Trygg tidning

Att läsa morgontidningen är en viktig start på dagen. Häromveckan upptäckte jag något gräsligt onödigt som förmodligen har skapats för att sabotera mitt liv. Jag lyssnade på radion en stund innan jag gick upp i lugn och ro. Gjorde frukost och såg fram emot en skön morgon - bara jag. Och min tidning. Dukade fram på bordet och gick ut i hallen. Öppnade innerdörren och fann:  Ett tomrum. Den stora frågan som ringde i öronen var: Vem var den skyldige?

Jo, det var Kaspar, Melchior och Balthasar. Eller rättare sagt, den som hittade på dem. Om detta påhitt firades genom att någon kom hem till mig med guld, rökelse och myrra så skulle jag tycka att det var okej, möjligen med undantag för rökelse och myrra, men istället firas det genom att min mänskliga rätt till en morgontidning kränks av kristna fanatiker.

Apropå de tre vise männen - är det inte skumt att de är med i julkrubborna, när de inte anlände förrän på trettonhelgen? Borde det inte heta trettondagskrubba då?

Åter till tidningar. För någon vecka sedan satt jag och läste min morgontidning. Och det kändes som att jag äntligen börjar trivas med att läsa SvD*. Till och med tv-krönikörens bitskhet kändes bekant. Det kändes hemtamt att läsa morgontidningen för första gången sedan bytet. Men lite märkligt var det att även nyheterna kändes bekanta. Fullt så hemtam ska en tidning inte vara. Hm. Och varför stod det "DN" där uppe i hörnet? Jo, för att Johan B hade med sig en tidning när han datasupportade hos mig dagen innan. Får man göra så? Förstöra min DN-bojkott på ett så fräckt sätt?

Och så i morse tog jag min tidning och hann mysa med den en stund (innan det var dags att vara på väg ut genom dörren samtidigt som insikten att min morgonhjärna fortfarande går efter tidtabellen som inte gällt sen i maj kom rusande och jag insåg att jag fick mysa med den ytterligare åtta minuter). Men den kändes så där konstig igen. En intressant artikel om en doktorsavhandling om skräckfilmer, okej, men varför kan jag bläddra igenom hela nyhetsdelen utan att den börjar handla om läskig sport? Och varför har sudukon konturer? Och så står det "Dagens Nyheter" på framsidan. Men dagens datum. Hur har då detta gått till? 

Ett tag trodde jag att det var tidningsutdelarens fel. Men så läste jag ett sms från Johan B där han berättade att världen var ond eftersom den inte bara hade fräckheten att påstå att det var måndagsmorgon, utan även hade snuvat honom på morgontidningen. Det enda rimliga, enligt mig och Ture Sventon, är att det är denne Vessla** som ständigt är framme som varit det igen. Vesslan var sugen på en SvD och hade uppfattat att jag är prenumerant. För att dölja stölden tog han med sig kollektivets DN och reste iväg till mitt brevinkast. Där använde han en plutoniumladdad tidningsuppsugare för att få upp tidningen, och lade i DN istället.

Andra teorier, någon?


*Jag bytte eftersom jag blev arg på DN:s dåliga och balett- och glesbygdsfixerade kulturdel
**Andra halvan i grundstommen i det kommunistiska kollektivet Tullen

Kommentarer
Postat av: LenaK

Hej alla tre -

hittade ny spännande sida på MySpace - tror den kan utvecklas till att bli något mycket speciellt...

http://www.myspace.com/juliuskronberg

2007-01-20 @ 05:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback