Sällskapsspel och vin

Här kommer en lite försenad rapport från i lördags. Jag fick nämligen inte skriva igår för då pluggade jag (jag gjorde faktiskt det på riktigt också en ganska lång stund).

Deltagare (i ankomstordning): Christofer, Marianne, Patrick, Tina, Johan B, Jonas, Helena (Helena tog längst tid på sig att ta av sig skorna.)

I lördags var det dags för en mysig eftermiddag, kväll och natt i gammal mysig seniorscoutanda (ospecificerat umgänge över lång tid där folk kommer och går vid olika tider). Fast med öl och vin förstås. Jag och Christofer inledde med ett par Vänneravsnitt och ett tusenbitarspussel. Efter två avsnitt anlände Patrick och det nästan färdiglagda pusslet (lögn) lades åt sidan och vi började spela "Ordmani" istället. Man skulle skapa ord, associera kring ord samt kunna rabbla upp saker i olika kategorier (ex. "städer i USA"). Alla ord som man skrivit ner som någon annan också skrivit fick man stryka, så man tjänade på att tänka annorlunda. Inser att den här beskrivningen nog inte är helt begriplig om man inte spelat spelet, men det var i alla fall kul. Och jag vann (faktiskt, på riktigt /Fröken K).

Mot slutet av partiet anslöt Tina och vi började känna att det var dags för middag, och efter någon timmes överläggningar begav vi oss till affären. Sedan lagade Christofer och Tina smaskig chili con carne, understödda av mig och Patrick som bidrog med att dricka vin respektive cola och påpeka att riset kokade över. Fast vi dukade hemskt fint också, gav matlagarna vin och var snälla nog att spilla utanför duken. I början av middagen kom Johan B och delade med sig av dagens pokerbravader. Efter efterrätten slogs jag, Johan B och Patrick om vem som skulle få bota sitt dåliga samvete genom att diska. Även här vann jag, fast de andra hjälpte till.

Ett nytt parti "Ordmani" inleddes, dock utan Tina som övergav oss för andra vänner ;). Men efter halva partiet kom Helena och Jonas och förgyllde vår kväll istället. "Ordmani" visade sig bli betydligt svårare när ölen kom fram och bag-in-boxen gick mot sitt slut. Men precis som vid ett tidigare tillfälle tog den inte slut förrän Jonas kom, så det måste ha varit hans fel. I det här partiet var vi överens om att det var viktigare att ha roligt än att vinna. Men det är möjligt att Christofer har en annan åsikt.

Efter "Ordmani", då klockan passerat ett, kände Patrick, som var nykter, att det var dags att gå. Men vi andra övergick till att spela snabb-TP. Man slår tärning för vilken fråga man ska besvara på kortet och svarar man rätt får man behålla det. Nu var alla eniga (eller Marianne med kollektiv var det i alla fall) om att det var viktigt att vinna igen. Behöver jag säga vem som, helt oberoende av tur, vann? Vi körde först till 15 kort, och eftersom vi envisades med att ha trevligt och umgås istället för att koncentrera oss helt på spelet, var klockan över fyra när vi var klara. Då började alla utom Christofer känna att det var dags att försöka ta sig hem, och det oerhört vuxna beslutet att ringa efter en Taxi fattades.


Nu har jag drabbats av en jobbig liten förkylning och har en schysst whiskyröst. Inte kul alls.


Kommentarer
Postat av: Christofer

Christofer var mest förbryllad över att han hade flest poäng......
För vunnit kan han ju inte ha gjort...

2006-01-23 @ 13:42:47
Postat av: Marianne

Det som vinner brukar vara den som har flest poäng...

2006-01-23 @ 19:26:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback