Jag är Dalai Lama - vem är du?

Här kan du testa var du står politiskt på ett lite vettigare sätt än genom att kasta pil på vänster-högerskalan (Jaha, var det bara jag som gjorde så till förra valet? ;-) ): Höger-vänster/auktoritär-frihetlig?  (tack Lena för tipset)

Det visade sig att jag står Gandhi och Dalai Lama närmast, och därefter Nelson Mandela. Lite oväntat.

De flesta frågor verkade vettiga, men jag undrar vilken politisk inriktning som kopplades ihop med tro på astrologi. Dumhetismen?


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hmm, kan någon som inte är uppvuxen i USA få annat än minuspoäng på det här testet? Tycker att jag försökte svara mycket balanserat och fick "ekonomi höger-vänster" -7, och "social liberal-auktoritär" -6.51.
Konstigt, jag som anser mig vara lite lagom vettigt i mitten...
/ Åsa

2006-04-03 @ 13:20:30
Postat av: Lian

Inte är väl jag uppvuxen i USA;) Fast jag, som anser mig som mycket höger fick ändå bara 1,38 på den skalan så jag förstår din poäng. På den andra axeln fick jag dock -6,05.

2006-04-03 @ 13:30:04
Postat av: Marianne

Ja, "det som är bra för ett stort företag är bra för samhället"? Det KAN ju säkert vara så ibland, men vem tycker/tror att det ALLTID är så? Amerikaner är galna. Jag är dogmatisk och ska sova...

Postat av: Johan

Jag får många poäng (inte minus) på den ekonomiska skalan när jag gör det testet. I och för sig ännu fler -- i princip max, eller någon enstaka fråga ifrån -- minus på den sociala skalan. Så ... långt ner i det nedre högra hörnet.

//JJ

2006-04-16 @ 04:13:44
URL: http://libertati.blogspot.com
Postat av: Marianne

Intressant... Efter diskussioner har jag kommit fram till att mycket beror på hur frågorna tolkas. "Det som är bra för stora företag är även bra för medborgarna i stort" (eller liknade) höll jag inte med om eftersom jag inte anser att det alltid är så bara för att det är så ibland, eller tom ofta. Min diskussionspartner höll med, eftersom det inte alltid inte är så, typ. Men hur frågorna tolkas säger ju också en del om en politiska synsätt, förstås.

2006-04-17 @ 18:12:59
URL: http://marre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback