Språkriktighet

Ett litet test som jag utsatte mina elever för:

På julafton satte lillebror en skum tomte i halsen när han såg att jag fick en ny stereo anläggning i julklapp. Men lillebror fick iallafall en praktisk jogging overall. Han surade lite men efter en stunds betänke tid gav han hans föräldrar en kram ändå. Även fast jag såg han var besviken. Mamma bad lille bror gå ner i källaren och hämta mer ved till öppnaspisen, lillebror gick i väg med ett surt ögon kast på mig. 

– Varför måste alltid jag göra allt, mumlade lillebror försigsjälv. Nedanför källar trappan hade mamma och pappa riggat upp lillebrors riktiga present, en ny X-box.  

Lillebrors gamla hade näm ligen råkat gå sönder när jag och min vän Peter körde "Dead or Alive 4", Peter var påväg att vinna när jag råkade slå ett brännbolls trä i boxen åtta gånger. Det var inte svårt att över tala lillebror om att det var en bra idé att han sade till mamma och pappa att det var han själv som snubblat och råkat sparka in X-boxen i väggen.

– Usch vad du är elak! Hade lillebror skrikit. Men han skvallrade aldrig.

Det var en trevlig jul afton, alla var glada.

Någon som vågar försöka sig på att rätta? En hårt debatterad fråga var om det heter "en X-box" eller "ett X-box". Några idéer? 


Kommentarer
Postat av: CarlA

En snabb googling ger nästan 5ggr så många träffar för "en xbox" jämfört med "ett xbox". Vidare så heter det väl "en spelkonsol" och dessutom skriver Microsoft en XBox.

2006-10-10 @ 08:49:44
Postat av: Johan B

Nu tar jag mig väl vatten över huvudet men jag provar ändå. Säkert fullt med fällor här...

På julafton satte lillebror en skumtomte i halsen när han såg att jag fick en ny stereoanläggning i julklapp. Men lillebror fick i alla fall en praktisk joggingoverall. Han surade lite men efter en stunds betänketid gav han sina föräldrar en kram ändå, trots att jag såg han var besviken. Mamma bad lillebror gå ner i källaren och hämta mer ved till öppna spisen. Lillebror gick i väg med ett surt ögonkast på mig.

- Varför måste alltid jag göra allt? mumlade lillebror för sig själv. Nedanför källartrappan hade mamma och pappa riggat upp lillebrors riktiga present, en ny X-box.

Lillebrors gamla hade nämligen råkat gå sönder när jag och min vän Peter körde "Dead or Alive 4", Peter var på väg att vinna när jag råkade slå ett brännbollsträ i boxen åtta gånger. Det var inte svårt att övertala lillebror att det var en bra idé att säga till mamma och pappa att det var han själv som snubblat och råkat sparka in X-boxen i väggen.
- Usch vad du är elak! hade lillebror skrikit. Men han skvallrade aldrig.

Det var en trevlig julafton, alla var glada.

2006-10-10 @ 09:47:29
Postat av: Lars

Framför allt så heter det ju "en box", det borde ju vara det som styr.

Johan: Ja, men det ska väl in ett "att" också efter "Trots att jag såg ..."

2006-10-10 @ 16:05:11
Postat av: Marianne

CarlA och Lars: Skönt, det var det jag hävdade också, men jag var inte säker.

Johan: Bra jobbat. Men satsradningarna har du missat, och "trots" är fel ord att byta ut "även fast" mot, eftersom det ändrar betydelsen.

2006-10-11 @ 16:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback