Svar från RKTL

Om man läser kommentarerna till föregående inlägg kan man läsa ett svar från Stefan Grevle. Hm, kan jag hitta andra kan de tydligen hitta mig... För förståelsens skull kan det vara bra om ni läser hans svar innan ni fortsätter läsa.

Som Stefan Grevle säkert förstår är det skillnad på att tro på innehållet i en gammal bok, och att anse att svaren till alla problem i dagens samhälle finns att hitta i den boken. Även om innehållet är sant betyder det inte att alla svar är gångbara 2000 år senare. Det är också skillnad på att tro att en person som hette Jesus kan fungera som någon sorts harmoniskapande inspiration för dagens människor (typ som Thomas Di Liva) och att han sitter inne med svaret på ALLT. Därför har Stefan Grevle fel när han anser sig ha alla Sveriges kristna bakom sig och sitt resonemang. Alla kristna är inte bokstavstroende.

Jag tror ju, som de flesta av er vet, inte på vare sig det ena eller det andra (utom på Thomas Di leva, förstås), men jag kan respektera kristna som har en distans till sin tro och ser den som en del av livet och inte som hela livet och lösningen på allt.

Jag återkommer med mer när jag hinner... Skriv gärna vad ni tycker så länge!


Kommentarer
Postat av: Helena

Bilder säger mer än ord:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11348298.asp

Postat av: Marianne

Ja, visst är bilden bra! Men jag tycker nog inte att man ska dömas för hets mot folkgrupp för yttranden som Åke Greens. Att möta idioterna i öppen debatt tror jag är bättre - de ger ju knappast ett bättre inryck ju mer de säger. Att vilja ha någon dömd i domstol är naturligt när man känner sig hotad, men jag tror att det är kontraproduktivt att tafsa på yttrandefriheten.

2005-12-20 @ 16:19:39
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Helena

Japp, håller med. Men, det är en bra bild.

2005-12-21 @ 00:55:20
URL: http://skrivkramp.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback