Glada nyheter? Eller backlash?

Det var ett reportage i DN idag, näst längst bak i A-delen, på "mat"-sidan, om en grupp på tio män som träffade varannan måndag och lagade mat i en hemkunskapssal. Alla lagade en massa portioner och sedan fick alla med sig hem matlådor till frysen av allas mat. Det gjordes ingen jättegrej av att de var män, och inte heller fick man reda på om de var ensamstående eller inte, bara att de flesta hade barn.

Okej. Intressant. Män som lagar mat tillsammans utan att det görs någon jättegrej av att de är män. Det är ju bra? Rubriken var "Det är som att bli bjuden på middag".

Men jag undrar. Är det det här som är början till backlashen? Att en grupp män kan framställas utan att man behöver påpeka varför inga kvinnor är med, och det är okej - eftersom det är en "kvinnlig" domän. Backlashresonemang är alltid svåra och tendenserna är svårgreppbara, och jag är knappast rätt person att förklara detta för en oinsatt.

För mig är det mest en känsla. Men jag vet att de som vet mer också vet att det inte bara är en känsla. Ska män fortsätta att dominera medieutrymmet, men mer utspritt, och även på "kvinnliga" domäner, så att det blir svårare att protestera mot?

Borde någon ha bjudit männen på middag istället? Ja, rubriken är ett citat, men rubriksättaren har ju ändå valt den.

Är det okej att killar tar 80 procent av talutrymmet om de diskuterar feminism? Eller föräldraskap? Eller matlagning? Nej. (Ja, jag är bra på att ta mig mitt talutrymme, men det har inte med saken att göra, vilket jag hoppas att de flesta förstod innan jag skrev det. Eller innan de läste det i alla fall; det är lite väl hårt att kräva att ni ska förstå vad jag menar innan texten är publicerad.)

Detta är alltså bara exempel på backlashtendenser, varför det är helt meningslöst att börja analysera sönder dem i syfte att visa att jag har fel. Vill någon övertyga mig om att det inte kommer en backlash är jag öppen för det - jag är inte tvärsäker på något sätt alls - men då får hen göra det genom egna argument och exempel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback