Första semesterhelgen...

På fredagskvällen var det dags för "innan sommarlovet"-Orionöl kombinerat med spontant miniexöl för nyblivne civilingenjören Christofer. Den senare aktiviteten bidrog till att en hel del mindre (men inte o-) bekanta ansikten dök upp. Ungefärlig deltagaruppräkning: Christofer, Niclas, Fredrik, Johan H, Marianne och Marre, Carl, Lars, Patrick, Johan W, Andreas J, Pierre, Christofers föräldrar, Catta, Markus samt några personer som var trevliga men som jag inte kommer ihåg namnen på. Vi träffade Dörrarnas nya ägare, åt skaldjurssoppa och drack god öl. Varför ändra på ett koncept som fungerar? Niclas var lika cool som vanligt, snäll och stenhård.
 
Vi avhandlade hur trevligt det är att köra massa möbler till och från Linköping, att en nätverkar bättre i Stockholm än annorstädes, boken "The Game" och dess tricks samt huruvida den svenska "Tjejtjusaren" är bättre (vilket vi inte kom så långt med eftersom ingen hade läst båda). Andreas vägrade gå med på att smak är individuellt utan ville tvinga Carl att "erkänna" att Bass är en äcklig öl. Eftersom det inte räknas som en helkväll om en är på samma ställe hela kvällen, oavsett hur länge en är där, eller på grund av liknande "två på natten"-logik, blev det en blixtvisit på Ohlssons video och Storstad innan hemgång. Marre hade köpt en fin present till Christofer som hon hade glömt hemma, vilket gjorde Marianne, Carl och Lars en smula upprörda.

Lördagen inleddes med spritshopping inför veckans segling. Att stå och fundera över rödvinssorter är precis vad en känner för en lördagsförmiddag efter en fredagskväll med Marre, tro mig (inte). Sen spontanhängde Marianne och Christofer I Rålambshovsparken med glass, jättelatte och en kortlek. Det inleddes med det förnämligt okomplicerade spelet "panna” *, men när Marianne fått i sig latten klarade hon att övergå till att lära sig ett nytt stickspel från Skåne. En mysig dag i solen avslutades med tillverkning och ätning av hemlagad pastasallad hemma hos Christofer, och Marianne åkte hem redan vid åttatiden för att vila upp inför morgondagens aktiviteter. På kvällen plitade jag ihop en jobbansökan.

Tidigt på söndagen (vid ett) var det dags att åka till Västerås för Marcus välkomstfest. Närmare 80 släktingar och vänner hade samlats för att välkomna den lille solstrålen hemma hos honom i Västerås. Ceremonin bestod av tal och dikter framförda av hans föräldrar, mormor, farmor, farbror och moster (jag alltså). Mingel, god mat, massor av somriga barn som hade vatten- och isbitskrig, ett riktigt bra middagstal som gjorde att tårarna kom fram hos både Håkan och Lian, en sköldpadda som tyckte mer om lugn och ro än om isbitar... Det var så fint!

Söndagen avslutades med postande av ovan nämnda jobbansökan, som ni får höra mer om ifall jag får jobbet. Hjälp mig genom att hålla tummarna så länge!



Slutligen:
Marre kommer aldrig mer få ansvara för presentinköp (mäh! jag är ju jättebra på att köpa dem, och om jag fick köpa dem på väg till festen, så som presenter ska köpas, skulle jag aldrig glömma dem hemma. men möjligen på bussen.) Och färddatorer är dumma, för de leder en inte till rätt väg om de fått fel adress. Typiskt teknik att hänga upp sig på detaljer.

Ibland blir fantastiskt roliga saker mindre roliga när det händer mycket roliga saker. Att hinna se fram emot något är något som stärker positiva upplevelser. Dessutom undviker en då problemet med att en är så uppe i varv att halva den roliga aktiviteten är över innan en fattar att en själv deltar i den. "Åh, vad mysigt det skulle vara om jag var här" - är en känsla jag kan få ibland. Men jag är ju där, och borde lära mig att absorbera nuet. Imorgon är det dags för första segelturen på länge. Skärgården, vinden i håret och så vidare ni vet...


*Vet du inte hur "panna" går till? Fråga här, eller nästa gång vi ses.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback