I väntans tider...

Har ägnat min första semesterdag åt studier i solen, litteraturseminarium med feministisk diskussion och väntan på en förbannad Roslagsbana.

Min misstanke väcks av att två tåg passerar in mot stan på fel spår, samt av att det är fler resenärer än vanligt som står och väntar. Jag ligger och solar på träplattformen läsandes "Med kluven tunga - LO och genusordningen", och tänker att jag ju inte har nån brådska, bara jag hinner hem till min planerade lagade middag, som ska inleda mina nya bra vanor nu på semestern.

Efter 20 minuter får vi veta att det är stora störningar i trafiken. Nähä? Efter ytterligare ett par minuter får vi veta att det är stora störningar i trafiken på grund av solkurvor och enkelspårsdrift. Jag tänkte att enkelspårsdriften snarare är en följd av solkurvorna än en orsak till förseningarna, men vad vet jag? Efter ytterligare 10 minuter börjar min irritation komma fram, och samtidigt som ett överfullt tåg mot Lindholmen passerar ringer jag till SL för att kolla läget. Får prata med en person som låter ung och som helt klart vet mindre än jag om sagda läge. När jag berättar att problemen sägs bero på solkurvor får jag fortsätta med att förklara vad solkurvor är. Är det viktigt att en person på SL:s  trafikupplysning vet vad solkurvor är? Nej. Bör informationen till passagerarna vara formulerad så att den är obegriplig för många människor, inklusive SL:s egen personal? Nej.

Jag frågar hur det är tänkt att vi ska ta oss hem - hur ser planen ut? Hen ber mig vänta medan hen kollar upp. Hen återkommer och hänvisar till resegarantin. Jag vill inte döma ut den. Den har sina poänger. Men hur många lediga taxibilar finns det när SL inte fungerar? Och dessutom kan bara de som har möjlighet att ligga ute med 350 kronor använda resegarantin.

Jag hittade ingen ledig taxi, utan gick och köpte mig en glass och bestämde mig för att hänga i datorsalen istället, och den vuxna lagade hemmamiddagen får jag väl ta en annan dag. Imorgon? Nej, ska på feministfika på kvällen. Onsdag? Nej, ska ut. Torsdag? Nej, ska till Grönan med Kalle och leka med gratisbiljetter. Fredag och lördag går nog bort, och på söndag ska jag till Västerås. Och sen segling, följt av midsommar. Så nån gång i veckan därpå ska jag börja mitt nya, organiserade vuxenliv. ;-)


Kommentarer
Postat av: M

Resegarantin har funkat bra den gång jag använde mig av den men blir ju till att ligga ute med pengar.

Det finns kuponger som en kan få av SL för att ge till taxin så slipper en betala men dessa tar Taxibolagen inte emot längre eftersom SL har en skuld på EN MILJON i obetalda resor.

2006-06-14 @ 16:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback