Borgaren Janne Josefsson

Nej, vi kom inte in någonstans efter valet. Jag har inte kollat de exakta siffrorna, men men. Det var ett kul projekt att vara delaktig i, och jag har tänkt att jag ska spara alla tidningsartiklar i ett arkiv så att jag kan visa dem för Marcus när han blir större. (Vi har ännu inte bestämt hur vi ska gå vidare med partiet.)

- Men moster, varför startade du ett ungdomsparti? Du är ju jättegammal!
- Säger du det... Har jag sagt att det blir rå brysselkål med klipulver till middag?
- Nä, du sade pannkakor ju!
- Kan du bevisa det?
- Ja. Här är pannkakskontraktet med din underskrift. Bevittnat av Tummen och Fisnalle.
- Typiskt... Men står det något om att det inte ska vara rå brysselkål och klipulver i pannkakorna? Va?


Varför får jag nu en märklig känsla av att jag aldrig mer kommer att få vara barnvakt?


Läste en insändare i Metro idag. Nog för att de brukar låta samhällets intellektuella bottenskrap komma till tals, men den här gången var det värre än vanligt. Personen skriver ut sitt för- och efternamn och stavar dessa på ett så fånigt sätt att hon är unik i Sverige*. Smart. Vad har då denna person vars intellektuella förmåga gör att jag hoppas och tror att hon inte gått ut mellanstadiet gjort sig skyldig till?


Jo, hon skriver om hur SVT:s program missgynnade Persson. Det progam hon syftar på är ”Uppdrag granskning”, där Göran Perssons herrgård togs upp till dissektion. ”Hans personliga val att bo i ett stort hus på landet” kallar hon det. Att jordbruksfastigheter är ett utmärkt sätt att slippa betala förmögenhetsskatt och att Persson i och med husköpet avslöjar sig som den stora hycklare många av oss vetat att han är, eftersom han innan förra valet gjorde en stor sak av att Bo Lundgren bodde i villa i Djursholm och därför inte kunde relatera till vanligt folk, glömmer hon bort helt. Men det viktigaste hon glömmer är två andra saker. För det första att ett motsvarande program gjordes om Reinfeldt, där bland annat hans vitt anställda lågbetalda städhjälp behandlades. För det andra har hon glömt eller valt att bortse ifrån det ”Uppdrag Granskning” gjorde med Moderaterna förra valet, då smårasistiska kommunalpolitiker i valstugorna lyftes fram så där någon vecka före valet.


Något Liza (tror att jag kan skriva ut förnamn utan att bryta mot PUL?) har fastnat för är att det var ”partiskt och omdömeslöst” av Sveriges Television ”att låta en så tydligt borgerlig journalist få skildra en socialdemokratisk statsminister inför ett val”. (sic!)


Liza avslutar också sin fruktansvärt korkade insändare väldigt fint. Det är nämligen så att ”den politik som Janne Josefsson och alliansen står för kommer att skapa ett tio gånger värre klassamhälle än det Janne Josefsson försökte påvisa att Göran Persson skapat”.


Visst blir man nyfiken på hur JJ:s och alliansens gemensamma politik skulle se ut? Men bortsett från detta faktafel, och från att syftet med programmet rimligen var att visa att Göran är en hycklare och att han gillar att gömma pengar från skattmasen, inte att han skapat ett klassamhälle (det kunde han ha gjort lika lätt från en etta på Skebokvarnsvägen), är det ju uppenbart vad stackars Liza har drabbats av. Den naiva vänsterväljarens demokratichock!


”Nämen – vem gav borgarna rösträtt? Och får LO-medlemmar verkligen rösta borgerligt – har vi inga lagar mot sådan bristande solidaritet?”

Jag är inte alls säker på att det kommer att bli bättre med alliansen. Jag tror att en del saker kommer att bli bättre, och andra sämre. ”Bättre” syftar här naturligtvis på min synnerligen objektiva åsikt. Men de naiva vänsterväljarna (och dito höger, men deras förståndsproblem brukar te sig annorlunda) måste lära sig vissa grundläggande saker:


De allra flesta politiker, runt 99,5 procent, ägnar sig åt politik för att de vill göra bra saker och förbättra samhället.


Att du inte delar deras vision betyder inte att den inte är välmenande


Att människor inte håller med dig är inte ett informationsproblem. Ni har olika åsikter. Finn dig.



*Ja, jag var ju tvungen att kolla adressen. Dels ville jag veta om hon verkligen fanns, och dels ville jag veta vart jag ska skicka alla dessa informationsbroschyrer: "Skolval inför sexan", "Att knyta skorna - instruktionsvideo och förklaring i 34 steg medföljer", "Källkritik for dummies", "Google - för dig som inte förstod 'Källkritik for dummies'", "Politik för analfabeter - fina färgbilder!", "Hur du avsäger dig din rösträtt" och "Hjärntransplantationer - för dig som insett att det är kört".


Kommentarer
Postat av: herr K

Mycket bra!

2006-10-05 @ 23:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback