Irrigheter i vardagen eller välkommen till min värld

Frågor som berör oss förvirrade irrmänniskor med en vag känsla för såväl tid som verklighet:


- När man har provat tre bankomater och ingen av dem accepterar ens bibliotekskort, ska man ringa och klaga hos banken eller biblioteket?

- Vad i helvete! Varför ska jag betala mobilräkningen för tre månader på en gång bara för att jag beställt kvartalsräkning?

- Naturens bristande lyhördhet. Varför är det inte sommar nu när jag har tagit på mig sneakers och sommarjacka?

- Ett vagt obehag håller en sällskap under morgonbestyren. Man känner sig utanför. Avskuren och intellektuellt otillfredsställd. Frukosten var tråkigare än den brukar vara och gick dessutom förvånansvärt fort. Sedan snubblar man på morgontidningen på väg ut genom dörren.

- Klockradions evinnerliga pipande måste betyda att jag får sova en timme till. Eller att någon annan ska gå upp. Min nalle till exempel.

- Tanken: "Det enda jag behöver komma ihåg i dag är att gå till biblioteket" innehåller ett par felaktigheter. Man måste även komma ihåg att gå dit i tid, att gå in i själva biblioteket och sist men långt ifrån minst att uträtta rätt ärende. Man får betala precis lika mycket förseningsavgifter för böckerna man glömt att lämna oavsett hur många fina nya böcker man får med sig hem...
Sen måste man ju också komma ihåg att ta på sig kläder, helst säsongsanpassade, och att låsa ytterdörren, äta mat och sånt.

- Att glatt hälsa tillbaka på konduktören och inte förstå vad hen väntar på. Så bra känner vi ju inte varandra att vidare konversation borde vara nödvändig.

- Att laga mat och en timme senare känna att man fortfarande är hungrig. Att hitta maten stående på spisen och förstå varför.

- Att inse att mammas mejladress till jobbet nog inte är [email protected].

Kommentarer
Postat av: Hogge

Ha ha! Jättekul! Men det värsta är att jag känner igen mig alltför väl i mycket av det.

2005-12-19 @ 16:26:05
Postat av: Johan S

Det där är förvirring på en för hög nivå för mig. Jag måste nog öva lite för att komma upp till den klassen. Har du några tips på hur man ska gå till väga?

2005-12-19 @ 16:54:48
Postat av: Sandra

haha du är rolig. Jag kom ju med ett förvirrat om inte dumt uttalande i torsdags. "Vad heter den där festivalen i Arvika nu igen". Adda mig på msn om du vill ha bilderna. donnasandra(snabel a)hotmail(punkt)com

Postat av: Helena

Hmmm. Jag har åkt hela vägen till Täby en gång för att lämna tillbaka ett par nycklar som jag glömt hemma på högtalaren.

2005-12-19 @ 23:17:13
URL: http://skrivkramp.org
Postat av: Johan B

Vardagsdumheter en masse, mina komplimanger. Du kan konsten att återberätta tokigheterna så bra att jag börjar undra vilka av dem du gör med flit... :-)

2005-12-20 @ 00:03:08
URL: http://tullen.malfunction.org
Postat av: Marre

Tips för att bli som jag:
1. Tänk alltid två steg före, men glöm vad du tänkte på för två steg sen, när du alltså tänkte på nuet.
2. Lyssna inte på fröken K och lär aldrig av erfarenheter (Igår vid den här tiden hade jag också den här konstiga känslan i magen. Då gick den över när jag åt. Men hur sjuttsingen ska jag få bort den idag?).

Det värsta är att jag inte gör det med flit. Det är bara alldeles för mycket som snurrar runt i mitt huvud för att jag ska klara av att tänka på aktuella praktiska detaljer i vardagen. Emotionell rastlöshet eller vardagsnärhetskollaps. Men jag har valt att acceptera läget istället för att försöka göra något åt det. Ibland är det jobbigt men oftast är det bara skönt att inte ha full koll på vardagen. :)

Jag har en dörr som går i lås när man stänger den. Hittills har jag inte låst mig ute en enda gång (bott här sen januari). Jag är nästan lite stolt.

Jag vill ha bilder men har inte msn. Jag tänker att om jag inte har koll på mig ska inte andra ha det heller. Detta är även mitt huvudargument mot övervakningskameror. Marianne och fröken K har förstås även andra argument.

Tack för berömmet!

Kram från Marre
(fler irrigheter jag gjort kommer en annan dag...)

2005-12-20 @ 14:02:03
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Marianne

Inser att mitt resonemang inte riktigt håller. För att göra en kort historia lång:
Om jag nu trivs med att inte alltid ha full koll så ligger det rätt nära till hands att säga att jag gör irret med flit. Men jag tror att jag snarare trivs med att vara lite förvirrad, vilket har den negativa bieffekten att störande irr förekommer. Eftersom jag inte har någon kalfaktor som håller ordning på min vardag.

Jag gillar bristen på total tokkontroll, men inte alla bristens konsekvenser, typ. Förutsättningarna är med flit, men det irr de ibland leder till är inte önskvärt, för att sammanfatta.

2005-12-23 @ 01:38:50
URL: http://marre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback