Dagar på Söder - Vallgren och Tapas

Utanför Berlin

Jo, bilden är från i fredags, men eftersom jag var på Berlin även idag funkar den ändå.

Igår inleddes en tvådagars upptäcktsresa på den lite outforskade ön Södermalm med sushi på det där stället vid Mariatorget. Johan B och Åsa var oroliga att det inte skulle serveras öl, men Marre lugnade dem med att det självklart fanns öl - det är ju en riktig restaurang! Hur nojig får man vara egentligen? Naturligtvis serverades det inte öl annat än i lättform. Men det kunde ju inte jag rå för. Jag menar, om de andra hade trott annat hade de ju kunnat säga något så hade jag kollat upp. Men vi hann ändå med en öl på Rival innan kvällens huvudattraktion, julkonserten med Carl Johan Vallgren, började. Mysig konsert med en betydligt mer avslappnad Vallgren än förra året. Och när "Till havet Marie" kom som extranummer kunde det inte bli bättre...

Idag träffade jag Mats på La Cucaracha (Nej, nej - jag behövde inte alls googla för att få till rätt stavning, varför tror du det? Anklagar du mig för att vara korkad? Va? Va?!) vid halv sju för tapas, öl och vin. När vi ätit maten, som var rätt god, men inte mer, och diskuterat världsläget och varför Marianne inte tycker om människor, ville vi ha in notan. Fyrtio minuter senare lämnade vi restaurangen utan att ge dricks. Jag var oerhört stolt över att hitta till Berlin utan att behöva fundera över vägen (strålande merit att hitta från Bondegatan till Skånegatan), men precis utanför dörren stannade och sade att jag trodde att det låg här någonstans, vilket märkligt nog roade dem som stod utanför och rökte. Men Niclas jobbade inte, och det var knökfullt, så vi gick till "Bara bar" istället, och fick plats i en elegant lejongul soffhörna. Nytt ställe för mig - riktigt schysst. Även om tandemtoalett inte är något för mig tilltalar det ju många andra, vilket lär korta ner kön avsevärt. Vi kom fram till att vi lärde känna varandra för nio år sedan, vilket ledde till insikten att vi är gamla. Mats fick reda på vad jag röstade på i riksdagsvalet, vilket kom lite som en chock. Undrar om mitt samvete verkligen förtjänade att jag var så ärlig mot det när jag röstade att jag måste erkänna något rätt så besvärligt fyra år framöver?

Jag har kommit fram till att jag gillar röda drycker. Rött vin, rött te och röd öl. Och alla vet ju att röd saft är den bästa. (Nej, detta har ingen koppling till ovanstående politiska funderande. Jag gillade röd saft även när jag var med i MUF.)

Kommentarer
Postat av: Kalle

Tänk att ett regnigt Stockholm i början på december kan låta så himla trevligt. Trevligt också med bilder på författaren. Fan va snygg hon är. ; )

2006-12-07 @ 07:47:41
Postat av: Marianne

Säkert hemskt otrevligt att glida runt i shorts bland palmerna (nästan i alla fall)... Klart du vill hit ;-)

2006-12-08 @ 21:02:03
Postat av: LenaK

Jag hittade en jättefin sida på myspace - kolla!

http://www.myspace.com/bonny_and_rackham

Gå in och kolla själv.

2006-12-11 @ 19:43:31
Postat av: Marianne

Jättefin! Mysig och passande låt :-)

2006-12-12 @ 16:42:56
Postat av: LenaK

Faktum är att den passar mer än du riktigt vet...

I alla fall verkar den där Anne Bonny lite besviken på sin Calico Jack Rackham - med tanke på sentensen:
"I am sorry to see you there, but if you had fought like a man, you need not be hanged like a dog."

2006-12-12 @ 23:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback