Sexköpslagen

Jag brukar inte vara så värst kontroversiell här, och följande är nog inget undantag för de flesta som läser här, men på andra kan det verka som om jag vill införa Burka, förbjuda sexighet och (ve och fasa!) tycker att män och kvinnor är lika mycket värda... ;-) (texten är ur ett av mina inlägg på feminetik.se)

Titta gärna på den här korta
artikeln för att få sammanhang

Icke-feminist skriver: "Var och en har rätt att göra vad den vill så länge det inte påverkar tredje part. I alla fall när det gäller fenomen och saker man kan göra som bara inbegriper de inblandade."*
 
Marianne svarar:
"Så ingen får ändrade värderingar av att köpa sexuella tjänster? Mäns syn på kvinnor (eller omvänt i en tänkt situation där 99 % av sexköparna är kvinnor) lär påverkas negativt av att samhället säger att det är okej att köpa sig rätten till en annan människas kropp.
 
Ett argument som förts fram mot Sveriges sexköpslag är att de prostituerade har fått svårare att hitta "vanliga" kunder, och då "tvingas" ta män med konstiga krav som dessutom har rykte om sig att vara farliga. (detta är ur en kolumn i Metro av polisen med hatten, men det var längesen, och jag har ingen länk). Det som har hänt är alltså att färre män går till prostituerade, vilket har gjort det svårare att försörja sig som prostituerad. Om det då rör sig om frivillig prostitution borde detta leda till att många prostituerade bytte sysselsättning. Är prostitutionen inte frivillig löses det bättre med att de prostituerade får hjälp, än genom att de får tillgång till mindre farliga kunder genom att sexköp normaliseras.
 
Nu menar jag inte att någon här har använt ovanstående argument, utan jag ville visa på vilka dåliga argument som finns, samtidigt som det framgår hur bra sexköpslagen är. Alla har rätt att göra i stort sett vad de vill med sina kroppar, men ingen har rätt att köpa sig rätten att göra vad hen vill med en annans kropp."


*Jag har saxat de här två meningarna ur två inlägg, men de är precis så upprepande som det verkar. Hen skriver den första, får frågan om detta är något han är konsekvent med, och svarar med mening två...

Kommentarer
Postat av: Herr K

Tycker lagen är mycket bra för nu har vi två lagar på detta område som ger sig på varsin stark part -halliken och torsken och låter den svaga vara ifred så att hon (vanligtvis) kan söka/ta emot erbjuden hjälp utan fara för straff. Sen borde vi undanröja risken för att bli utvisad också genom en en generös mottagning av utlänningar med sikte på eget arbete så fort som möjligt.

Jag hoppas dessutom att fotbollsentusiasterna i Tyskland nu gör sexindustrin lika besviken som den blev 1972 vid OS i München där det kom bittra klagomål i tidningarna över att OS-publiken föredrog sport och festande med nya vänner från andra länder i stället för sexköp. Kommentaren var att sexindustrin föredrog en rejäl handelsmässa istället! Konstigt - när jag har varit utställare eller haft som uppgift att besöka en mässa för min arbetsgivares räkning har jag varit helt slut när dagen är det... Men det är väl en fråga om moral och personligt omdöme...

2006-06-18 @ 00:04:45
Postat av: Marianne

Du är så bra... Stora kramar!

2006-06-18 @ 23:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback