"Firefox" - det kan jag! Alltså är jag smart!

Jo, det gäller att fokusera på det positiva. Jag var inne på en blogg som behandlar saker som är bra och intressanta men fullständigt obegripliga för oss som mer än tio gånger lyft telefonluren för att ringa en tekniker innan vi fattar att skrivaren nog skulle börja fungera igen, som av ett trollslag, om vi bara lade dit fler sådana där platta vita saker som skrivaren äter för att få energi nog att trolla fram våra texter ur datamaskinens inre.

Men när jag hade läst ett tag såg jag ordet "firefox", som jag inte bara kände igen, utan jag har använt, inte bara ordet, utan självaste programmet! (Heter det program?  - Nej, jag skämtar inte din dryga jävel) Alltså är jag grymt allmänbildad och kan allt om datorer. I stort sett.

Nyfikna på bloggen? Känner du för att översätta den till svenska? Läs om
ubuntu!

Ubuntu verkar vara en riktigt bra idé, förresten, och syftet med den här texten är faktiskt inte att raljera utan att någon ska gå in och läsa om ubuntu och sedan förklara för mig om det är en bra grej eller inte. Jag har även hittat en text om ubuntu som humanister som jag kan förstå.

Kommentarer
Postat av: Jonas B.

Ajaj, nu klampar du in som en elefant i ett korthus. Inte bra. Man frågar helt enkelt inte (i nördsammanhang) om en dator eller ett operativsystem är "bra". Det är en på tok för generell etikett och leder oundvikligen till segdragna konflikter, känsloutbrott, blåmärken och andra småsår. Oavsett sammahang. Faktum är att på den gamla goda tiden fanns ett bra forum att ta upp sånt i med det passande namnet "Datorkrig".

(Allvarligt talat, så ja, fri mjukvara är en hejdundrande bra idé på många vis. Världen är redan förändrad på grund av det. Just Ubuntu jämfört med något annat är tämligen ointressant. Allvarligt och allvarligt förresten, ovanstående stycke är också på något märkligt sätt ett korn av allvar i.)

2007-02-14 @ 22:31:33
Postat av: Marianne

Aha, jag menade nog mer "bra" i betydelsen "inte dålig". Alltså att det inte är ett program skapat för att förstöra alla datorer så att alla som har använt det måste gå och köpa Windows Vista, eller något i den stilen.

Men tack för tipset om hur man kan starta bråk mellan datanördar - kan bli riktigt underhållande! ;-)

2007-02-15 @ 14:21:53
Postat av: Lian

Texten (första delen) påminner mig om ett barn i en klass som jag var lärare för. Han ville rita och behövde ett papper. Han slog därför på datorn, öppnade Word och skrev ut en tom sida. Att skrivaren gick att öppna visste han inte?

2007-02-16 @ 14:53:34
Postat av: Greggan

Oj oj. Jag som jobbar med teknik och konferensvärdinnor har ju mängder med roliga historier gällande detta tema. Jag kan bjuda på en jag tycker e ganska kul.
Värdinna på ett scandic hotell nära stureplan:
Vi skulle vilja ha rosa lampor i en lokal på vår konferens avdelning.
Duktig tekniker: Ja det kan vi ordna. Finns det något 3 fas 16 amperes uttag i närheten av lokalen. Ett sånt där rött uttag, lite större, med 5 stift och en lucka.
Värdinna: Jag ska fråga vaktmästaren... Nä men det finns ett proppskåp på samma våning. Där kan du ju koppla men du måste ha en europa-handske på dig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback