Idioter som är korkade

Ett problem när en debatterar med idioter är att de är just det. De kan glatt svara på en fråga utan att ta någon som helst hänsyn till varken frågan eller frågeställaren.

Som jag tidigare nämnt mejlade min syster den vedervärdiga organisationen "Bevaraäktenskapet.nu", och nu har hon fått ett svar. Eller rättare sagt de har skickat ett mejl tillbaka, som inte tar någon som helst hänsyn till vad hon frågade.

Hennes mejl i repris:

”Hej!
På vilket sätt anser ni att äktenskap och barn hör ihop? Många barn födds i samboförhållanden och många med barn skiljer sig. Människor kan ju skaffa barn med vem som helst utan att vara gifta och homosexuella kan skaffa barn på mer eller mindre konstgjord väg utan äktenskap. Självklart har alla barn från början två biologiska föräldrar men vilka som sedan fostrar barnet behöver inte ha med detta att göra. Ett exempel kan vara två mycket unga föräldrar som väljer att barnet ska fostras av dess morföräldrar. Var ligger felet i detta? Det viktigaste måste väl vara att alla barn blir fostrade av någon som älskar dem. Skulle ni inte kunna lägga er energi på att hjälpa alla utsatta barn (misshandlade, utnyttjade och ignorerade barn till exempel) istället?

Hälsningar/Elisabet”

Deras svar:

"Hej Elisabeth,
Tack för mail.
Vi är väl medvetna om att barn växer upp i alla möjliga olika situationer.
Barn kommer från en man och en kvinna och har en självklar rätt till närhet och omsorg från de två som gett dem det deras liv. Nu kan den rätten vara omöjlig att hävda av en mängd olika anledningar (dödsfall, sjukdom, skilsmässor, olyckor m m) och då får man kompensera den förlusten så väl det går. Och om andra vuxna träder in i bilden går det att kompensera ganska väl.  Men det faktum att många barn inte växer upp med sin biologiska mamma och pappa förändrar inte det faktum att de är den naturliga utgångspunkten för varje barn.

Det faktum att många barn inte växer upp med sitt biologiska ursprung förändrar inte ett annat faktum, nämligen att den naturliga utgångspunkten bör vara att om det är möjligt ska barnen få möjlighet att växa upp med sin mamma och sin pappa. Vårt upprop syftar till att ge fler barn den möjligheten.

Med vänliga hälsningar,
Stefan Gustavsson
Generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen"

Han börjar med att stava fel på hennes namn. Sedan låter han helt bli att svara på vad allt deras prat har med äktenskapet att göra. Han nämner inte ens ordet "äktenskap" i sitt svar. Goddag yxskaft. Idioter är nog idioter även när det gäller retorik, är jag rädd.


Kommentarer
Postat av: Lena Kronberg

Jag tycker att det är härligt att läsa hur du peppar syrran i hennes kamp mot idioter.

Boost, boost, pepp, pepp ;-)

2006-03-23 @ 15:11:23
Postat av: Lena Kronberg

Men hallå, jag skrev ju en kommentar, var tog den vägen?

2006-03-23 @ 15:13:56
Postat av: Lena Kronberg

Men hallå, jag skrev ju en kommentar, var tog den vägen?

2006-03-23 @ 15:16:52
Postat av: Lena Kronberg

Problem med att skriva kommentarer, de flyter ut i cyberrymden...

2006-03-23 @ 15:17:47
Postat av: Lena Kronberg

Ha, ha det ser ut som om en maniac skrivit här, men jag lovar, detta är bara fjärde gången jag skriver, o jag skriver olika varje gång...

2006-03-23 @ 15:22:36
Postat av: Mangan

I ett försök att tjafsa mot läste jag mailet från systern och svaret från fundamentalisten med utgångspunkt i "vanliga" heteronormer och fann att det var ett väldigt bra svar som speglade lite konservativa åsikter som skall förklaras för någon som bara påpekar hur verkligheten ser ut(alltså lite skilsmässobarn, gaypar och annat löst folk som uppfostrar barn). Men om man läser de två mailen med utgångspunkt i ett mer modernt sätt att tänka kommer man fram till att han inte har sagt ett dyft. Det är nog inte fråga om att han är dum utan snarare att frågan går inte riktigt in och då kan det uppfattas som att han är dum men jag tror att det bara är för att man inte förstår svaret.

2006-03-24 @ 20:45:11
Postat av: Marianne

Men oavsett vilka värderingar en utgår ifrån kommer en inte ifrån att han inte svarar på frågan. Frågan var: "På vilket sätt anser ni att äktenskap och barn hör ihop?" Och han "svarar" utan att nämna ordet "äktenskap". Även om en håller med om hans flummiga heteronormativa idéer har de ingenting med frågan att göra...

Jag tror inte att han varken är dum eller inte förstår frågan. Jag tror att han undviker att svara på den eftersom han inte kan göra det utan att avslöja hur vidriga hans värderingar egentligen är. "Jag är inte homofob, men...", typ.

2006-03-25 @ 19:53:19
Postat av: Christofer

Jag är inte så säker på att han medvetet undvek huvudämnet. Frågan är kort och koncis i början, och det är kanske det som är problemet. Större delen av mailet beskriver barn och dess föräldrar. Personen som svarade kanske helt enkelt missade att komma tillbaka till utgångsfrågan (vi minns ju bäst det vi läsa senast). När frågan utgör mindre än en tiondel av mailet kan det lätt missas i resten. Sedan finns ju 3 stycken andra frågor i mailet som de har svarat hyffsat på i alla fall.

De utgår från önskan om att världen skulle kunna vara en utopi där inga människor skiljer sig och alla barn är önskade och kan tas hand om.

2006-03-27 @ 11:10:37
Postat av: Marianne

Fast det de är emot är att homosexuella ska få gifta sig. Jag upplever det så att de använder barnen som ursäkt fast det egentligen handlar om "gammal vanlig" homofobi. För homosexuella par, singlar, polyamorösa och andra kan få barn även om inga människor skiljer sig och alla barn är önskade och tas om hand.

Men oavsett om han lät bli att svara avsiktligt eller inte hade det varit bra med en upprepning av frågan i slutet av mejlet, för att förtydliga att de andra frågorna var underfrågor, det har du rätt i.

2006-03-27 @ 12:29:00
Postat av: Mangan

Om man utgår från att han tror att han vet bättre och att han utfärdar svaret till någon som han tror är mindre vetande så är det ju ett någorlunda bra svar. Kanske inte så förklarande men åtminstone postulerar han alla sina värderingar. I och med att han säger "Barn kommer från en man och en kvinna och har en självklar rätt till närhet och omsorg från de två som gett dem det deras liv." besvarar han hela mailet för i och med det har han lagt över allt på värderingar, ungefär som att man med påståendet "Gud finns" kan bevisa vad man vill. Det är i och för sig en intressant värdering att de har rätt till att födas upp i en "normal familj".

Vid en första anblick tycker man bara att det låter oerhört kristet och konservativt men tänker man efter lite är man tvungen att ställa sina värderingar på sin spets. Antag att någon växer upp i en "normal" kärnfamilj, det är då troligare att det resulterar i en "bra" samhällsmedborgare(kanske lite oklart vad man skall mena med detta men jag tänker mig det som någon som tillför mycket till samhället som helhet) än om personen skulle vuxit upp i en "onormal" kärnfamilj.

Att det är troligare baserar jag på en fri tolkning av all statistik som spys ut i tidningar men också på följande teori: om man växer upp i en "normal" familj har man redan en mall att följa, kanske en religion så man inte behöver tänka på något djupare utan har redan svaren och en trygghet att falla tillbaka på. Om man inte har detta är man tvungen att tänka på egen hand och man måste skapa sin egen identitet, man får den inte medfödd. Det gör att en uppväxt i en "normal" familj bygger upp en medborgare som inte tänker så mycket på egen hand och är lite enklare att hantera i ett samhälle.

Måhända en lite fascistoid teori. Men innan man har hunnit hejda sin tankegång "Det var bättre förr" har man hunnit observera att förr i tiden var det mindre problem med brottslighet och trots att det inte var så mycket välfärd var ändå väldigt många engagerade i samhället och det var inte bara massa tjänstemän som vände papper.

Om man då tar några steg bakåt och betraktar detta ur ett större perspektiv. Vi i vårt land håller på att förlora det mesta för att allt rationaliseras till 3:e världen. Men det värsta är att det är inte så att det går braför dem på vår bekostnad utan det är snarare så att vi håller på att tappa på bekostnad av deras exploation. Det är en loose-loose situation.

Jag har just upptäckt bristen i syftet med mitt resonemang. Vi har tagit kontrollen över våra värderingar på bekostnad av vår välfärd. Så att om man skulle försöka återgå till det "gamla, goda konservativa" så skulle man kanske kunna återta lite välfärd på bekostnad av våra värderingar.

Det leder fram till det lite egocentriska resultatet att vi i väst har en asymmetri mellan välfärd och frihet medan i 3:e världen går det ju uppåt med båda(åtminstone delvis).

2006-03-28 @ 00:44:57
Postat av: Marianne

Alltid kul när folk inte håller med mig!
Värderingen att det är bättre att växa upp i en "normal" kärnfamilj och inte vara fri/tvungen att skapa sin egen identitet delar jag inte. Bättre för samhället? Det tror jag inte, eftersom människor som tvingats tänka som unga är mer öppna och flexibla, men även om det skulle leda till ett mer fungerande samhälle, skulle det vara bättre för individerna? (Lästips: "Du sköna nya värld") Om alla är lyckliga och nerdrogade - är det ett bättre samhälle? Men visst, förkastandet av normer får konsekvenser, varav en del säkert är dåliga.

Vet inte hur insatt du är i historia, men gällande brottslighet förr har du nog fel. Ett skäl till att brottsligheten inte sågs som ett problem var att den då, liksom nu, främst drabbade underklassen. Går man längre tillbaka i historien, till bondesamhället där alla kände alla, hände det en hel del som skulle klassats som brott idag. Våld i hemmet var inte ovanligt (snarare standard) i det gamla bondesamhället, men då var det lagligt. Detsamma gäller en hel del sexualbrott. Däremot tror jag att det är rimligt att anta att egendomsbrotten ökade när samhällena blev så stora att folk inte kände varandra. Men det kan också bero på att folk i det gamla bondesamhället löste sina konflikter själva, utan att blanda in länsman. ("Såg din pojk stjäla plommon hos Lundströms igår. Ajdå, då ska
han få stryk.") Det var inte bättre förr alls, som jag ser det.

Att globaliseringen inte är så bra som den skulle kunna vara (för att uttrycka det milt) är kanske just för att beslutsfattare ser till samhället och ekonomin istället för till hur individen drabbas? När en lönsam fabrik läggs ner för att den inte är tillräckligt lönsam är det något någonstans som är fel. Tyvärr är jag humanist, inte nationalekonom, så jag kan inte lokalisera felet.

Förstår inte riktigt sambandet mellan friare samlevnadsformer och globaliseringens negativa effekter, tyvärr. Om protektionism (t ex) skulle vara en lösning på välfärdsproblematiken går den väl att kombinera med ett mindre normstyrt samhälle?

Oj, vad långt det blev... Svara gärna, man behöver absolut inte hålla med mig för att kommentera här.

Postat av: Mangan

Hmm, det var mycket att svara på. Till att börja med var det inte mina åsikter utan snarare några funderingar(alltid utvecklande att ta en godtycklig utgångspunkt och resonera sig fram till något skoj från den).

Sedan är det nog en definitionsfråga huruvida det är ett bra samhälle om det är anpassat efter individen eller om det är som i "Du sköna nya värld". Personligen tyckte jag när jag läste "Du sköna nya värld" att ur ett makroperspektiv var det ett väldigt bra samhälle(men självklart anser jag inte att man bara kan se det ur ett makroperspektiv). Det är väl det makroperspektivet som en politiker ser ett samhälle. Kanske är det därför som det blir en globalisering för att de som påverkar ser allt från en hög höjd(eller så är det bara att de är krassa?). Det är väl det som det slutligen är frågan om när man definierar vad ett bra samhälle är? Vilka aspekter man tar hänsyn till, om det är ur det stora perspektivet eller ur individens. Men jag tror ändå på hypotesen att en definition(som i sin tur ger ett mått på hur bra ett samhälle är) inte kan ta in alla aspekter. Allt är relativt.

Och kopplingen mellan friare samlevnadsformer och globaliseringens negativa effekter kanske också är lite på hypotesstadiet men i grova ordalag kan man formulera det som att ingen normal någorlunda fritt tänkande människa kan stå ut med globaliseringens negativa effekter. Om samhället inte är så fritt kommer det att resultera i flexiblare invånare. Typexemplet på detta är just globaliseringen som kommer att kräva och medföra en flexiblare arbetsmarknad villket i sin tur inte kommer vara möjligt utan att västvärlden kontrollerar sina medborgare hårdare villket redan har börjat märkas i bl.a. terroristlagar. Terroristlagarna ger kanske inte så oerhört mycket reell makt men på psykologisk nivå ger det mycket makt.

Trots att det fortfarande ligger på hypotesstadiet kommer de ändå ur en intuitiv symmetriprincip. Om man inte tror på en naturlig inneboende strävan mot något bättre/sämre utan att "bra-igheten" är något bevarat(sett lite som någon fysikalisk storhet, exempelvis som att rörelsemängden är bevarad under en elastisk stöt) så måste en förbättring på något område naturligtvis vara ekvivalent med att något annat försämras. Det är uppenbart att man med utgångspunkt i att "bra-igheten" är bevarad kan hitta något sätt att definiera ett bra samhälle men det viktiga är kanske snarare vilka sorters "bra-igheter" som är bevarade.

Detta blev kanske lite tekniskt på ett flummigt sätt men jag hoppas att det viktiga framgår. Det som är hypotetiskt är att det är de intressanta "bra-igheterna" som är bevarade.

Undertecknad håller just på att läsa en kurs som berör just fysikaliska storheter som är bevarade och visst finns det en viss skönhet i att hitta något bevarat, något evigt?

2006-03-30 @ 23:40:40
Postat av: Mangan

Oj, jag glömde att besvara något och skall jag vara helt ärlig vill jag inte bli idiotförklarad...

Det där kring historiedelen och brottsligheten kanske man också måste tänka efter lite kring det där med makro vs. mikro. Brotten som begicks förr i stort antal var sådana som var lite mer personliga. Det var våld, personrån och våldtäkt. Självklart var det underklass men det var ändå på individnivå och inte som idag att det var en form av dekadens som svulstade(lite Åke Green-referens).

Med risk att återigen plumpt ubrista något som får mig att se historiskt obildad ut så verkar brotten för i tiden vara orsakad av att utstötta individer försöker klara sig medan idag är det snarare fråga om att man är lat och inte gör något bättre?

2006-03-31 @ 00:03:58
Postat av: Marianne

Jag läser historia på C-nivå, och menar inte alls att någon är historiskt obildad för att hen inte vet saker jag vet. Detta gäller annat också, exempelvis litteratur och feminism. Menade inte att idiotförklara dig, men eftersom jag inte vet vem du är vet jag ju inte heller vad du vet, eller hur?

Intressanta teorier. Jag hoppas och tror att de inte stämmer, men intressant ändå.

Vad gäller bra-ighetens bevarande tror jag inte på det. Fysikens lagar tror jag inte är tillämpbara på humaniora och samhällsvetenskap. _Varför_ skulle förbättrandet inom ett område leda till försämring inom ett annat?

Eftersom jag vet mer om brott förr än om brott nu är det svårt för mig att jämföra. Men sexuella övergrepp och misshandel inom hushållet handlade inte om att utstötta individer försökte klara sig. Och att kalla ligornas brott i Stockholm i slutet av 1800-talet för brott på individnivå känns fel. Har du någon aktuell brottstatistik att länka till?

"Skönhet i något evigt" tilltalar inte riktigt mig; det låter nästan lite religiöst. Men du kan förstås mena något som jag inte uppfattar.

2006-03-31 @ 00:48:29
URL: http://marre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback