För här kommer han med mustaschen...

Efter en dags grävande bland bageriarbetaretidningar på KB har jag ändrat inriktning på uppsatsen lite. Det har nämligen kommit till min kännedom att en säreget spännande konflikt präglade redaktionsarbetet på tidningen under dess första år. En konflikt väl värd att undersöka. Så här var det:

De var nio till antalet i redaktionen. Anders Sjöstedt bestämde eftersom han hade störst mustasch. Lundin hade ingen mustasch och fick därför inte bestämma något alls. Dessutom blev han mobbad, inte bara för sin hårlösa överläpp utan också för sina komiskt utstående öron. Malmborgs mustasch hade större volym än Sjöstedts, men den senares bredd och imponerande böjar var oöverträffade. Murqvist hade en yvig sak som var spretig och gles och vanprydde hans överläpp. Detta berodde på att Murqvist inte hade tillträde till den inre kretsen, bestående av Sjöstedt, Bohman och Holm, vars främsta verksamhet var att utbyta mustaschvaxtips. Jakten på det perfekta vaxet gjorde att den inre kretsen alltid hade de vackraste mustascherna. Murqvists misstag var att han dristade sig till att försöka tävla med Sjökvists krets. Ödlund, Bergstrand och Grönvall, som alltid var noga med att trimma mustascherna så att den inre kretsen inte skulle känna sig hotad, fick till skillnad från Murqvist del av några enklare vaxtips. Dessa tips gjorde att de kunde stoltsera med vackra, om än ganska små, överläppsprydnader. Murqvists utmanande attityd medförde att han trots god skäggväxt hade nästan lika lite att säga till om som den fjunige gossen Lundin.

Vad tror ni att min handledare säger om det här?


Kommentarer
Postat av: Johan St

Låter som en intressant konflikt, men känns lite på gränsen till dokusåpa.
Å andra sidan har den potential att visa på vilka sociala konflikter som kan förekomma på bageriarbetaretidningsredaktioner.

2006-02-25 @ 21:47:26
Postat av: Marianne

Ja, visst var de lite barnsligt dokusåpa-aktiga i redaktionen? Kanske ska skriva om smörets roll för bageriarbetarnas kamp istället... Smörprisets utveckling relaterad till löneutvecklingen?

(Shit, vad färgat mitt språk blir av det jag läser, förresten)

2006-02-26 @ 14:58:43
Postat av: CarlA

Lite som Elit-listan där Bard bestämmer.

2006-02-26 @ 18:41:14
Postat av: Marianne

Måste se om man kan hitta en skiva med "Han med mustaschen" på, den skulle passa så fint in på min spellista... Efter "Internationalen".

2006-03-01 @ 01:00:47
Postat av: Helena

Den finns med på kvartitvå dansen (som jag är en stolt innehavare av). :D

Postat av: Marianne

Ja, det heter den ja! Måste fixa. Många fina könsrollsskildringar på den skivan också...

2006-03-02 @ 11:09:01
Postat av: C-GS

Mycket trevligt. Han med mustaschen Ander Sjöstedt var min fars farbror, Ni som vill se hur han såg ut kan gå in på livsmedelsarbetarförbundets hemsida där han var deras förste ordförande. www.livs.se. Har du fler trevliga historier får du gärna maila dem till mig.

2006-11-24 @ 23:41:37
Postat av: Marianne

Kul! Anders Sjöstedt var riktigt cool!

Men jag kan inte mejla. Jag har inte din adress. (jag vet inte var den hamnar när man skriver in den i fältet, men vad jag vet hamnar den ingenstans där jag kan få tag i den)

2006-11-27 @ 13:35:20
Postat av: C-G S

Jag håller på att samla in fakta om honom till släktföreningenså har du intressanta uppgifter, roliga händelser med honom i fokus så meila det gärna till mig på [email protected]

2007-01-03 @ 23:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback