Felaktiga slutsatser och annat strunt

Nio av tio som har gått bibliotekets kurs i bibliotekskunskap och informationssökning gav den högsta betyg och sade att den var mycket lärorik. Alltså är kursen bra och lärorik för alla.

Detta får man veta när man går in i flera av Stockholms högskole- och universitetsbibliotek. Måste vara en riktigt bra kurs då? Nej. Att nästan alla som har gått den tycker att den är bra, säger i detta fall bara att det finns en del studenter för vilka kursen inte är värdelös. Varför? Jo:
 
Vilka är det som tar av sin viktiga slack- studie- och "Nu har jag redigerat wikipediaartiklar i några timmar. Det var någon som påstod att namnet var bestämt på Viking Lines senaste båtar - utan att ange källa - trots att det inte är bekräftat av rederiet!?!"-tid och går på en kurs i bibliotekskunskap och informationskunskap?

Jo, en person som inte har så bra koll på bibliotekskunskap och informationssökning. Eller som inte anser sig ha bra koll. För de som har, eller anse sig ha, koll går inte frivilligt en sån kurs.

Den tionde personen, som inte var nöjd, är förmodligen någon som har koll men som tror sig inte ha det.

Om jag startade en kurs i hur man åker tunnelbana i Stockholm, och alla deltagare var mycket nöjda med kursen, skulle det säga noll och intet om den genomsnittliga stockholmarens behov av en sådan kurs.

Obegriplig människotyp, den där som kan men inte tror sig kunna, för övrigt. Jag menar - det enda rimliga är ju att anta att den nya stereon är trasig, innan man inser att man glömt trycka på "play". "Jaså är det SÅ den här modellen funkar!" låter så mycket bättre än "Jag kan ingenting och dessutom vägrar jag av princip läsa bruksanvisningar, eftersom jag tror att jag kan allt och dessutom är gräsligt lat". Eller hur?

Något annat som jag är övertygad om att jag har full koll på är alla dessa litteratursidor som jag ska kunna till muntan på fredag. Bakhtin till exempel. Inga problem. Vad sägs om följande mening: "Han definierar nämligen självet genom dialogiska relationer till "den andra" och uppfattar livet som en kontinuerlig, oavslutad dialog med andra röster."

Sedan introduceras begreppet "dialogicitet". Och vad har jag för skäl att anta att jag inte skulle veta vad det är bara för att jag inte läst något om det? Jag som kan så många ord kan säkert det också.


And now to something completely different. 
Visst känns det lite konstigt när man blir betydligt mer upprörd över att det finns idioter som står i rulltrappan än över att det finns människor som inte har någon annanstans att sova än på bänkarna i vänthallen?

Kommentarer
Postat av: Lundbäck

Du skriver så jäkla klockrent så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Har läst ett par inlägg nu, och familjen min undrar vad jag håller på med när jag sitter och skrattar framför datorn. "Jaså är det SÅ den här modellen funkar!" :) Grattis till mig, nu har jag något att fördriva tiden med när jag egentligen borde skriva uppsatser. Tack för det!

2007-01-12 @ 21:26:41
Postat av: Marianne

Tack själv :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback