Extrainkomster i sommar?

Idag kom jag på ett strålande sätt att tjäna lite extra pengar när folk som redan har sådana har semester. På sommaren kommer det turister till Stockholm. Många av Stockholms museer har gratis inträde. Det vet inte alla turister om.

Man* ställer sig strax utanför lämpligt museum och ser bekymrad och smått panikslagen ut. Man har "biljetter" i handen. Det är nämligen så att man är kolloledare (för underprivilegierade barn med leukemi kanske, men man ska inte överdriva). Och kollobarnen ska på museum, men det blev något missförstånd, så fast de köpt biljetter till idag ska de inte hit förrän imorgon. Museet vill inte ta tillbaka biljetterna, och om ingen köper dem kommer kollot inte ha råd att köpa nya biljetter imorgon. Och barnen har ägnat hela veckan åt att läsa om medeltiden/historia/Vasaskeppet/naturhistoriska saker eller vad som nu finns att se inne på det museum man ställt sig utanför.

Undrar om det här har gjorts?


*Jag har gett upp kampen för tillfället, och kommer att skriva "man" ett tag. Men för att inte tappa vettighetspoäng försöker jag vara vegetarian istället. Och så köpte jag ekologiska ägg igår. Funderar på att göra ett vettighetstest.


Kommentarer
Postat av: Hogge

Ett tips är att inte ställa sig utanför Vasamuseet eftersom det inte är gratis inträde där. Turisterna blir nog lite sura om de måste betala två gånger för att få komma in. Du kan ju visserligen alltid svara att just det museet är dubbelt så bra som de andra och därför har dubbelt inträde.

2006-02-12 @ 12:58:17
Postat av: Marianne

Åh, om jag har så dålig koll kan man nästan vara säker på att turisterna inte vet nånting! Tror att turisterna också kan bli sura när ingen vill titta på deras "biljetter" på de museer som har gratis inträde...

2006-02-12 @ 21:31:22
Postat av: Lian

Är det inte enklare att bara skippa det där med kollobarnen och istället ordna en kiosk på T-centralen där men säljer biljetter till allt möjligt? Då slipper man dessutom springa ifrån de arga turisterna när de kommer på att de blivit lurade.

2006-02-14 @ 15:37:24
Postat av: Herr K

Med den vanliga otur som normalt laglydiga maännskor har kommer den första kunden i kiosken vara Sveriges effektivaste ekobrottsutredare som dessutom visar sig vara totalt humorfri....

Detta skrivs på arbetstid så en liten stöld är det nog!

2006-02-16 @ 09:40:38
Postat av: Anna

Kör hårt, Marre! Jag kan försvara dig i tingsrätten. Se till att göra något riktigt knäppt när de tar dig till förhör så kanske vi får segla hela vägen upp till Högsta Domstolen! Mycket pengar till juristen blir det!!!!

2006-02-16 @ 14:57:15
Postat av: Marianne

Men Anna, hur går det ihop med att jag paxat ditt jobb? Förresten, om någon skulle göra detta bus, och hänvisa till min blogg, skulle jag kunna bli dömd för uppvigling eller liknande då?

Herr K: Fortsätt så! Fast det kanske går ut över försäkringstagarna i slutändan, dvs bla mig... Fy skäms och börja omedelbart jobba igen!

2006-02-16 @ 15:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback