet var att det, av naturliga skäl, var svårare moraliskt att lämna ut krigsfångar till Stalin än det var att lämna ut dem som flytt från västkontrollerat område. Enligt Enquist oroade man sig i onödan, eftersom krigsfångarna i Sovjetunionen inte behandlades omänskligt. Frågan är bara om de behandlades mänskligt eftersom debatterna och protesterna i Sverige gjorde att Sovjet visste att de hade ögonen på sig?

Boforsaffären avslutades den 25 januari 1988 med att förundersökningen om mutbrott lades ned på grund av brist på bevis, och den 25 januari 1922 ändrades grundlagen så att det skulle gå att genomföra rådgivande folkomröstningar. Senare samma år genomfördes en folkomröstning där de som ville ta det goda ölet ifrån oss stackas människor förlorade, vilket ledde till att tjugotalets människor fick ha sitt öl i fred, och förmodligen även till att en svart marknad med tillhörande maffia inte skapades i Sverige.

Annat viktigt var att Robert Burns, Vladimir Vysotskij,  Eduard Sjevardnadze och - sist men också viktigast - Virginia Woolf föddes den 25 januari, samt att Kristian II, även känd som "Kristian tyrann", Al Capone och Ava Gardner dog samma datum.


Kommentarer
Postat av: LenaK

Kristian Tyrann? Du menar Kristian den Gode?

Det var en fin och klok människa - som satte sprättarna där uppe på plats.

Eller..?

Nu blev jag lite kluven här..? Med ett ben på var sida sundet - som det ser ut idag - dvs ett danskt och ett svenskt ben blir det lite svårt att välja sida.

Kristian Tyrann?
Kristian den Gode?
Kristian Tyrann?
Kristian den Gode?
Kristian Tyrann?
Kristian den Gode?

Äh - åt fanders med monarkin!

För övrigt tycker jag att den 30 januari är en mycket mer spännande dag:

Det var då, 1658 svenskarna tågade över Lilla Bält och besegrade danskarna... eller förresten - glöm det...

1933, Adolf Hitler svär eden som rikskansler - och det kan vi också glömma tycker jag...

1969 Beatles sista offentliga framträdande - den berömda takkonserten - men var det nåt bra dåra? - Äh, glöm det...

1948 Mahatma Gandhi blir mördad - nämen är det bara tråkigheter den dagen?

Nämen nu hittar jag något trevligt:
2007 - 30 januari - Sidney Sheldon dör - äntligen ska vi slippa dessa trista böcker som belamrar loppis efter loppis - när man letar efter Dostojevskij och Maksim Gorkij.

Det ska vi fira... eller.. nähäpp. Inte kul att nån dör - inte ens när en dussinförfattare gör det. Nä det är sant.

Men vi kan fira att jag fyller år då - nån gång kunde man kanske fira det.. eller nä förresten - glöm det också...

Trist dag - den där 30 januari...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback